Learning Story: Ik wil leren hoe ik prototyping gebruik om de gebruikersinterface van mijn product vorm te geven #18

Open
opened 2023-11-21 11:51:27 +00:00 by hbo-ict-bot · 0 comments
hbo-ict-bot commented 2023-11-21 11:51:27 +00:00 (Migrated from gitlab.fdmci.hva.nl)

Voordat je iets kan maken moet je eerst nadenken over wat het eindresultaat gaat zijn. Dit geldt voor alles in het leven: van back-end software implementaties tot prachtige user interfaces. Een digitale gebruikersinterface als een website, webapplicatie of smartphone applicatie maak je niet uit het niets.

Hiervoor bedenkt je eerst wat je gaat maken, hoe zich dat moet gedragen en hoe dat eruit moet zien. Met prototyping technieken als task flows en wireflows werk je eerst de ideeen uit tot een concept, voordat je ze vertaalt naar code. Pas wanneer je tevreden bent, en de ontwerpen volledig aansluiten op de gebruikersbehoeften, maak je de stap naar de daadwerkelijke implementatie. Zo voorkom je onnodig programmeerwerk.

Wat moet ik leren?

  • Ik wil mijn task flow uitwerken in een lo-fi schets van een wireflow, op papier
  • Ik wil nog een iteratie doen op mijn lo-fi schets door een wireflow te maken in Figma
  • Ik wil de prototypes die ik maak gebruiken in de check fase van mijn TMC cyclus om inzichten te vergaren over de behoeftes van mijn gebruikers

Hoe moet ik dat leren?

  • Prototypes
  • Schetsen
  • Wireflows
  • Think, Make, Check cyclus

Extra informatie:

Boek: UX for the Web, Hoofdstuk "Creating wireframes and interactive prototypes" met name sectie "Creating a wireframe"

4. Aan welke Kwaliteitscriteria of Gedragscriteria is dit gerelateerd?
K3. Je hebt de gebruikersinterface van jouw product aangepast door prototyping toe te passen

Voordat je iets kan maken moet je eerst nadenken over wat het eindresultaat gaat zijn. Dit geldt voor alles in het leven: van back-end software implementaties tot prachtige user interfaces. Een digitale gebruikersinterface als een website, webapplicatie of smartphone applicatie maak je niet uit het niets. Hiervoor bedenkt je eerst wat je gaat maken, hoe zich dat moet gedragen en hoe dat eruit moet zien. Met prototyping technieken als task flows en wireflows werk je eerst de ideeen uit tot een concept, voordat je ze vertaalt naar code. Pas wanneer je tevreden bent, en de ontwerpen volledig aansluiten op de gebruikersbehoeften, maak je de stap naar de daadwerkelijke implementatie. Zo voorkom je onnodig programmeerwerk. **Wat moet ik leren?** * [ ] Ik wil mijn task flow uitwerken in een lo-fi schets van een wireflow, op papier * [ ] Ik wil nog een iteratie doen op mijn lo-fi schets door een wireflow te maken in Figma * [ ] Ik wil de prototypes die ik maak gebruiken in de check fase van mijn TMC cyclus om inzichten te vergaren over de behoeftes van mijn gebruikers **Hoe moet ik dat leren?** * Prototypes * Schetsen * Wireflows * Think, Make, Check cyclus Extra informatie: - [Wireframes Knowledgebase](https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/1_beroepstaken/gebruikers_interactie/ontwerpen/wireframes/) - [Wireframes Digital Society School](https://toolkits.dss.cloud/design/method-card/wireframes-2/) Boek: [UX for the Web, Hoofdstuk "Creating wireframes and interactive prototypes" met name sectie "Creating a wireframe"](https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_ebookcentralchapters_5064691_113_166&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,wireframe%20ux&offset=0) **4. Aan welke Kwaliteitscriteria of Gedragscriteria is dit gerelateerd?**\ K3. Je hebt de gebruikersinterface van jouw product aangepast door prototyping toe te passen
Sign in to join this conversation.
1 Participants
Notifications
Due Date
No due date set.
Dependencies

No dependencies set.

Reference: Smikkelbakje/J1B2-Game-controller#18
No description provided.