Learning Story: Ik wil leren hoe ik de behoeftes van de gebruiker vastleg in een gebruikersonderzoek #15

Open
opened 2023-11-21 11:51:26 +00:00 by hbo-ict-bot · 0 comments
hbo-ict-bot commented 2023-11-21 11:51:26 +00:00 (Migrated from gitlab.fdmci.hva.nl)

Een goed product verkoopt zichzelf - wie deze uitspraak heeft bedacht heeft nooit rekening gehouden met het digitale tijdperk. Je zal keuzes moeten maken over welke functies je wel wel en niet gaat bouwen. Je zal daarbij rekening moeten houden met en prioriteit geven aan de behoeften van potentiële gebruikers.

Daarom ligt aan de basis van bijna elke applicatie tegenwoordig een gebruikersonderzoek ten grondslag. Hierin beschrijf je wie je gebruikers zijn en wat ze nodig hebben om hun ervaring beter te maken (zowel in functionaliteit als in design en interactie).

Een veel voorkomend proces om gebruikers onderzoek door je sprints heen te blijven doen is de Think, Make, Check cyclus waarbij je in de Think fase onderzoek doet naar gebruikersbehoeftes, in de Make fase prototypes uitwerkt en in de Check fase kijkt of je ideeën ook echt werkbaar zijn voor je gebruikers.

Wat moet ik leren?

  • Ik wil gebruik maken van een iteratieve manier om gebruikersonderzoek te doen met behulp van de think, make, check cyclus

TMC 1

  • THINK - Ik wil een Mindmap maken over mijn gebruikers en hun wensen.
  • THINK - Ik wil een Task Flow leren maken, die ik kan omzetten in een wireflow.
  • MAKE - Ik wil functionaliteiten en inzichten beschrijven aan de hand van user stories (Zie learning story over K2)
  • MAKE - Ik wil lo-fi prototype maken in de vorm van een schets (Zie learning story over K3 Prototyping)
  • CHECK - Ik wil aan de hand van lo-fi prototypes (Zie learning story over K3 Prototyping) gebruikerservaring testen in een Guerilla Test
  • Ik wil functionaliteiten en inzichten beschrijven aan de hand van user stories (Zie learnign story over K2)

TMC 2

  • THINK - Ik wil inspiratie opdoen van vergelijkbare producten door een Inspiratie Analyse uit te voeren.
  • MAKE - Ik wil een interactief prototype maken (Zie learning story over K3 Prototyping)
  • CHECK - Ik wil aan de hand van med-fi prototypes (Zie learning story over K3 Prototyping) gebruikerservaring testen in een Guerilla Test
  • Ik wil functionaliteiten en inzichten beschrijven aan de hand van user stories (Zie learning story over K2)

TMC 3

  • THINK - Ik wil testkaarten gebruiken om mijn hypotheses te valideren zonder dat ik bevooroordeeld ben of leidende vragen stel
  • MAKE - Ik wil een med-fi of hi-fi prototype hebben die ik kan testen
  • CHECK - Ik wil een gebruikerstest uitvoeren en mijn inzichten documenteren in leerkaarten
  • Ik wil functionaliteiten en inzichten beschrijven aan de hand van user stories (Zie learning story over K2)

Hoe moet ik dat leren?

  • Think, Make, Check cyclus

Think

Make

  • User stories (Zie learning story over K2)
  • Prototypes (Zie learning story over K3 Prototyping)

Check

4. Aan welke Kwaliteitscriteria of Gedragscriteria is dit gerelateerd?

  • K2: Je hebt de behoeftes van de doelgroep onderzocht en gebruikt om zelf een aantal user stories te schrijven.
  • K3: Je hebt de gebruikersinterface van jouw product aangepast door prototyping toe te passen.
  • K4: Je hebt een testplan geschreven en gebruikt om een gebruikerstest uit te voeren
  • G6: Je gebruikt bronnen om antwoorden te vinden op een passende manier.
  • G8: Je schrijft gestructureerde en begrijpelijke documentatie
Een goed product verkoopt zichzelf - wie deze uitspraak heeft bedacht heeft nooit rekening gehouden met het digitale tijdperk. Je zal keuzes moeten maken over welke functies je wel wel en niet gaat bouwen. Je zal daarbij rekening moeten houden met en prioriteit geven aan de behoeften van potentiële gebruikers. Daarom ligt aan de basis van bijna elke applicatie tegenwoordig een gebruikersonderzoek ten grondslag. Hierin beschrijf je wie je gebruikers zijn en wat ze nodig hebben om hun ervaring beter te maken (zowel in functionaliteit als in design en interactie). Een veel voorkomend proces om gebruikers onderzoek door je sprints heen te blijven doen is de Think, Make, Check cyclus waarbij je in de Think fase onderzoek doet naar gebruikersbehoeftes, in de Make fase prototypes uitwerkt en in de Check fase kijkt of je ideeën ook echt werkbaar zijn voor je gebruikers. **Wat moet ik leren?** * [ ] Ik wil gebruik maken van een iteratieve manier om gebruikersonderzoek te doen met behulp van de think, make, check cyclus TMC 1 * [ ] **THINK** - Ik wil een Mindmap maken over mijn gebruikers en hun wensen. * [ ] **THINK** - Ik wil een Task Flow leren maken, die ik kan omzetten in een wireflow. * [ ] **MAKE** - Ik wil functionaliteiten en inzichten beschrijven aan de hand van user stories (Zie learning story over K2) * [ ] **MAKE** - Ik wil lo-fi prototype maken in de vorm van een schets (Zie learning story over K3 Prototyping) * [ ] **CHECK** - Ik wil aan de hand van lo-fi prototypes (Zie learning story over K3 Prototyping) gebruikerservaring testen in een Guerilla Test * [ ] Ik wil functionaliteiten en inzichten beschrijven aan de hand van user stories (Zie learnign story over K2) TMC 2 * [ ] **THINK** - Ik wil inspiratie opdoen van vergelijkbare producten door een Inspiratie Analyse uit te voeren. * [ ] **MAKE** - Ik wil een interactief prototype maken (Zie learning story over K3 Prototyping) * [ ] **CHECK** - Ik wil aan de hand van med-fi prototypes (Zie learning story over K3 Prototyping) gebruikerservaring testen in een Guerilla Test * [ ] Ik wil functionaliteiten en inzichten beschrijven aan de hand van user stories (Zie learning story over K2) TMC 3 * [ ] **THINK** - Ik wil testkaarten gebruiken om mijn hypotheses te valideren zonder dat ik bevooroordeeld ben of leidende vragen stel * [ ] **MAKE** - Ik wil een med-fi of hi-fi prototype hebben die ik kan testen * [ ] **CHECK** - Ik wil een gebruikerstest uitvoeren en mijn inzichten documenteren in leerkaarten * [ ] Ik wil functionaliteiten en inzichten beschrijven aan de hand van user stories (Zie learning story over K2) **Hoe moet ik dat leren?** * Think, Make, Check cyclus **Think** * Mindmap * Task flow * Zie ook deze youtube video https://www.youtube.com/watch?v=npMv06oJJrM * https://www.usersknow.com/blog/2020/6/4/how-to-build-a-task-flow * Inspiratie analyse **Make** * User stories (Zie learning story over K2) * Prototypes (Zie learning story over K3 Prototyping) **Check** * Gebruikerstest * Testkaarten * Leerkaarten * Guerilla Test https://www.usertesting.com/blog/what-is-guerrilla-testing **4. Aan welke Kwaliteitscriteria of Gedragscriteria is dit gerelateerd?** - K2: Je hebt de behoeftes van de doelgroep onderzocht en gebruikt om zelf een aantal user stories te schrijven. - K3: Je hebt de gebruikersinterface van jouw product aangepast door prototyping toe te passen. - K4: Je hebt een testplan geschreven en gebruikt om een gebruikerstest uit te voeren - G6: Je gebruikt bronnen om antwoorden te vinden op een passende manier. - G8: Je schrijft gestructureerde en begrijpelijke documentatie
Sign in to join this conversation.
1 Participants
Notifications
Due Date
No due date set.
Dependencies

No dependencies set.

Reference: Smikkelbakje/J1B2-Game-controller#15
No description provided.