Learning story: Ik wil leren hoe ik het OO-principe encapsulation toepas op mijn project #19

Open
opened 2023-11-21 11:51:27 +00:00 by hbo-ict-bot · 0 comments
hbo-ict-bot commented 2023-11-21 11:51:27 +00:00 (Migrated from gitlab.fdmci.hva.nl)

1. Inleiding

Object georiënteerd programmeren (OOP) leunt op een aantal pijlers: abstraction, encapsulation, inheritance en polymorfisme. De pijler encapsulation is onderwerp van deze learning story.

Het idee achter OOP is dat methoden en eigenschappen toebehoren aan specifieke objecten (zie ook abstraction). Het moment dat je besluit om die eigenschappen en methoden onder te brengen in hun eigen class, moet je ook garanties inbouwen dat die eigenschappen en methoden niet zomaar van buitenaf kunnen worden gewijzigd of aangeroepen.

Neem bijvoorbeeld de class docent. Docenten hebben hun eigen eigenschappen en methoden: zo hebben ze een naam, leeftijd, en bepaalde gedragingen. Het zou gek zijn als iemand van buitenaf, zonder autorisatie, kan besluiten om een docent een andere naam te geven. Of als een student, zonder toestemming van de docent, besluit om cijfers in de cijferadministratie te wijzigen. Encapsulation garandeert dat die docent-eigenschappen, en de gedragingen, niet zomaar door anderen gebruikt kunnen worden.

Het OO-principe encapsulation (ook wel "inkapseling") helpt je om je code op een georganiseerde en veilige manier te ontwerpen. Je verbergt interne details van classes en laat alleen de belangrijkste functionaliteit naar buiten zien. Dit maakt het gemakkelijker om je code te organiseren en te onderhouden.

2. Wat moet ik kunnen?

  • Je kunt access modifiers instellen voor attributen en methoden (zoals public, private en protected).
  • Je kunt getters en setters maken voor attributen en deze op de juiste manier gebruiken.

3. Hoe leer ik dit?

  • Knowledgebase: encapsulation en/of
  • Weblinks naar videocourses, boeken, websites over dit onderwerp, specifiek gericht op de programmeertaal waarin gewerkt wordt binnen de betreffende leerroute.
**1. Inleiding** Object georiënteerd programmeren (OOP) leunt op een aantal pijlers: abstraction, encapsulation, inheritance en polymorfisme. De pijler `encapsulation` is onderwerp van deze learning story. Het idee achter OOP is dat methoden en eigenschappen toebehoren aan specifieke objecten (zie ook abstraction). Het moment dat je besluit om die eigenschappen en methoden onder te brengen in hun eigen `class`, moet je ook garanties inbouwen dat die eigenschappen en methoden niet zomaar van buitenaf kunnen worden gewijzigd of aangeroepen. Neem bijvoorbeeld de `class` docent. Docenten hebben hun eigen eigenschappen en methoden: zo hebben ze een naam, leeftijd, en bepaalde gedragingen. Het zou gek zijn als iemand van buitenaf, zonder autorisatie, kan besluiten om een docent een andere naam te geven. Of als een student, zonder toestemming van de docent, besluit om cijfers in de cijferadministratie te wijzigen. Encapsulation garandeert dat die docent-eigenschappen, en de gedragingen, niet zomaar door anderen gebruikt kunnen worden. Het OO-principe _encapsulation_ (ook wel "inkapseling") helpt je om je code op een georganiseerde en veilige manier te ontwerpen. Je verbergt interne details van *classes* en laat alleen de belangrijkste functionaliteit naar buiten zien. Dit maakt het gemakkelijker om je code te organiseren en te onderhouden. **2. Wat moet ik kunnen?** - [ ] Je kunt _access modifiers_ instellen voor attributen en methoden (zoals `public`, `private` en `protected`). - [ ] Je kunt _getters_ en _setters_ maken voor attributen en deze op de juiste manier gebruiken. **3. Hoe leer ik dit?** - [ ] Knowledgebase: encapsulation en/of - [ ] Weblinks naar videocourses, boeken, websites over dit onderwerp, specifiek gericht op de programmeertaal waarin gewerkt wordt binnen de betreffende leerroute.
Sign in to join this conversation.
1 Participants
Notifications
Due Date
No due date set.
Dependencies

No dependencies set.

Reference: Smikkelbakje/J1B2-Game-controller#19
No description provided.