Merge branch 'main' of ssh://gitlab.fdmci.hva.nl/propedeuse-hbo-ict/onderwijs/2023-2024/out-a-se-ti/blok-4/muupooviixee66
@@ -0,0 +1,137 @@
|
||||
|
||||
## Hoe kunnen we voorkomen dat de privacy van ouderen geschonden wordt bij het inzetten van kunstmatige intelligentie om eenzaamheid te bestrijden?
|
||||
|
||||
#### Literatuuronderzoek door Luca Warmenhoven
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
### Inhoudsopgave
|
||||
|
||||
1. [Inleiding](#inleiding)
|
||||
2. [Achtergrondinformatie](#achtergrondinformatie)
|
||||
3. [Onderzoeksvraag en Relevantie](#onderzoeksvraag-en-relevantie)
|
||||
4. [Onderzoeksmethode](#onderzoeksmethode)
|
||||
5. [Wat zijn de belangrijkste factoren die bijdragen aan eenzaamheid onder ouderen?](#hoe-ontstaat-eenzaamheid-onder-ouderen)
|
||||
6. [Op welke manier kunnen we kunstmatige intelligentie inzetten om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden?](#op-welke-manier-kunnen-we-kunstmatige-intelligentie-inzetten-om-eenzaamheid-onder-ouderen-te-bestrijden)
|
||||
7. [Wat zijn de risico's voor de privacy van ouderen wanneer robots voorzien van kunstmatige intelligentie worden ingezet in de ouderenzorg?](#wat-zijn-de-risicos-voor-de-privacy-van-ouderen-wanneer-robots-voorzien-van-kunstmatige-intelligentie-worden-ingezet-in-de-ouderenzorg)
|
||||
8. [Hoe kunnen we ervoor zorgen dat privacy niet wordt geschonden bij het inzetten van kunstmatige intelligentie om eenzaamheid te bestrijden?](#hoe-kunnen-we-ervoor-zorgen-dat-privacy-niet-wordt-geschonden-bij-het-inzetten-van-kunstmatige-intelligentie-om-eenzaamheid-te-bestrijden)
|
||||
9. [Conclusie](#conclusie)
|
||||
10. [Bronnen](#bronnen)
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
### Inleiding
|
||||
|
||||
De eenzaamheid onder ouderen is een groeiend probleem dat ernstige gevolgen kan hebben op zowel hun fysieke als mentale
|
||||
gezondheid. In een vergrijzende samenleving wordt het steeds belangrijker om effectieve oplossingen te vinden om
|
||||
eenzaamheid onder deze kwetsbare bevolkingsgroep te bestrijden. Een van de veelbelovende innovaties op dit gebied is
|
||||
het gebruik van kunstmatige intelligentie (KI) en robots in de ouderenzorg. Deze technologieën hebben het potentieel
|
||||
om ouderen van sociaal contact en ondersteuning te voorzien. Echter, het inzetten van KI roept ook belangrijke
|
||||
vragen op met betrekking tot de privacy van deze groep.
|
||||
|
||||
Het doel van dit onderzoek is om antwoord te geven op de vraag:
|
||||
|
||||
*"Hoe kunnen we voorkomen dat de privacy van ouderen geschonden wordt bij
|
||||
het inzetten van kunstmatige intelligentie om eenzaamheid te bestrijden?"*
|
||||
|
||||
Om deze vraag te beantwoorden, zullen we eerst de belangrijkste factoren onderzoeken die bijdragen aan eenzaamheid
|
||||
onder ouderen. Vervolgens zullen we verkennen hoe KI kan worden ingezet om eenzaamheid te verminderen. Daarna analyseren
|
||||
we de risico's voor de privacy van ouderen bij het gebruik van KI en robots in de zorg, om tenslotte strategieën te
|
||||
identificeren die ervoor zorgen dat de privacy van ouderen gewaarborgd blijft.
|
||||
|
||||
### Achtergrondinformatie
|
||||
|
||||
Eenzaamheid onder ouderen kan worden veroorzaakt door verschillende factoren zoals verlies van een partner,
|
||||
gezondheidsproblemen, beperkte mobiliteit en sociale isolatie. KI-technologieën kunnen helpen om deze eenzaamheid te
|
||||
verlichten door het bieden van virtuele gezelschap, sociale interactie en gepersonaliseerde zorg. Echter, het verzamelen
|
||||
en verwerken van persoonlijke gegevens door KI-systemen brengt aanzienlijke privacyrisico's met zich mee, zoals
|
||||
ongeautoriseerde toegang tot gevoelige informatie en onvoldoende gegevensbescherming.
|
||||
|
||||
### Onderzoeksvraag en Relevantie
|
||||
|
||||
Dit literatuuronderzoek richt zich op de vraag hoe we de privacy van ouderen kunnen beschermen bij het gebruik van KI
|
||||
om eenzaamheid te bestrijden. Dit is van cruciaal belang omdat een gebrek aan adequate privacybescherming niet alleen
|
||||
het vertrouwen in technologie kan ondermijnen, maar ook de effectiviteit van deze technologieën kan beperken.
|
||||
|
||||
### Onderzoeksmethode
|
||||
|
||||
Dit literatuuronderzoek is gebaseerd op een systematische analyse van wetenschappelijke artikelen, rapporten en
|
||||
andere relevante bronnen over eenzaamheid onder ouderen, het gebruik van robots en KI in de ouderenzorg en
|
||||
privacykwesties in de ouderenzorg. Het doel van dit onderzoek is om de lezer te voorzien van een overzicht van de
|
||||
belangrijkste bevindingen en aanbevelingen op dit gebied.
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
### Wat zijn de belangrijkste factoren die bijdragen aan eenzaamheid onder ouderen?
|
||||
|
||||
Om erachter te hoe we eenzaamheid kunnen aanpakken is het noodzakelijk om te begrijpen waar het vandaan komt. Hierbij
|
||||
is het belangrijk om te kijken naar wat voor factoren er meespelen in de levens van de ouderen die hieraan kunnen
|
||||
bijdragen. Eenzaamheid kan zowel fysiek als mentaal zijn, dit betekent dat hoewel het persoon omringt kan zijn met
|
||||
mensen, hij/zij nog steeds gevoelens van eenzaamheid kan ervaren. De oorzaak van emotionele eenzaamheid verschilt per
|
||||
persoon, en valt niet zo gemakkelijk te verklaren, als te verhelpen. Bij fysieke eenzaamheid is het echter makkelijker
|
||||
om erachter te komen waar het vandaan komt. Hierbij kunnen er andere omgevingsfactoren meespelen die ervoor zorgen dat
|
||||
het persoon zich eenzaam voelt, denk hierbij aan het verlies van een partner of vrienden, familieproblematiek of acute
|
||||
verandering van levensstijl ([1. SCP 2018](#bronnen)). Door dit soort veranderingen kan het zijn dat het persoon in een
|
||||
depressie raakt, wat er weer voor kan zorgen dat het persoon zich eenzaam voelt, en dat het persoon zich nog meer
|
||||
terugtrekt van de buitenwereld. Dit is een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.
|
||||
|
||||
### Op welke manier kunnen we kunstmatige intelligentie inzetten om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden?
|
||||
|
||||
In de laatste decennia is de technologie aanzienlijk geëvolueerd, wat heeft geleid tot bredere toepassingen ervan
|
||||
in verschillende sectoren. Een van de sectoren waar technologie een grote rol kan spelen is de ouderenzorg.
|
||||
Tegenwoordig worden robots steeds vaker ingezet in de ouderenzorg om ouderen te helpen met verschillende taken die
|
||||
fysiek belastend kunnen zijn. Denk hierbij aan een robot die ouderen helpt met zichzelf wassen of met het nuttigen van
|
||||
voedsel ([3. University of Japan, 2017](#bronnen)).
|
||||
|
||||
Naast fysieke taken kunnen robots voorzien van kunstmatige intelligentie ook ingezet worden om ouderen te helpen met
|
||||
sociale interactie. Hierbij kan de robot conversaties voeren, verhalen vertellen of inhoudelijk reageren op vragen.
|
||||
Onderzoek heeft aangetoond dat het toepassen van sociale robots in de ouderenzorg een positief effect kan hebben op
|
||||
zowel cognitieve als emotionele gezondheid van ouderen ([4. University of Twente, 2020](#bronnen)).
|
||||
Een van de voordelen van het inzetten van robots met kunstmatige intelligentie is dat ze 24/7 beschikbaar zijn en
|
||||
gepersonaliseerde zorg kunnen bieden aan ouderen. Dit kan helpen om eenzaamheid te verminderen en ouderen te voorzien
|
||||
van de nodige ondersteuning.
|
||||
|
||||
### Wat zijn de risico's voor de privacy van ouderen wanneer robots voorzien van kunstmatige intelligentie worden ingezet in de ouderenzorg?
|
||||
|
||||
Het inzetten van kunstmatige intelligentie in de ouderenzorg kan ook risico's met zich meebrengen voor de privacy van
|
||||
ouderen. Een van de belangrijkste zorgen is het waarborgen van vertrouwelijke informatie over de ouderen in kwestie.
|
||||
Indien de robots zijn voorzien van diverse sensoren en een internet verbinding, is het mogelijk dat de makers van de
|
||||
robots deze informatie gebruiken om de robot te trainen om de reacties te personaliseren. Echter kan de inhoud van deze
|
||||
data gevoelige informatie bevatten, zoals medische gegevens of financiële informatie. Het is daarom van groot belang
|
||||
dat deze data goed beschermd wordt en dat ouderen controle hebben over hun eigen data ([5. KI, Privacy and Security, 2022](#bronnen)).
|
||||
Een ander risico is dat de robots gehackt kunnen worden, wat ervoor kan zorgen dat de gevoelige informatie van ouderen
|
||||
in verkeerde handen terecht komt. Daarom is het noodzakelijk dat er voldoende beveiligingsmaatregelen worden genomen
|
||||
en/of dat de data op een veilige manier wordt opgeslagen ([6. Problematic Interactions between KI and Health Privacy, 2021](#bronnen)).
|
||||
|
||||
### Hoe kunnen we ervoor zorgen dat privacy niet wordt geschonden bij het inzetten van kunstmatige intelligentie om eenzaamheid te bestrijden?
|
||||
|
||||
Om ervoor te zorgen dat de privacy van ouderen niet geschonden wordt bij het inzetten van robots die zijn voorzien van
|
||||
kunstmatige intelligentie is het belangrijk dat er voldoende maatregelen getroffen worden om de data van hen te
|
||||
beschermen. Een van de manieren is om duidelijke richtlijnen op te stellen voor de makers van de robots, zodat er bekend
|
||||
is welke data er verzameld mag worden en hoe zij hiermee moeten omgegaan. Daarnaast is het van belang dat ouderen
|
||||
de optie hebben om zelf te bepalen welke data er verzameld mag worden en dat zij te allen tijde de controle hebben
|
||||
over hun eigen data. Dit kan bijvoorbeeld door het instellen van duidelijk aangegeven privacy-instellingen op de robot
|
||||
of door het aanbieden van een opt-out mogelijkheid ([5. KI, Privacy and Security, 2022](#bronnen)).
|
||||
|
||||
### Conclusie
|
||||
|
||||
Uit dit literatuuronderzoek blijkt dat eenzaamheid onder ouderen een behoorlijk complex probleem is met zowel fysieke
|
||||
als mentale oorzaken, bijvoorbeeld door het verlies van een partner of door sociale isolatie. Daarnaast zijn we erachter
|
||||
gekomen dat kunstmatige intelligentie (KI) en robots veelbelovende technologieën zijn die de ouderen kunnen helpen om
|
||||
het gevoel van eenzaamheid te verminderen door het bieden van sociaal contact en ondersteuning. Echter kan het inzetten
|
||||
van KI en robots ook risico's met zich meebrengen op het gebied van privacy, zoals ongeautoriseerde toegang tot
|
||||
gevoelige informatie en onvoldoende gegevensbescherming. Om ervoor te zorgen dat de privacy van ouderen niet geschonden
|
||||
wordt indien KI ingezet wordt om eenzaamheid te bestrijden, is het van belang dat er voldoende maatregelen getroffen
|
||||
worden om de data van ouderen te beschermen en dat ouderen controle hebben over hoe er wordt omgegaan met hun data.
|
||||
|
||||
Kortom, het is van groot belang dat er genoeg richtlijnen en maatregelen getroffen worden om de privacy te waarborgen
|
||||
voordat kunstmatige intelligentie ingezet kan worden als persoonlijke zorgverlener voor ouderen.
|
||||
|
||||
### Bronnen
|
||||
|
||||
1. [Eenzaamheid ouderen - SCP](https://repository.scp.nl/bitstream/handle/publications/393/Kwetsbaar%20en%20eenzaam.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
|
||||
2. [Cijfers eenzaamheid onder ouderen - Centraal Bureau van Statistiek](https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/38/bijna-70-procent-van-ouderen-heeft-minstens-elke-week-contact-met-de-buren)
|
||||
3. [Inzetten robots in de ouderenzorg - University of Japan](https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/54)
|
||||
4. [Effectiviteit robots in de ouderenzorg - University of Twente](https://essay.utwente.nl/92446/1/Watford-Spence_MA_Behavioural%2C%20Management%20and%20Social%20sciences.pdf)
|
||||
5. [KI, Privacy and Security](https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frai.2022.826737/full)
|
||||
6. [Problematic Interactions between KI and Health Privacy](https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/utahlr2021&div=25&id=&page=)
|
@@ -1,68 +0,0 @@
|
||||
# Literatuuronderzoek Luca Warmenhoven
|
||||
|
||||
## Hoe kunnen we voorkomen dat de privacy van ouderen wordt geschonden bij het inzetten van kunstmatige intelligentie om eenzaamheid te bestrijden?
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
### Inhoudsopgave
|
||||
|
||||
1. [Inleiding](#inleiding)
|
||||
2. [Hoe ontstaat eenzaamheid onder ouderen?](#hoe-ontstaat-eenzaamheid-onder-ouderen)
|
||||
3. [Kan kunstmatige intelligentie ingezet worden om dit te verhelpen?](#op-welke-manier-kunnen-we-kunstmatige-intelligentie-inzetten-om-eenzaamheid-onder-ouderen-te-bestrijden)
|
||||
4. [Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de privacy van ouderen niet wordt geschonden?](#hoe-kunnen-we-ervoor-zorgen-dat-dit-gedaan-kan-worden-zonder-de-privacy-van-ouderen-te-schenden)
|
||||
5. [Conclusie](#conclusie)
|
||||
6. [Bronnen](#bronnen)
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
### Inleiding
|
||||
|
||||
Door de vergrijzing van de bevolking neemt het aantal ouderen in Nederland toe. Dit zorgt ervoor dat er steeds meer ouderen terecht komen in de verzorgingstehuizen.
|
||||
Met een stijgende hoeveelheid ouderen in de verzorgingstehuizen zou je denken dat de eenzaamheid onder hen afneemt, maar dit is echter niet het geval.
|
||||
Een manier om dit probleem op te lossen is door het inzetten van robots. Om deze robots nog capabeler te maken wordt er tegenwoordig ook gebruik gemaakt van kunstmatige
|
||||
intelligentie. Dit komt echter ook met nadelen, zo kan het dat er informatie gedeeld wordt met de makers van de robots.
|
||||
In dit onderzoek zal er gekeken worden of het mogelijk is om kunstmatige intelligentie toe te passen zonder dat dit ten koste gaat van de privacy van de ouderen.
|
||||
|
||||
### Wat zijn de belangrijkste factoren die bijdragen aan eenzaamheid onder ouderen?
|
||||
|
||||
Om te begrijpen hoe we eenzaamheid kunnen aanpakken is het noodzakelijk om te begrijpen waar het vandaan komt. Hierbij is het belangrijk om te kijken
|
||||
naar wat voor factoren er meespelen in de levens van de ouderen die hieraan kunnen bijdragen. Eenzaamheid kan zowel fysiek als mentaal zijn, dit betekent
|
||||
dat hoewel het persoon omringt kan zijn met mensen, hij/zij nog steeds gevoelens van eenzaamheid kan ervaren. De oorzaak van emotionele eenzaamheid verschilt
|
||||
per persoon, en valt niet zo gemakkelijk te verklaren, als te verhelpen. Bij fysieke eenzaamheid is het echter makkelijker om te zien waar het vandaan komt.
|
||||
Hierbij kunnen er andere omgevingsfactoren meespelen die ervoor zorgen dat het persoon zich eenzaam voelt,
|
||||
denk hierbij aan het verlies van een partner of vrienden, familieproblematiek of acute verandering van levensstijl ([1. SCP 2018](#bronnen)).
|
||||
Door dit soort veranderingen kan het zijn dat het persoon in een depressie raakt, wat er weer voor kan zorgen dat het persoon zich eenzaam voelt,
|
||||
en dat het persoon zich nog meer terugtrekt van de buitenwereld. Dit is een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.
|
||||
Daarom is het belangrijk om te kijken of er ook methoden zijn om hierbij te helpen, zowel binnen als buitenhuis.
|
||||
|
||||
Doordat robots de laatste decennia steeds geavanceerder zijn geworden, is het mogelijk om te overwegen deze toe te passen
|
||||
in de ouderenzorg om te helpen bij het eenzaamheidsprobleem. Robots worden de afgelopen jaren al steeds meer ingezet om ouderen te helpen
|
||||
bij bepaalde dagelijkse problemen, zoals het wassen van ouderen in het bad, of het helpen bij eten consumeren ([3. University of Japan, 2017](#bronnen)).
|
||||
Door de verbeteringen van technologie over de afgelopen jaren heeft K.I. ook een drastische verbetering ondergaan. Hierdoor valt er te overwegen
|
||||
om deze toe te passen om te helpen met het eenzaamheidsprobleem bij ouderen.
|
||||
|
||||
|
||||
### Op welke manier kunnen we kunstmatige intelligentie inzetten om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden?
|
||||
|
||||
Zoals al eerder was vermeld worden robots al langer gebruikt bij het helpen van ouderen met huishoudelijke taken die voor hen te zwaar zijn.
|
||||
Daarom valt het idee ook te overwegen om robots in te zetten om ouderen te helpen met het bestrijden van eenzaamheid. Hiervoor kan er
|
||||
gebruik gemaakt worden van kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie kan gebruikt worden om de robot te leren hoe het om moet gaan met
|
||||
de gebruiker, om zowel te horen wat de gebruiker zegt, inhoudelijke reacties te geven op de gebruiker of om de gebruiker te helpen met bepaalde taken als ernaar
|
||||
gevraagd wordt. Dit kan ervoor zorgen dat de ouderen zich minder eenzaam voelen, en dat ze zich meer op hun gemak voelen in hun eigen huis.
|
||||
|
||||
|
||||
### Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit gedaan kan worden zonder de privacy van ouderen te schenden?
|
||||
|
||||
|
||||
### Conclusie
|
||||
|
||||
|
||||
### Bronnen
|
||||
|
||||
1. [Eenzaamheid ouderen](https://repository.scp.nl/bitstream/handle/publications/393/Kwetsbaar%20en%20eenzaam.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
|
||||
2. [Cijfers eenzaamheid onder ouderen](https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/38/bijna-70-procent-van-ouderen-heeft-minstens-elke-week-contact-met-de-buren)
|
||||
3. [Inzetten robots in de ouderenzorg](https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/54)
|
||||
4. [Effectiviteit robots in de ouderenzorg](https://essay.utwente.nl/92446/1/Watford-Spence_MA_Behavioural%2C%20Management%20and%20Social%20sciences.pdf)
|
||||
5. [AI, Privacy and Security](https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frai.2022.826737/full)
|
||||
6. [Problematic Interactions between AI and Health Privacy](https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/utahlr2021&div=25&id=&page=)
|
||||
|
@@ -1,50 +0,0 @@
|
||||
## Hoe kan technologie worden ingezet om cognitieve achteruitgang tegen te gaan?
|
||||
|
||||
|
||||
### Welke oorzaken zijn er voor cognitieve achteruitgang?
|
||||
|
||||
### Wat voor methodes zijn er om cognitieve achteruitgang te remmen?
|
||||
|
||||
### Hoe kan techniek worden toegepast om
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Inleiding: ~10%
|
||||
Conclusie: ~10%
|
||||
~300 woorden totaal
|
||||
|
||||
Minimaal 5 bronnen zoeken
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
## Hoe kunnen ethische richtlijnen worden ontwikkeld voor het toepassen van kunstmatige intelligentie bij het aanpakken van eenzaamheid onder ouderen?
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
### Inleiding
|
||||
|
||||
Kunstmatige intelligentie, het is tegenwoordig overal terug te vinden. Dit kan zowel door het gebruiken van ChatGPT om je
|
||||
huiswerk te maken, als de muziek die Spotify je aanbeveelt, als de videos die je op het internet vindt. Overal zit tegenwoordig
|
||||
kunstmatige intelligentie achter, om de gebruikerservaring door en door beter en makkelijker te maken. Toch zitten er ook mogelijke
|
||||
nadelen achter, wat nou als K.I. mijn baan over zal nemen? Wat als K.I. een eigen wil krijgt en tegen ons keert? Hoe kan
|
||||
K.I. onze privacy blijven respecteren? Dit zijn allemaal belangrijke vragen om over na te denken.
|
||||
|
||||
Om een beter plaatje te kunnen schetsen van dit soort vragen is het het best om ze een voor een te beantwoorden.
|
||||
Daarom gaan we hierna verder op hoe we ervoor kunnen zorgen dat kunstmatige intelligentie onze privacy blijft respecteren en
|
||||
of hier naleefbare regels voor gemaakt kunnen worden. Ook proberen we hier in te zien of kunstmatige intelligentie daadwerkelijk
|
||||
een positieve impact kan maken voor ouderen die zich eenzaam voelen.
|
||||
|
||||
### Op welke manier kunnen we nauwkeurig en effectief meten of kunstmatige intelligentie het eenzaamheidsgevoel van ouderen kan verminderen?
|
||||
|
||||
### Wat voor ethische problemen kunnen er ontstaan zodra kunstmatige intelligentie wordt ingezet bij het aanpakken van eenzaamheid onder ouderen?
|
||||
|
||||
### Welke richtlijnen kunnen er worden opgesteld om deze problemen te voorkomen?
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
### Betrouwbaarheid bronnen:
|
||||
Currency, Relevance, Authority, Accuracy, Purpose
|
@@ -1,12 +1,88 @@
|
||||
# climate measering box (blok 1)
|
||||
# Inleiding
|
||||
|
||||
In blok 1 kwam zonder enige codeer ervaring. Ik wist amper hoe ik extra html-pagina maakte. Naarmate ik doorgroeide in het blok kwamen die skills langzaam van zelf. Hierdoor zou ik zeggen dat ik veel zwakke punten had en niet veel sterke. Ondanks mijn lage niveau op dat moment ben ik toch goed door gegroeid en heb ik het blok gehaald. Ik heb ook veel van mijn klas genoten geleerd. Zonder mijn klasgenoten zou ik zeggen dat ik veel meer moeite zou krijgen met het eerste blok omdat er niet zoveel ondersteuning is wat ik vaak wel nodig heb als ik met iets nieuws begin. Ik documenteerde weinig omdat ik het eerst niet leuk vond, maar ook omdat ik het nut er niet van inzag in het begin. In blok 2 kwam ik er achter dat het toch belangrijker is dan gedacht.
|
||||
Hier zal ik mijn skills ontwikkelingsplan schrijven voor mijn persoonlijk leiderschap (G1). Dit plan bestaat uit een reflectie van de afgelopen blokken, mijn sterke en zwakke punten en mijn smart leerdoelen voor de komende blokken.
|
||||
|
||||
Sterke punten
|
||||
Snel lerend. Gemotiveerd. Niet verlegen om vragen te stellen
|
||||
De vier professional skills:
|
||||
|
||||
Zwakke punten
|
||||
Weinig ervaring met coderen. Geen scrum ervaring. Weinig documentatie.
|
||||
- Toekomstgericht organiseren
|
||||
- Onderzoekend probleemoplossen
|
||||
- Persoonlijk leiderschap
|
||||
- Doelgericht interacteren
|
||||
|
||||
# Reflectie
|
||||
|
||||
Hieronder vind je mijn reflectie over de afgelopen blokken. In deze reflectie beschrijf ik mijn obstakels en leerpunten. Na mijn reflectie schrijf ik mijn sterke en zwaktepunten op. Ook ga ik de professional skills gebruiken als lijn om mijn reflectie te schrijven.
|
||||
|
||||
|
||||
## climate measuring box (blok 1)
|
||||
|
||||
In blok 1 heb ik me georiënteerd op de opleiding. Het was even wennen het verschil tussen deze opleiding en mijn middelbare school, maar ik wende vrij snel mede door mijn fijne klas. Ik heb goed mezelf leren kennen in de eerste weken, alleen kwam ik stroef op stap omdat ik geen codeer ervaring had gelukkig had ik mijn klasgenoten om mij heen die me konden helpen. Helaas kwam ik daardoor wel tekort in andere aspecten naast coderen. Mijn documentatie liep achter en ik werkte niet goed met scrum.
|
||||
|
||||
Door dat ik achterliep met documenteren was het moeilijk om mij progressie te volgen. Dit zorgde niet voor vertraging in mijn werk. Wat wel voor vertraging zorgde was mijn planning en scrum skills. Doordat ik geen planning maakte en niet altijd mijn issue bord bijwerkte was mijn werksnelheid niet optimaal en was ik niet helemaal tevreden met hoe ik mijn eindproduct er uitzag. Ik had wel al mijn issues afgekregen, dus het was wel een volledig product.
|
||||
|
||||
Mijn sterke en zwakke punten van blok 1 waren dan ook:
|
||||
|
||||
- Niet bang zijn om hulp te vragen
|
||||
- Snel opstap komen in een nieuwe omgeving
|
||||
- Snel ontwikkelen van skills die ik miste
|
||||
|
||||
Zwakke punten:
|
||||
- Weinig gebruik van de scrum methode
|
||||
- Het documenteren van mijn werk
|
||||
- planning maken voor de sprint
|
||||
|
||||
In blok 1 heb ik enorm veel kunnen leren over de IT-wereld en heb ik snelle progressie gemaakt in het vakgebied. Ik ben enorm tevreden met mijn persoonlijke groei als persoon en student.
|
||||
|
||||

|
||||
|
||||
|
||||
## TI game controller (blok 2)
|
||||
In blok 2 hadden we een nieuw project. Dit was ook het project dat ik met een klasgenoot aan het maken was. De overgang naar scrum en de noodzaak voor uitgebreide documentatie waren nieuw en waren mijn zwakke punten uit blok 1. Dit was een lastig blok door deze punten. Gelukkig kon ik snel aan de bel trekken en was mijn teamgenoot hier van op de hoogte. Dankzij mijn sterke communicatieve vaardigheden die ik tijdens mijn middelbareschooltijd had ontwikkeld. Konden we snel naar elkaar toestappen met problemen en een oplossing zoeken. Dankzij dit hebben we geen conflicten gehad in onze samenwerking. Toen we verder in het blok gingen kwamen mijn scrum skills en documentatie tevoorschijn. Ik werkte bijna dagelijks het scrumbord bij en ik documenteerde mijn werk.
|
||||
|
||||
Helaas was er een nieuwe zwakte ontdekt bij mij. Mijn commit gedrag was niet goed. Ik maakte hele grote commits wat ervoor zorgde dat het heel onduidelijk werd. Dit zorgde er ook voor dat ik slechte commit messages schreef. Dit maakte het onduidelijk waar ik aan gewerkt had en ik moest dus elke keer gaan uitleggen wat ik gedaan had. Mijn teamgenoot had hier geen probleem mee, maar ik wist dat als ik in een grotere groep ging werken dat ik niet elke keer alles kon gaan uitleggen dus moest ik dit gaan veranderen.
|
||||
|
||||
Mijn sterke en zwakke punten van blok 2 waren dan ook:
|
||||
|
||||
Sterke punten:
|
||||
- Goede communicatie
|
||||
- Oplossingsgericht
|
||||
- Snel aan de bel trekken als er iets mis kan gaan
|
||||
|
||||
Zwakke punten:
|
||||
- Gebruik maken van UML
|
||||
- Commit gedrag
|
||||
|
||||
In blok 2 heb ik veel kunnen leren over het samenwerken in een team, scrum werken en documenteren. Ik ben enorm tevreden over dat ik mijn zwakte punten van blok 1 heb kunnen verbeteren in blok 2 en ik was zeker tevreden over de samenwerking met mijn teamgenoot.
|
||||
|
||||

|
||||
|
||||
## Verbetering leer omgeving (blok 3)
|
||||
|
||||
In blok moesten we in een team van 4 werken. Deze moesten we zelf samenstellen, alleen hingen er eisen aan dat er mensen van je nieuwe klas bij moesten zitten. Ik vond dit jammer omdat ik graag met de mensen die ook goed kende en waarmee ik hetzelfde niveau deelde. Door die eisen werd bijna ons team uit elkaar gehaald, maar was er uiteindelijk besloten dat we toch verder mochten gaan, omdat het anders niet aan de andere eisen voldeed. Dit was voor mij enorm fijn omdat ik beter leer in een team waarmee ik dezelfde problemen deel. We hadden een team van 4 dit was wel een stuk fijner dan 2 omdat je dan met een groep dingen kan bepalen. Wij hadden in het begin problemen met een goed idee te verzinnen voor het blok. Dit kwam voor mij door een tekort aan creativiteit bij mij en het inbeelden van tekorten op de school omdat ik er nog niet zo vaak en lang ben. Maar wij hebben ons hierdoorheen gewerkt en wij konden aan de slag.
|
||||
|
||||
Tijdens blok 3 kwam ik er achter dat ik vrij ontevreden was met de huidige staat van de opleiding. Hierdoor wist ik niet zeker of ik wel verder wou gaan met de opleiding. Dit zorgde voor een tekort aan motivatie bij mij voor een tijd. Ik ging ook meer kijken naar andere studies wat zorgde voor minder tijd voor mijn project. In sprint 3 had ik besloten om in ieder geval mijn propedeuse te halen. Ik ben aan de ene kant blij dat ik in de situatie kwam zodat goed kon nadenken over wat ik wil gaan doen in de toekomst, maar helaas zorgt dit voor hindernis in het werk.
|
||||
|
||||
Mijn sterke en zwakke punten van blok 3 waren dan ook:
|
||||
|
||||
Sterke punten:
|
||||
|
||||
- Sterke communicatie
|
||||
- Doorzettingsvermogen
|
||||
- Goed te werk in een fijne omgeving
|
||||
|
||||
Zwakke punten:
|
||||
|
||||
- Motivatie
|
||||
- Creativiteit
|
||||
- Kennis over Back-end
|
||||
|
||||
In blok 3 heb ik veel kunnen leren over mijzelf, ik kwam te leren over mijn tekorten aan kennis binnen IT en mijn toekomst. Ik heb een lang gesprek gehouden met een studiebegeleider en ik heb gekeerd dat ik dit zeker vaker moet gaan doen om te kijken wat ik wil en wat de alternatieven zijn.
|
||||
|
||||
!
|
||||
|
||||
# Sterke en zwakke punten (Profesional skills)
|
||||
|
||||
# Smart leerdoelen
|
||||
|
||||
**Situatie**
|
||||
**Taak/Opgave**
|
||||
@@ -16,38 +92,15 @@ Weinig ervaring met coderen. Geen scrum ervaring. Weinig documentatie.
|
||||
**Transfer**
|
||||
|
||||
|
||||
# TI game controller (blok 2)
|
||||
# Conclusie
|
||||
|
||||
In blok 2 leerde ik samenwerken samen met 1 teamgenoot. Dit was wel in het begin lastig omdat je dan echt met scrum moet werken en ook veel documentatie moet schrijven. ALs je alleen werkt, is dit niet per se heel belangrijk, maar in een team wel. Ik had wel veel samenwerkingsproject op mijn middelbare school, hierdoor ben ik wel goed in het communiceren naar elkaar. Helaas waren er wat mankementen met mijn commits. Ik commiten heel veel tegelijk waardoor dingen onoverzichtelijk werden. Ik was enorm tevreden met mijn teamgenoot en heb veel ervan kunnen leren.
|
||||
# Profesional skills
|
||||
|
||||
Sterke punten
|
||||
Goede communicatie. Oplossingen zoeken.
|
||||
https://www.hva.nl/binaries/content/assets/serviceplein-a-z/media-creatie-en-informatie/hbo-ict/competenties/professional-skills-hbo-ict-2023-2024.pdf
|
||||
|
||||
Zwakke punten
|
||||
Coding conventions. Scrum werken. Commits van code.
|
||||
De vier profesional skills:
|
||||
|
||||
**Situatie**
|
||||
**Taak/Opgave**
|
||||
**Aanpak en activiteiten**
|
||||
**Resultaat**
|
||||
**Reflectie**
|
||||
**Transfer**
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
# Verbetering leer omgeving (blok 3)
|
||||
In blok moesten we in een team van 4 werken. Dit was wel een stuk fijner dan 2 omdat je dan met een groep dingen kan bepalen. Wij hadden in het begin problemen met een goed idee te verzinnen voor het blok. Dit kwam voor mij door een tekort aan creativiteit bij mij en het inbeelden van tekorten op de school omdat ik er nog niet zo vaak en lang ben. Maar wij hebben ons hierdoorheen gewerkt en wij konden aan de slag. Tijdens blok 3 kwam ik er achter dat ik vrij ontevreden was met de huidige staat van de opleiding. Hierdoor wist ik niet zeker of ik wel verder wou gaan met de opleiding. Dit zorgde voor een tekort aan motivatie bij mij voor een tijd. In sprint 3 had ik besloten om in ieder geval mijn propedeuse te halen.
|
||||
|
||||
|
||||
Sterke punten
|
||||
Goede communicatie. Soepel te werk. Taak gericht.
|
||||
|
||||
Zwakke punten
|
||||
Vertical Slice, Het werken naar MVP, Weinig verstand van Back-end, creativiteit en motivatie.
|
||||
|
||||
**Situatie**
|
||||
**Taak/Opgave**
|
||||
**Aanpak en activiteiten**
|
||||
**Resultaat**
|
||||
**Reflectie**
|
||||
**Transfer**
|
||||
- Toekomstgericht organiseren
|
||||
- Onderzoekend probleemoplossen
|
||||
- Persoonlijk leiderschap
|
||||
- Doelgericht interacteren
|
Before Width: | Height: | Size: 74 KiB After Width: | Height: | Size: 74 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 133 KiB After Width: | Height: | Size: 133 KiB |
BIN
docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok1.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 7.1 KiB |
BIN
docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok2.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 21 KiB |
BIN
docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok3.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 33 KiB |
@@ -10,31 +10,31 @@ Deelvraag: Welke ethische vragen komen naar boven bij het vervangen van menselij
|
||||
|
||||
|
||||
## Inleiding
|
||||
Dit literatuur onderzoek gaat over de opkomst van robots in de ouderenzorg en de invloed die dit heeft op de ouderen die er mee te maken krijgen. De vraag naar ouderenzorg word veel groter, waardoor de vraag naar personeel ook stijgt. Daarnaast is er ook nog sprake van vergrijzing waardoor de vraag nog meer toeneemd. Omdat er niet genoeg personeel is om de grote vraag te vervullen worden er robots ingezet om de taken van het personeel over te nemen. Wat voor effect heeft deze verandering op de ouderen en is het wel verantwoord om robots in te zetten in de ouderenzorg?
|
||||
Dit literatuur onderzoek gaat over de opkomst van robots in de ouderenzorg en de invloed die dit heeft op de ouderen die er mee te maken krijgen. De vraag naar ouderenzorg word veel groter, waardoor de vraag naar personeel ook stijgt. Daarnaast is er ook nog sprake van vergrijzing waardoor de vraag nog meer toeneemt. Omdat er niet genoeg personeel is om de grote vraag te vervullen worden er robots ingezet om de taken van het personeel over te nemen. Wat voor effect heeft deze verandering op de ouderen en is het wel verantwoord om robots in te zetten in de ouderenzorg?
|
||||
|
||||
## Taken van robots in de ouderenzorg
|
||||
|
||||
Robots kunnen ouderen helpen bij hun dagelijkse activiteiten. Blijkt uit het literatuuroverzicht van [(Pouyan Asgharian)](https://www.mdpi.com/2218-6581/11/6/127). Volgens de schrijvers kunnen deze robots herinneringen, huishoudelijke taken, veiligheid en gezondheidsmonitoring ondersteunen. "mobile social robots could assist older adults throughout their daily activities such as reminding, household tasks, safety, or health monitoring", zegt [(Pouyan Asgharian)](https://www.mdpi.com/2218-6581/11/6/127). Dit laat zien dat robots best veel last kunnen overnemen van het zorgpersoneel.
|
||||
Robots kunnen ouderen helpen bij hun dagelijkse activiteiten. Blijkt uit het literatuuroverzicht van [(Asgharian et al. (2022)
|
||||
)](https://www.mdpi.com/2218-6581/11/6/127). Volgens de schrijvers kunnen deze robots herinneringen, huishoudelijke taken, veiligheid en gezondheidsmonitoring ondersteunen. Volgens [(Asgharian et al. (2022)
|
||||
)](https://www.mdpi.com/2218-6581/11/6/127) Kunnen mobiele robots ouderen mensen assisteren met taken zoals herinneringen of huishoudelijke taken. Dit laat zien dat robots best veel last kunnen overnemen van het zorgpersoneel.
|
||||
|
||||
Aan de andere kant, zoals beschreven in het artikel van [(Frontiers in Robotics and AI, 2021)](https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2021.605715/full), is de natuurlijke interactie tussen mens en robot complex. Robots moeten niet alleen in staat zijn om de intenties, gevoelens en persoonlijkheden van gebruikers te begrijpen, maar ze moeten ook in staat zijn om op een natuurlijke en medelevende manier te reageren. Dit vereist cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden, evenals geavanceerde redeneer-, perceptie- en leermodules voor robots. Zo zeggen de auteurs dat "In summary, to achieve natural human-robot interaction during cognitive training requires not only multimodal sensing technology and artificial intelligence (e.g., deep learning) but also the development of related fields" [(Frontiers in Robotics and AI, 2021)](https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2021.605715/full).
|
||||
Aan de andere kant, zoals beschreven in het artikel van [(Frontiers in Robotics and AI, 2021)](https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2021.605715/full), is de natuurlijke interactie tussen mens en robot complex. Robots moeten niet alleen in staat zijn om de intenties, gevoelens en persoonlijkheden van gebruikers te begrijpen, maar ze moeten ook in staat zijn om op een natuurlijke en medelevende manier te reageren. Dit vereist cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden, evenals geavanceerde redeneer-, perceptie- en leermodules voor robots. Zo zeggen de auteurs dat [(Frontiers in Robotics and AI, 2021)](https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2021.605715/full) interactie trainen voor de robot enorm lastig is en dat er nog veel onderzoek nodig is om dit te verbeteren.
|
||||
|
||||
## Ervaring van ouderen met robots
|
||||
|
||||
Bij de introductie van robots in de ouderenzorg zijn de ervaringen van de ouderen verdeeld. Er zijn veel positieve en negatieve ervaringen met robots in de ouderenzorg volgens [(Helinä Melkas, 2016)](https://roseproject.aalto.fi/images/publications/ICServe_Melkas.pdf). De positieve ervaringen zijn bijvoorbeeld dat er iemand even voor hun was en dat de robot niet boos of geïrriteerd raakt om iets vaker te herhalen. Ouderen ervaren ook negatieven ervaringen met robots. Zoals dat ze de robots verwarrend vinden ook vinden sommigen ouderen dat ze het menselijk contact missen. [(Helinä Melkas, 2016)](https://roseproject.aalto.fi/images/publications/ICServe_Melkas.pdf).
|
||||
|
||||
## Welke ethische vragen komen er naar boven?
|
||||
|
||||
Het gebruik van robots wekt meerdere ethische vragen op, zoals wat voor impact dit heeft op de zorg en wat voor sociale impact heeft dit op ouderen. Ook speelt privacy een grote rol. Volgens [(Poulsen et al. 2018)](https://researchoutput.csu.edu.au/ws/portalfiles/portal/35459797/28761055_Conference_paper.pdf) Is een goed maatregel beperken wat de robot kan doen, zodat er minder ethische vraagstukken naar voren komen en dus ook privacy beter beschermt kan worden. Ook word er in het artikel gezegd dat er met de ouderen overlegd moet worden wat ze van de robot verwachten en wat ze wel en niet willen van de robot. Het is belangrijk om de ouderen te betrekken bij de beslissingen die gemaakt worden.
|
||||
|
||||
## Conclusie
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
## ongebruikte bronnen
|
||||
* https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/54
|
||||
* https://www.mdpi.com/2076-3417/11/16/7248
|
||||
* https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1386505619300498
|
||||
* https://www.mdpi.com/2075-1702/10/8/622
|
||||
* https://link.springer.com/article/10.1007/s12652-020-02871-6
|
||||
* https://www.researchgate.net/profile/Catharina-Wasic-2/publication/345981733_Towards_an_All-Day_Assignment_of_a_Mobile_Service_Robot_for_Elderly_Care_Homes/links/5fb7a5ff92851c933f431a40/Towards-an-All-Day-Assignment-of-a-Mobile-Service-Robot-for-Elderly-Care-Homes.pdf
|
||||
* https://www.mdpi.com/2218-6581/11/6/127
|
||||
* https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2021.605715/full
|
||||
Er zijn dus gemengde redenen om robots in te zetten in de ouderenzorg. Het is belangrijk om te kijken naar de ervaringen van de ouderen en of het wel verantwoord is om robots in te zetten in de ouderenzorg. Uiteindelijk moet er gekeken worden of de ouderen een robot willen en wat de wensen er van zijn.
|
||||
|
||||
|
||||
## bronnen
|
||||
* https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2021.605715/full
|
||||
* https://www.mdpi.com/2218-6581/11/6/127
|
||||
* https://roseproject.aalto.fi/images/publications/ICServe_Melkas.pdf
|
||||
* https://researchoutput.csu.edu.au/ws/portalfiles/portal/35459797/28761055_Conference_paper.pdf
|
||||
|