Merge branch 'main' of ssh://gitlab.fdmci.hva.nl/propedeuse-hbo-ict/onderwijs/2023-2024/out-a-se-ti/blok-4/muupooviixee66
This commit is contained in:
@@ -0,0 +1,24 @@
|
||||
# Formulier Probleembeschrijving en Hoofd en Deelvragen
|
||||
|
||||
|
||||
Naam Student: Sam Hos <br>
|
||||
Datum: 22-04-2024
|
||||
|
||||
### A. onderwerp
|
||||
Het betoog gaat over het etische kwestie van robots in de ouderenzorg.
|
||||
|
||||
### B. aanleiding
|
||||
De aanleiding voor dit onderzoek is dat robots steeds meer gebruikt worden in de ouderenzorg om de last van personeel te verlichten, zodat ze zich bezig kunnen houden met andere dingen. Daardoor word menselijk contact vervangen met robots. Ik ben geinteresseerd wat de gevolgen zijn van menselijke communicatie te vervangen met robots.
|
||||
|
||||
### C. afbakening
|
||||
Ik leg mijn focus op wat het effect is van mensenlijke communicatie vervangen met robots in de ouderenzorg.
|
||||
|
||||
### D. doelstelling
|
||||
Met dit onderzoek breng ik inzicht in wat de gevolgen zijn van menselijke communicatie vervangen met robots in de ouderenzorg en daarbij wil ik de voordelen en nadelen van robots in de ouderenzorg in kaart brengen.
|
||||
|
||||
### E. ethisch/maatschappelijk issue
|
||||
De ethische kwestie die ik aankaart is of het wel verantwoord is om menselijke communicatie te vervangen met robots in de ouderenzorg.
|
||||
|
||||
### G. vraagstelling
|
||||
Wat zijn de gevolgen op ouderen door menselijke communicatie vervangen met robots in de ouderenzorg?
|
||||
|
@@ -1 +1,85 @@
|
||||
a
|
||||
# Sprint Report - Sprint X
|
||||
**Opdracht**: FitBot (pepper)
|
||||
**Sprint**: Sprint 1
|
||||
**Team**: 6
|
||||
**Auteurs**: Sebas, Luca, Niels en Sam
|
||||
**Datum**: 4/26/2024
|
||||
**Versie**: 1.0.0
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
## Inleiding
|
||||
|
||||
Schrijf hier een inleiding voor het sprint report. Wat is jullie opgevallen tijdens deze sprint?
|
||||
|
||||
We hadden in het begin moeite met het opstarten van Android Studio en het werkent krijgen van de bijbehorende SDK. Nu alles is opgestart is iedereen enthusiast over het project. We hadden moeite met het inschatten van de verwachtingen van onze doelgroep. Binnen het groepje zitten we allemaal op een lijn en de samenwerking gaat tot nu toe goed, dit komt mede door duidelijke en open communicatie. Door dagelijks standups te houden hebben we duidelijk welke werkzaamheden er verricht moeten worden en welke er worden vericht.
|
||||
|
||||
## Feedback opdrachtgever
|
||||
|
||||
Wat vond de opdrachtgever van wat jullie gepresenteerd hebben tijdens de Sprint Review? Wat waren de positieve punten (tops) en wat waren de verbeterpunten (tips)?
|
||||
|
||||
De opdrachtgever was vrij enthusiast over het project. De kritiek die we over de app hebben gekregen is dat het minder technisch moet zijn en meer minimalistisch.
|
||||
|
||||
We hebben feedback gekregen over hoe we onze database moeten inrichten. Beivoorbeeld door oefeningen in de database te zetten en dat een leaderboard/puntensysteem een lage prioriteit heeft.
|
||||
|
||||
De opdrachtgever heeft feedback gegeven over hoe we mensen hun aandacht kunnen trekken. Dit kunnen we doen door bijvoorbeeld gebruik te van bepaalde bewegingen en geluidjes.
|
||||
|
||||
## Sprint behaalde doelen
|
||||
|
||||
Welke User Stories hebben jullie af kunnen ronden tijdens deze sprint? Geef een overzicht.
|
||||
|
||||
Dit zijn de user stories die we hebben afgerond:
|
||||
* Als gebruiker wil ik in de app een voorbeeld van de oefening zodat ik dit na kan doen
|
||||
* Als gebruiker wil ik een navigatie menu zodat ik door de app kan navigeren
|
||||
* Als gebruiker wil dat de robot bepaalde oefeningen mee doet zodat het niet voelt alsof ik alleen ben
|
||||
|
||||
We zijn niet alleen met user stories bezig geweest, maar ook met learning stories, onder andere om Android Studio te leren kennen, Java en de SDK van Pepper.
|
||||
|
||||
## User Stories die niet afgerond zijn
|
||||
|
||||
Welke User Stories hebben jullie niet af kunnen ronden tijdens deze sprint? Geef een overzicht, geef ook aan welke aanpassingen jullie hier nog aan moeten maken.
|
||||
|
||||
De volgende user stories hebben we niet afgerond:
|
||||
* Als gebruiker wil ik verschillende oefeningen kunnen kiezen, zodat ik keuzes heb.
|
||||
|
||||
## Nieuwe User Stories
|
||||
|
||||
Welke nieuwe User Stories hebben jullie opgesteld voor de volgende sprint?
|
||||
|
||||
De volgende user stories hebben we opgesteld voor de volgende sprint:
|
||||
* Als gebruiker wil ik een minimalistische app zodat ik gelijk kan beginnen zodra ik de app heb opgestart.
|
||||
* Als gebruiker wil ik feedback doormiddel van geluiden zodat ik gemotiveerd blijf om de oefeningen te doen.
|
||||
* Als gebruiker wil ik dat de robot terug praat zowel tijdens oefeningen als bij normale gesprekken zodat het voelt alsof ik tegen een persoon praat
|
||||
* Als gebruiker wil ik instructies krijgen, zodat ik weet hoe ik de oefening correct kan doen
|
||||
* Als gebruiker wil ik feedback op mijn oefening, zodat ik mijn techniek kan verbeteren
|
||||
|
||||
Naar mate we progressie maken in de sprint zullen we meer user stories toevoegen.
|
||||
|
||||
## Prioriteiten
|
||||
|
||||
Wat is belangrijk geweest afgelopen sprint, wat is belangrijk voor de volgende sprint?
|
||||
|
||||
Wat belangerijk was voor deze sprint:
|
||||
|
||||
* Het opstarten van Android Studio
|
||||
* Het werkend krijgen van de SDK van Pepper
|
||||
* Kennis opdoen over onze doelgroep
|
||||
* Het team op elkaar afstemmen
|
||||
|
||||
Wat belangrijk is voor de volgende sprint:
|
||||
|
||||
* Feedback aan de gebruiker geven doormiddel van geluiden en bewegingen met pepper
|
||||
* Pepper en de app afstemmen op de doelgroep doormiddel van hun feedback
|
||||
* Focus houden op het mvp product
|
||||
|
||||
## Retrospective
|
||||
|
||||
Voeg hier een afbeelding toe van jullie retrospective. Beschrijf wat jullie hebben besproken en wat jullie gaan aanpassen voor de volgende sprint.
|
||||
|
||||
Wat moet er beter? Wat ging er goed? Welke SMART leerdoelen hebben jullie voor de volgende sprint?
|
||||
|
||||
We zijn samen gaan zitten voor de retrospective, hier uit is het volgende voort gekomen (we hebben gebruik gemaakt van the 4 L's):
|
||||
|
||||

|
||||
|
||||
De leerdoelen zet iedereen in zijn eigen scorion formulier.
|
Reference in New Issue
Block a user