Add research ethics form document
This commit is contained in:
Binary file not shown.
0
docs/personalDocs/sebas/onderzoekEthiek/ethiek.md
Normal file
0
docs/personalDocs/sebas/onderzoekEthiek/ethiek.md
Normal file
111
docs/personalDocs/sebas/onderzoekEthiek/formulier.md
Normal file
111
docs/personalDocs/sebas/onderzoekEthiek/formulier.md
Normal file
@@ -0,0 +1,111 @@
|
|||||||
|
# Probleembeschrijving en hoofdvraag en deelvragen
|
||||||
|
|
||||||
|
Naam Student: Sebastiaan Koedam Datum: 21-04-2024
|
||||||
|
|
||||||
|
**Criteria onderzoeksthema:**
|
||||||
|
1. Het thema/vraagstuk sluit aan bij de technische opdracht van de leerroute
|
||||||
|
2. Het thema/vraagstuk omvat een ethisch en/of maatschappelijk issue
|
||||||
|
|
||||||
|
**Resultaat:**
|
||||||
|
Betoog op basis van literatuuronderzoek van minimaal 1000 tot maximaal 1500 woorden, gericht op een publiek met beperkte ICT-kennis.
|
||||||
|
|
||||||
|
**A. ONDERWERP** – Het thema/vraagstuk van het onderzoek is:
|
||||||
|
|
||||||
|
Waar gaat je betoog over?
|
||||||
|
|
||||||
|
Het helpen van ouderen met fitness door middel van een robots.
|
||||||
|
|
||||||
|
**B. AANLEIDING** – De aanleiding en/of context van het thema/vraagstuk is:
|
||||||
|
|
||||||
|
Waarom is het op dit moment in de tijd nuttig om over dit vraagstuk na te denken?
|
||||||
|
|
||||||
|
Ouderenzorg is een steeds groter wordend probleem in Nederland. De vergrijzing neemt toe en de zorgkosten stijgen. Door ouderen te helpen met fitness kunnen we de zorgkosten verlagen en de ouderen een betere levenskwaliteit geven. Het inzetten van robots kan hierbij helpen.
|
||||||
|
|
||||||
|
**C. AFBAKENING** – Binnen dit thema beperk ik mij tot het aspect:
|
||||||
|
|
||||||
|
Waar leg je de focus op?
|
||||||
|
|
||||||
|
Hoe ouderen het ervaren om geholpen te worden door robots bij fitness. Niet elke oudere is hetzelfde en het is belangrijk om te weten hoe zij hierover denken en wat hun ervaringen zijn.
|
||||||
|
|
||||||
|
**D. DOELSTELLING** – Het onderzoek levert het volgende op:
|
||||||
|
|
||||||
|
Wat bereik je met je onderzoek?
|
||||||
|
|
||||||
|
Het onderzoek levert inzicht op in hoe ouderen het ervaren om geholpen te worden door robots bij fitness. Dit inzicht kan gebruikt worden om de zorg voor ouderen te verbeteren.
|
||||||
|
|
||||||
|
**E. ETHISCH/MAATSCHAPPELIJK ISSUE** – Het voor mijn publiek interessante issue dat op het gebied van het afgebakende thema speelt is:
|
||||||
|
|
||||||
|
Welke ethische kwestie kaart je aan in je betoog?
|
||||||
|
|
||||||
|
Is het moreel verantwoord om ouderen te helpen met fitness door middel van robots?
|
||||||
|
|
||||||
|
**G. VRAAGSTELLING 1*** - De Hoofdvraag van mijn onderzoek is:
|
||||||
|
|
||||||
|
Welke vraag ga je beantwoorden in je betoog?
|
||||||
|
|
||||||
|
In hoeverre kunnen robots worden ingezet om ouderen te helpen met fitness?
|
||||||
|
|
||||||
|
**H. BEGRIPSOMSCHRIJVING** – De volgende begrippen uit mijn vraagstelling definieer ik als:
|
||||||
|
|
||||||
|
Licht begrippen uit je vraag toe.
|
||||||
|
|
||||||
|
**I. VRAAGSTELLING 2** - De deelvragen van mijn onderzoek zijn:
|
||||||
|
|
||||||
|
Welke logische stappen ga je zetten om je vraag te beantwoorden?
|
||||||
|
|
||||||
|
*Nb: je hoofdvraag is de rode draad van je onderzoek en stuurt de verwachting van je publiek. Je hoofdvraag kan beeldvormend, verklaringsgericht, adviesgericht, uitvoeringsgericht of evaluatief zijn. Bepaal welk type onderzoek je doet (beschrijvend of verklarend) en formuleer de hoofdvraag. Hieronder een paar voorbeelden.
|
||||||
|
|
||||||
|
Beschrijvende hoofdvraag:
|
||||||
|
Wat zijn de kenmerken …?
|
||||||
|
Welke eigenschappen heeft …..?
|
||||||
|
Waaruit bestaat ….?
|
||||||
|
Wat zijn de mogelijkheden …?
|
||||||
|
Wat gebeurt er …?
|
||||||
|
Hoe zit het met …?
|
||||||
|
Wat zijn de drie voornaamste ontwikkelingen op het gebied van ….?
|
||||||
|
|
||||||
|
Verklarende hoofdvraag:
|
||||||
|
Waarom is <het zo> ..?
|
||||||
|
Hoe komt het dat …?
|
||||||
|
Wat zijn de drie voornaamste oorzaken ..?
|
||||||
|
|
||||||
|
Voorschrijvende / Adviesgerichte hoofdvraag
|
||||||
|
Hoe kan....?
|
||||||
|
Welke methode ...?
|
||||||
|
Welke maatregelen...?
|
||||||
|
|
||||||
|
Uitvoeringsgerichte hoofdvraag
|
||||||
|
Welke aanpak..?
|
||||||
|
|
||||||
|
Evaluatieve hoofdvraag
|
||||||
|
Wat zijn de voor- en nadelen...?
|
||||||
|
Wat zijn de ervaringen van ... met...?
|
||||||
|
Wat zijn de resultaten van ...?
|
||||||
|
|
||||||
|
*Nb: de deelvragen bepalen de hoofdstukstructuur van je onderzoek. De deelvragen sluiten aan bij het type hoofdvraag: heb je dus een beeldvormende hoofdvraag dan moet je ook beeldvormende deelvragen formuleren.
|
||||||
|
|
||||||
|
Controleer het type hoofdvraag dat je hebt geformuleerd en formuleer hetzelfde type deelvragen. Hieronder een paar voorbeelden hoe de vraag te beginnen:
|
||||||
|
|
||||||
|
Beschrijvende deelvragen:
|
||||||
|
Waaruit bestaat ….?
|
||||||
|
Wat zijn de kenmerken van ..?
|
||||||
|
Welke eigenschappen heeft...?
|
||||||
|
|
||||||
|
Verklarende deelvraag:
|
||||||
|
Waarom is x het geval..?
|
||||||
|
Hoe komt het dat …?
|
||||||
|
Wat is de oorzaak van ..?
|
||||||
|
|
||||||
|
Voorschrijvende / adviesgerichte deelvraag
|
||||||
|
Hoe kan....?
|
||||||
|
Welke methode ...?
|
||||||
|
Welke maatregel ....?
|
||||||
|
Welke oplossing biedt..?
|
||||||
|
|
||||||
|
Uitvoeringsgerichte deelvraag
|
||||||
|
Welke aanpak..?
|
||||||
|
|
||||||
|
Evaluatieve deelvraag
|
||||||
|
Wat zijn de nadelen...?
|
||||||
|
Wat zijn de voordelen...?
|
||||||
|
Wat is de waarde van ...?
|
Reference in New Issue
Block a user