Learning Story: Ik wil leren hoe ik mijn project beschrijf met de Unified Modeling Language #16

Open
opened 2023-11-21 11:51:27 +00:00 by hbo-ict-bot · 0 comments
hbo-ict-bot commented 2023-11-21 11:51:27 +00:00 (Migrated from gitlab.fdmci.hva.nl)

1. Inleiding

De Unified Modeling Language, afgekort UML, is een modelleertaal waarmee je een visueel ontwerp kunt maken van je project. Het modelleren vindt plaats op basis van universele afspraken, zodat ieder project op dezelfde wijze wordt vastgelegd. Het UML-diagram gebruik je als houvast bij het werken aan je project, omdat in het UML staat beschreven wat objecten wel (en niet!) mogen, en hoe ze met elkaar samenwerken. Verder doet het dienst als technische documentatie, zodat andere mensen bijvoorbeeld onderhoud uit kunnen voeren aan een bepaald onderdeel van het project of iets nieuws kunnen toevoegen.

2. Wat moet ik leren?

Met UML kun je verschillende diagrammen maken. Binnen dit blok worden de volgende diagrammen gebruikt:

  • Use case diagram. Hiermee kun je de mogelijke interacties die een gebruiker met een systeem kan aangaan beschrijven.
  • Class diagram. Hiermee kun je classes modelleren voor een systeem.
  • Object diagram. Hiermee kun je een momentopname maken van een object of objecten (instanties van class diagrammen) en hun data binnen een systeem.
  • State diagram. Hiermee kun je het gedrag van een systeem beschrijven.

3. Hoe leer ik dit?

  • Knowledgebase: UML, class diagram, object diagram, use case diagram, state diagram.
  • Handige tools om UML-diagrammen mee te maken: UMLET en Mermaid

4. Aan welke kwaliteits- en/of gedragscriteria is dit gerelateerd?
TODO: GEDRAGSCRITERIA

**1. Inleiding** De Unified Modeling Language, afgekort UML, is een modelleertaal waarmee je een visueel ontwerp kunt maken van je project. Het modelleren vindt plaats op basis van universele afspraken, zodat ieder project op dezelfde wijze wordt vastgelegd. Het UML-diagram gebruik je als houvast bij het werken aan je project, omdat in het UML staat beschreven wat objecten wel (en niet!) mogen, en hoe ze met elkaar samenwerken. Verder doet het dienst als technische documentatie, zodat andere mensen bijvoorbeeld onderhoud uit kunnen voeren aan een bepaald onderdeel van het project of iets nieuws kunnen toevoegen. **2. Wat moet ik leren?** Met UML kun je verschillende diagrammen maken. Binnen dit blok worden de volgende diagrammen gebruikt: - [ ] [Use case diagram](https://en.wikipedia.org/wiki/Use_case_diagram). Hiermee kun je de mogelijke interacties die een gebruiker met een systeem kan aangaan beschrijven. - [ ] [Class diagram](https://en.wikipedia.org/wiki/Class_diagram). Hiermee kun je classes modelleren voor een systeem. - [ ] [Object diagram](https://en.wikipedia.org/wiki/Object_diagram). Hiermee kun je een momentopname maken van een object of objecten (instanties van class diagrammen) en hun data binnen een systeem. - [ ] [State diagram](https://en.wikipedia.org/wiki/State_diagram). Hiermee kun je het gedrag van een systeem beschrijven. **3. Hoe leer ik dit?** - [ ] Knowledgebase: UML, class diagram, object diagram, use case diagram, state diagram. - [ ] Handige tools om UML-diagrammen mee te maken: [UMLET](https://www.umlet.com/) en [Mermaid](https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/1_beroepstaken/software/realiseren/talen/declaratief/markdown/mermaid_diagrammen/) **4. Aan welke kwaliteits- en/of gedragscriteria is dit gerelateerd?** TODO: GEDRAGSCRITERIA
Sign in to join this conversation.
1 Participants
Notifications
Due Date
No due date set.
Dependencies

No dependencies set.

Reference: Smikkelbakje/J1B2-Game-controller#16
No description provided.