Learning story: Ik wil leren hoe ik het OO-principe encapsulation toepas op mijn project #19
Reference in New Issue
Block a user
No description provided.
Delete Branch "%!s()"
Deleting a branch is permanent. Although the deleted branch may continue to exist for a short time before it actually gets removed, it CANNOT be undone in most cases. Continue?
1. Inleiding
Object georiënteerd programmeren (OOP) leunt op een aantal pijlers: abstraction, encapsulation, inheritance en polymorfisme. De pijler
encapsulation
is onderwerp van deze learning story.Het idee achter OOP is dat methoden en eigenschappen toebehoren aan specifieke objecten (zie ook abstraction). Het moment dat je besluit om die eigenschappen en methoden onder te brengen in hun eigen
class
, moet je ook garanties inbouwen dat die eigenschappen en methoden niet zomaar van buitenaf kunnen worden gewijzigd of aangeroepen.Neem bijvoorbeeld de
class
docent. Docenten hebben hun eigen eigenschappen en methoden: zo hebben ze een naam, leeftijd, en bepaalde gedragingen. Het zou gek zijn als iemand van buitenaf, zonder autorisatie, kan besluiten om een docent een andere naam te geven. Of als een student, zonder toestemming van de docent, besluit om cijfers in de cijferadministratie te wijzigen. Encapsulation garandeert dat die docent-eigenschappen, en de gedragingen, niet zomaar door anderen gebruikt kunnen worden.Het OO-principe encapsulation (ook wel "inkapseling") helpt je om je code op een georganiseerde en veilige manier te ontwerpen. Je verbergt interne details van classes en laat alleen de belangrijkste functionaliteit naar buiten zien. Dit maakt het gemakkelijker om je code te organiseren en te onderhouden.
2. Wat moet ik kunnen?
public
,private
enprotected
).3. Hoe leer ik dit?