Renamed files, added motion-tracking-system-analysis.md

This commit is contained in:
Luca Warmenhoven
2024-05-15 12:04:36 +02:00
parent 20a2f3b6d5
commit 7fba504e90
29 changed files with 97 additions and 28 deletions

View File

@@ -0,0 +1,9 @@
## Expert review #1
### Document as you go
Documenteer alle problemen die voorkomen bij het project en noteer de
oplossingen voor deze problemen. Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. een command die
cache files verwijderd, of op welke manier je een project fixt. Dit kan toekomstige
problemen voorkomen.

View File

@@ -0,0 +1,49 @@
# Probleembeschrijving en hoofdvraag en deelvragen
| Naam | Luca Warmenhoven |
|-------|-------------------|
| Datum | 22 / 04 / 2024 |
**Criteria onderzoeksthema:**
1. Het thema/vraagstuk sluit aan bij de technische opdracht van de leerroute
2. Het thema/vraagstuk omvat een ethisch en/of maatschappelijk issue
**Resultaat:**
Betoog op basis van literatuuronderzoek van minimaal 1000 tot maximaal 1500 woorden, gericht op een publiek met beperkte ICT-kennis.
> 1. *Onderwerp*
>
> Het onderwerp van mijn onderzoek is: <br>
> Ik ga het hebben over hoe we kunstmatige intelligentie kunnen toepassen om de eenzaamheid bij ouderen te verminderen.
> 2. *Aanleiding*
>
> Na mate de populariteit van het gebruik van kunstmatige intelligentie de laatste jaren steeds meer is toegenomen
> is het relevant om te kijken naar wat de mogelijkheden zijn om deze toe te kunnen passen in de zorg.
> Hierbij is het interessant om te kijken of we deze applicaties kunnen toepassen om ouderen zich minder eennzaam
> te laten voelen.
> 3. *Afbakening*
>
> Ik zal mezelf in dit onderzoek beperken tot de toepassingen hoe kunstmatige intelligentie *wel* ingezet kan worden
> om eenzaamheid te verminderen. Uiteraard is het niet voor iedereen toepasselijk, daarom zal ik kijken naar welke
> manieren/methodes wel zouden kunnen werken.
> 4. *Doelstelling*
>
> Het onderzoek heeft als doel om de lezer te overtuigen dat kunstmatige intelligentie op meerdere manieren toegepast
> kan worden dan alleen maar LLM's of stable diffusion. Ik hoop met dit onderzoek een beter beeld te schetsen over de
> mogelijkheden die er zijn om K.I. in te zetten om de eenzaamheid bij ouderen te verminderen.
> 5. *Ethisch/maatschappelijke issue*
>
> Het voor mijn publiek interessante issue dat op het gebied van het afgebakende thema speelt is: <br>
>
> Hoewel het toepassen van kunstmatige intelligentie in de zorg veel voordelen met zich mee kan brengen, is het ook
> belangrijk om te kijken naar de ethische kant van het verhaal. Is het wel ethisch verantwoord om het vermaak van
> ouderen over te laten aan K.I? En hoe zit het met privacy van ouderen? Wat als de robot gehackt wordt? Dit zijn allemaal
> onderwerpen die ik in mijn onderzoek zal behandelen.
>
> 6. *Vraagstelling - De hoofdvraag.*
>
> *"Is het mogelijk om kunstmatige intelligentie in te zetten om de eenzaamheid bij ouderen te verminderen?"*

View File

@@ -0,0 +1,57 @@
# Literatuuronderzoek Luca Warmenhoven
## Hoe kunnen we voorkomen dat de privacy van ouderen wordt geschonden bij het inzetten van kunstmatige intelligentie om eenzaamheid te bestrijden?
---
### Inhoudsopgave
1. [Inleiding](#inleiding)
2. [Hoe ontstaat eenzaamheid onder ouderen?](#hoe-ontstaat-eenzaamheid-onder-ouderen)
3. [Kan kunstmatige intelligentie ingezet worden om dit te verhelpen?](#op-welke-manier-kunnen-we-kunstmatige-intelligentie-inzetten-om-eenzaamheid-onder-ouderen-te-bestrijden)
4. [Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de privacy van ouderen niet wordt geschonden?](#hoe-kunnen-we-ervoor-zorgen-dat-dit-gedaan-kan-worden-zonder-de-privacy-van-ouderen-te-schenden)
5. [Conclusie](#conclusie)
6. [Bronnen](#bronnen)
---
### Inleiding
Door de vergrijzing van de bevolking neemt het aantal ouderen in Nederland toe. Dit zorgt ervoor dat er steeds meer ouderen terecht komen in de verzorgingstehuizen.
Met een stijgende hoeveelheid ouderen in de verzorgingstehuizen zou je denken dat de eenzaamheid onder hen afneemt, maar dit is echter niet het geval.
Een manier om dit probleem op te lossen is door het inzetten van robots. Om deze robots nog capabeler te maken wordt er tegenwoordig ook gebruik gemaakt van kunstmatige
intelligentie. Dit komt echter ook met nadelen, zo kan het dat er informatie gedeeld wordt met de makers van de robots.
In dit onderzoek zal er gekeken worden of het mogelijk is om kunstmatige intelligentie toe te passen zonder dat dit ten koste gaat van de privacy van de ouderen.
### Wat zijn de belangrijkste factoren die bijdragen aan eenzaamheid onder ouderen?
Om te begrijpen hoe we eenzaamheid kunnen aanpakken is het noodzakelijk om te begrijpen waar het vandaan komt. Hierbij is het belangrijk om te kijken
naar wat voor factoren er meespelen in de levens van de ouderen die hieraan kunnen bijdragen. Eenzaamheid kan zowel fysiek als mentaal zijn, dit betekent
dat hoewel het persoon omringt kan zijn met mensen, hij/zij nog steeds gevoelens van eenzaamheid kan ervaren. De oorzaak van emotionele eenzaamheid verschilt
per persoon, en valt niet zo gemakkelijk te verklaren, als te verhelpen. Bij fysieke eenzaamheid is het echter makkelijker om te zien waar het vandaan komt.
Hierbij kunnen er andere omgevingsfactoren meespelen die ervoor zorgen dat het persoon zich eenzaam voelt,
denk hierbij aan het verlies van een partner of vrienden, familieproblematiek of acute verandering van levensstijl. ([1. SCP 2018](#bronnen)).
Door dit soort veranderingen kan het zijn dat het persoon in een depressie raakt, wat er weer voor kan zorgen dat het persoon zich eenzaam voelt,
en dat het persoon zich nog meer terugtrekt van de buitenwereld. Dit is een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.
Daarom is het belangrijk om te kijken of er ook methoden zijn om hierbij te helpen, zowel binnen als buitenhuis.
Doordat robots de laatste decennia steeds geavanceerder zijn geworden, is het mogelijk om te overwegen deze toe te passen
in de ouderenzorg om te helpen bij het eenzaamheidsprobleem.
### Op welke manier kunnen we kunstmatige intelligentie inzetten om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden?
### Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit gedaan kan worden zonder de privacy van ouderen te schenden?
### Conclusie
### Bronnen
1. [Eenzaamheid ouderen](https://repository.scp.nl/bitstream/handle/publications/393/Kwetsbaar%20en%20eenzaam.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
2. [Cijfers eenzaamheid onder ouderen](https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/38/bijna-70-procent-van-ouderen-heeft-minstens-elke-week-contact-met-de-buren)
3. [Inzetten robots in de ouderenzorg](https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/54)
4. [Effectiviteit robots in de ouderenzorg](https://essay.utwente.nl/92446/1/Watford-Spence_MA_Behavioural%2C%20Management%20and%20Social%20sciences.pdf)
5. [AI, Privacy and Security](https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frai.2022.826737/full)
6. [Problematic Interactions between AI and Health Privacy](https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/utahlr2021&div=25&id=&page=)

View File

@@ -0,0 +1,50 @@
## Hoe kan technologie worden ingezet om cognitieve achteruitgang tegen te gaan?
### Welke oorzaken zijn er voor cognitieve achteruitgang?
### Wat voor methodes zijn er om cognitieve achteruitgang te remmen?
### Hoe kan techniek worden toegepast om
Inleiding: ~10%
Conclusie: ~10%
~300 woorden totaal
Minimaal 5 bronnen zoeken
## Hoe kunnen ethische richtlijnen worden ontwikkeld voor het toepassen van kunstmatige intelligentie bij het aanpakken van eenzaamheid onder ouderen?
---
### Inleiding
Kunstmatige intelligentie, het is tegenwoordig overal terug te vinden. Dit kan zowel door het gebruiken van ChatGPT om je
huiswerk te maken, als de muziek die Spotify je aanbeveelt, als de videos die je op het internet vindt. Overal zit tegenwoordig
kunstmatige intelligentie achter, om de gebruikerservaring door en door beter en makkelijker te maken. Toch zitten er ook mogelijke
nadelen achter, wat nou als K.I. mijn baan over zal nemen? Wat als K.I. een eigen wil krijgt en tegen ons keert? Hoe kan
K.I. onze privacy blijven respecteren? Dit zijn allemaal belangrijke vragen om over na te denken.
Om een beter plaatje te kunnen schetsen van dit soort vragen is het het best om ze een voor een te beantwoorden.
Daarom gaan we hierna verder op hoe we ervoor kunnen zorgen dat kunstmatige intelligentie onze privacy blijft respecteren en
of hier naleefbare regels voor gemaakt kunnen worden. Ook proberen we hier in te zien of kunstmatige intelligentie daadwerkelijk
een positieve impact kan maken voor ouderen die zich eenzaam voelen.
### Op welke manier kunnen we nauwkeurig en effectief meten of kunstmatige intelligentie het eenzaamheidsgevoel van ouderen kan verminderen?
### Wat voor ethische problemen kunnen er ontstaan zodra kunstmatige intelligentie wordt ingezet bij het aanpakken van eenzaamheid onder ouderen?
### Welke richtlijnen kunnen er worden opgesteld om deze problemen te voorkomen?
### Betrouwbaarheid bronnen:
Currency, Relevance, Authority, Accuracy, Purpose

View File

@@ -0,0 +1,12 @@
## Summary week 1, sprint 1
---
As a team, we mostly worked together on figuring out what project we'd
like to work on. We did this on the first day (Tuesday) and we decided to
make a robot that promotes sports activities for the elderly.
On Wednesday we started making graphs for the project, to visualize all the
required components and how they would interact with each other.
The rest of the time we were mostly working on figuring out how to work
with Android Studio and QiSDK, which was quite a hassle.

View File

@@ -0,0 +1,7 @@
## Summary week 2, sprint 1
---
In the second week, most of us figured out how to work with the IDE
and got the SDK's to work. We've made the robot say things, and we're
currently working on adding a UI part to the robot.

View File

@@ -0,0 +1,91 @@
**A. ONDERWERP Het thema/vraagstuk van het onderzoek is:**
Ethiek binnen de ICT bij ouderenzorg
**B. AANLEIDING De aanleiding en/of context van het thema/vraagstuk is:**
omdat wij niet weten hoe we met nieuwe technologie om moeten gaan. Dit kan voor veel problemen zorgen als er niet goed over wordt nagedacht. Er is nu nog veel onduidelijkheid over dit onderwerp
**C. AFBAKENING Binnen dit thema beperk ik mij tot het aspect:**
Ouderenzorg en Robotica
**D. DOELSTELLING Het onderzoek levert het volgende op (bijv. kennis die er nu nog niet is in de vorm van een voorstel/ontwerp, of een diagnose van het probleem):**
Ik wil weten of de opdracht waarmee we bezig zijn een ethisch probleem kan vormen.
**C. ETHISCH/MAATSCHAPPELIJK ISSUE Het voor mijn publiek interessante issue dat op het gebied van het afgebakende thema speelt is:**
Is het wel ethisch verantwoord om ouderen in contact te brengen met robots
**G. VRAAGSTELLING 1 - De Hoofdvraag van mijn onderzoek is:**
Welke ethische dilemma's kunnen er vormen bij het gebruik van robotica in de ouderenzorg.
**H. BEGRIPSOMSCHRIJVING De volgende begrippen uit mijn vraagstelling definieer ik als:**
**I. VRAAGSTELLING 2 - De deelvragen van mijn onderzoek zijn:**
# Hoofdvraag
Welke ethische dilemma's kunnen er vormen bij het gebruik van robotica in de ouderenzorg.
# Deelvragen
Wat zijn de mogelijke effecten van robots op het emotionele en sociale welzijn van ouderen?
Kan het gebruik van robots in de ouderenzorg leiden tot een gevoel van dehumanisering of verminderde menselijke interactie voor ouderen?
Welke risico's zijn er op het gebied van veiligheid en privacy voor ouderen bij het gebruik van robots in de zorg?
# Bronnen
Design issues for assistive robotics for the elderly
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1474034605000923
|
Socially Assistive Robots in Elderly Care: A Systematic Review into Effects and Effectiveness
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1525861010003476
Older adults experiences with and perceptions of the use of socially assistive robots in aged care: A systematic review of quantitative evidence
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167494321000613
The ethical issues of social assistive robotics: A critical literature review
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160791X21002013
Enabling Security Services in Socially Assistive Robot Scenarios for Healthcare Applications
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8541011/
The concept of social dignity as a yardstick to delimit ethical use of robotic assistance in the care of older persons
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8614079/
Socially facilitative robots for older adults to alleviate social isolation: A participatory design workshop approach in the US and Japan
https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2022.904019/full
Ethical Design and Use of Robotic Care of the Elderly
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8936033/
# inleiding
De vergrijzing van de samenleving zet druk op de ouderenzorg. Er is een tekort aan zorgverleners, terwijl de vraag naar zorg toeneemt. Robotica wordt gezien als een mogelijke oplossing om dit probleem optelossen. Robots kunnen taken overnemen van verpleegsters, zoals medicatie toedienen, lichaamsverzorging en gezelschap bieden. Maar de inzet van robots in de ouderenzorg roept ook ethische dilemma's op. Ik ga onderzoeken welke etische dillemas er kunnen ontstaan in de zorg. Om dit doel te bereiken, zullen we de volgende deelvragen beantwoorden:
- Wat zijn de mogelijke effecten van het gebruik van robots op het emotionele en sociale welzijn van ouderen?
- Leidt robotisering in de ouderenzorg tot onpersoonlijke en mechanische zorg?
- Welke risico's zijn er over de veiligheid en privacy voor ouderen bij het gebruik van robots in de zorg?
Deze vragen behandelen allerei verschillende aspecten van robotica in de ouderzorg. na het beantwoorden van de deelvragen kunnen wij een concusie trekken en kijken naar welke dillemas er kunnen ontstaan.
## Wat zijn de mogelijke effecten van het gebruik van robots op het emotionele en sociale welzijn van ouderen?
Het sociale welzijn van ouderen is een belangrijk onderwerp. Ouderen kunnen zich vaak enzaam of afgesloten voelen van de samenleving. Dit is een groot probleem binnen in de ouderzorg omdat je niet wilt dat ouderen zich nog eenzamer gaan voelen nadat zij worden verzorgd door een robot. Daarom wil ik weten wat de effecten zijn van het gebruik van robotica in de ouderzorg, Zodat ik daaruit kan bepalen wat voor een dillema het met zich mee zou brengen.
Er zijn al veel onderzoeken geweest naar dit onderwerp. Onderzoek wijst uit dat robots zowel positieve als negatieve effecten kunnen hebben. Een postief effect ervan is dat ouderen zich minder eenzaam voelen. 17 onderzoeken met 4 verschillende type robots wijsen erop dat Uit de meeste onderzoeken bleek dat gezelschapsrobots een positieve invloed hadden op (socio)psychologische (bijv. humeur, eenzaamheid, sociale connecties en communicatie) en fysiologische (bijv. stressverlaging) variabelen. De methodologische kwaliteit van de studies was over het algemeen laag.[1] Dit laat zien dat het helpt om eenzaamheid bij ouderen tegentegaan. Ze kunnen ook worden gebruikt om ouderen te helpen in contact te blijven met vrienden en familie. Dit is handig iets omdat ouderen dan dichter bij hun familie zijn wat voor de meeste ouderen heel belangrijk is om eenzaamheid tegen te gaan. Bovendien kunnen robots worden gebruikt om ouderen te motiveren om actief en betrokken te blijven bij hun leven. Fitness is niet alleen iets om fit te blijven maar brengt ook socialen aspecten met zich mee. Ik ben nu persoonlijk bezig met een project waarmee wij ouderen willen stimuleren meer te bewegen zodat zij ook wat vaker naar buiten kunnen en potentieel ook samen workouts kunnen doen.
Over het algemeen zijn de mogelijke effecten van robots op het emotionele en sociale welzijn van ouderen complex. Er zijn zowel mogelijke Voordelen en nadelen, en de impact van robots zal waarschijnlijk van persoon tot persoon verschillen. Het is belangrijk om deze factoren zorgvuldig af te wegen bij het beslissen of robots wel of niet in de ouderzorg te implementeren.
## Kan het gebruik van robots in de ouderenzorg leiden tot een gevoel van dehumanisering of verminderde menselijke interactie voor ouderen?
(Socially Assistive Robots in Elderly Care: A Systematic Review into Effects and Effectiveness https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1525861010003476)[1]

View File

@@ -0,0 +1,40 @@
# Betoog
Hoofdvraag: Hoe beïnvloedt de opkomst van robots in de ouderenzorg de kwaliteit van leven en menselijke interactie van ouderen
Deelvraag: Wat zijn de taken die robots kunnen overnemen in de ouderenzorg, en hoe verschilt dat met mensenlijke interactie?
Deelvraag: Hoe ervaren ouderen communicatie en interactie met robots en wat zijn de voor en nadelen.
Deelvraag: Welke ethische vragen komen naar boven bij het vervangen van menselijke interactie door robots in de ouderenzorg.
## Inleiding
Dit literatuur onderzoek gaat over de opkomst van robots in de ouderenzorg en de invloed die dit heeft op de ouderen die er mee te maken krijgen. De vraag naar ouderenzorg word veel groter, waardoor de vraag naar personeel ook stijgt. Daarnaast is er ook nog sprake van vergrijzing waardoor de vraag nog meer toeneemd. Omdat er niet genoeg personeel is om de grote vraag te vervullen worden er robots ingezet om de taken van het personeel over te nemen. Wat voor effect heeft deze verandering op de ouderen en is het wel verantwoord om robots in te zetten in de ouderenzorg?
## Taken van robots in de ouderenzorg
Robots kunnen ouderen helpen bij hun dagelijkse activiteiten. Blijkt uit het literatuuroverzicht van [(Pouyan Asgharian)](https://www.mdpi.com/2218-6581/11/6/127). Volgens de schrijvers kunnen deze robots herinneringen, huishoudelijke taken, veiligheid en gezondheidsmonitoring ondersteunen. "mobile social robots could assist older adults throughout their daily activities such as reminding, household tasks, safety, or health monitoring", zegt [(Pouyan Asgharian)](https://www.mdpi.com/2218-6581/11/6/127). Dit laat zien dat robots best veel last kunnen overnemen van het zorgpersoneel.
Aan de andere kant, zoals beschreven in het artikel van [(Frontiers in Robotics and AI, 2021)](https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2021.605715/full), is de natuurlijke interactie tussen mens en robot complex. Robots moeten niet alleen in staat zijn om de intenties, gevoelens en persoonlijkheden van gebruikers te begrijpen, maar ze moeten ook in staat zijn om op een natuurlijke en medelevende manier te reageren. Dit vereist cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden, evenals geavanceerde redeneer-, perceptie- en leermodules voor robots. Zo zeggen de auteurs dat "In summary, to achieve natural human-robot interaction during cognitive training requires not only multimodal sensing technology and artificial intelligence (e.g., deep learning) but also the development of related fields" [(Frontiers in Robotics and AI, 2021)](https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2021.605715/full).
## ongebruikte bronnen
* https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/54
* https://www.mdpi.com/2076-3417/11/16/7248
* https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1386505619300498
* https://www.mdpi.com/2075-1702/10/8/622
* https://link.springer.com/article/10.1007/s12652-020-02871-6
* https://www.researchgate.net/profile/Catharina-Wasic-2/publication/345981733_Towards_an_All-Day_Assignment_of_a_Mobile_Service_Robot_for_Elderly_Care_Homes/links/5fb7a5ff92851c933f431a40/Towards-an-All-Day-Assignment-of-a-Mobile-Service-Robot-for-Elderly-Care-Homes.pdf
* https://www.mdpi.com/2218-6581/11/6/127
* https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2021.605715/full
## bronnen

View File

@@ -0,0 +1,26 @@
# Formulier Probleembeschrijving en Hoofd en Deelvragen
Naam Student: Sam Hos <br>
Datum: 22-04-2024
### A. onderwerp
Het betoog gaat over de de implicaties van AI op het onderwijs.
### B. aanleiding
De aanleiding voor dit onderzoek is omdat AI groter dan ooit is op dit moment en het overal in het onderwijs gebruikt word. Ik ben vooral geinteresseerd in hoe studenten er gebruik van maken en wat de gevolgen daarvan zijn voor in de toekomst.
### C. afbakening
Ik leg mijn focus op hoe studenten er gebruik van maken en wat daar de gevolgen van zijn.
### D. doelstelling
Het onderzoek levert kennis op over hoe AI word gebruikt door studenten en wat de gevolgen daarvan in de toekomst zijn.
### E. ethisch/maatschappelijk issue
De ethische kwestie die ik aankaart is of het wel verantwoord is om AI te gebruiken in het onderwijs.
### G. vraagstelling
Hoe gebruiken studenten AI in het onderwijs en wat zijn de gevolgen daarvan?

View File

@@ -0,0 +1,24 @@
# Formulier Probleembeschrijving en Hoofd en Deelvragen
Naam Student: Sam Hos <br>
Datum: 22-04-2024
### A. onderwerp
Het betoog gaat over het etische kwestie van robots in de ouderenzorg.
### B. aanleiding
De aanleiding voor dit onderzoek is dat robots steeds meer gebruikt worden in de ouderenzorg om de last van personeel te verlichten, zodat ze zich bezig kunnen houden met andere dingen. Daardoor word menselijk contact vervangen met robots. Ik ben geinteresseerd wat de gevolgen zijn van menselijke communicatie te vervangen met robots.
### C. afbakening
Ik leg mijn focus op wat het effect is van mensenlijke communicatie vervangen met robots in de ouderenzorg.
### D. doelstelling
Met dit onderzoek breng ik inzicht in wat de gevolgen zijn van menselijke communicatie vervangen met robots in de ouderenzorg en daarbij wil ik de voordelen en nadelen van robots in de ouderenzorg in kaart brengen.
### E. ethisch/maatschappelijk issue
De ethische kwestie die ik aankaart is of het wel verantwoord is om menselijke communicatie te vervangen met robots in de ouderenzorg.
### G. vraagstelling
Wat zijn de gevolgen op ouderen door menselijke communicatie vervangen met robots in de ouderenzorg?

View File

@@ -0,0 +1,18 @@
# Hoofd en deelvragen met bronnen
## Hoofdvraag
Wat zijn de gevolgen op ouderen van menselijke communicatie voor een deel te vervangen met robots in de ouderenzorg?
## Deelvragen
1. Wat zijn de voor en nadelen van robots in de ouderenzorg?
2. Wat zijn de verschillen in communicatie tussen mens en robot?
3. Hoe voelen ouderen zich bij de vervanging van menselijke communicatie met robots?
## Bronnen
* [Socially Assistive Robots in Elderly Care: A Systematic Review into Effects and Effectiveness](https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1525861010003476)
* [Socially Assistive Robots in Elderly Care: A Mixed-Method Systematic Literature Review](https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10447318.2013.873278)
* [Scoping review on the use of socially assistive robot technology in elderly care](https://bmjopen.bmj.com/content/8/2/e018815.abstract)
* [A critique of robotics in health care](https://link.springer.com/article/10.1007/s00146-021-01206-z)
* [The use of care robots in aged care: A systematic review of argument-based ethics literature](https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167494317302790)
* [Significant challenges when introducing care robots in Swedish elder care](https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17483107.2020.1773549)
* [Ethical challenges in the use of social service robots for elderly people](https://link.springer.com/article/10.1007/s00391-016-1066-5)

View File

@@ -0,0 +1,381 @@
# Daily updates
**_2024_**
**15 April**
To do
- Free
Done
- Free
**16 April**
To do
- Start of the project
Done
- Start of the project
**17 April**
To do
- Meeting with the team
- Think of the robot we want to use
- Create mindmap for the project
- Create issues for the project
Done
- Meeting with the team
- Think of the robot we want to use
- Create mindmap for the project
**18 April**
To do
- Created file structure for the project
- Update the pages with the new structure
Done
- Created file structure for the project
- Update the pages with the new structure
**19 April**
To do
- Start installing required software for pepper
Done
- Start installing required software for pepper
**20 April**
- Weekend
**21 April**
- Weekend
**22 April**
To do
- Research ethics in the ICT field
- Fill in form for ethics research
- Finish the research for task 1
- Install new software for pepper (discord)
- Finish issues for sprint 1
Done
- Research ethics in the ICT field
- Fill in form for ethics research
- Finish the research for task 1
- Install new software for pepper (discord)
**23 April**
To do
- Finish issues for sprint 1
- Start app design
- Possibly prepare expert review
- Setup android studio for pepper
Done
- Finish issues for sprint 1
- Setup android studio for pepper
**24 April**
To do
- Start app design
- Start working on pepper
Done
- Start app design
- Start working on pepper
**25 April**
To do
- Make navigation menu for the app
- Make documentation for pepper with andriod studio
- Fix notedpad
Done
- Make navigation menu for the app
- Make documentation for pepper with andriod studio
- Fix notedpad
**26 April**
To do
- Sprint review
- Sprint retrospective
Done
- Sprint review
- Sprint retrospective
**27 April - 05 May**
- Vacation
**6 May**
To do
- Start working on sprint 2
- Figma design for the app
- Deelvragen voor het onderzoek
- Expert review voorbereiden
Done
- Deelvragen voor het onderzoek
- Expert review voorbereiden
**7 May**
To do
- Issues for sprint 2
- Figma design for the app
Done
- Issues for sprint 2
**8 May**
To do
- Figma design for the app
- Setup the Pi
Done
- Setup the Pi
- Database
- Server
**9-12 May**
- Hemelvaart/Weekend
**13 May**
To do
- Figma design for the app
- Fix database
Done
- Fix database
- Figma design for the app
- Implemented design in the app
**14 May**
To do
- Ethics research
- Infrastuture, erd and eerd for the database
- Functionality home page app
Done
- Ethics research
- Infrastuture, erd and eerd for the database
-
**15 May**
To do
-
Done
-
**16 May**
To do
-
Done
-
**17 May**
To do
-
Done
-
**18 May**
To do
-
Done
-
**19 May**
To do
-
Done
-
**20 May**
To do
-
Done
-
**21 May**
To do
-
Done
-
**22 May**
To do
-
Done
-
**23 May**
To do
-
Done
-
**24 May**
To do
-
Done
-
**25 May**
To do
-
Done
-
**26 May**
To do
-
Done
-
**27 May**
To do
-
Done
-
**28 May**
To do
-
Done
-
**29 May**
To do
-
Done
-
**30 May**
To do
-
Done
-
**31 May**
To do
-
Done
-

View File

@@ -0,0 +1,197 @@
# Expert 1 Sprint 1
---
## K1: Je hebt object georiënteerde software gemaakt die samenwerkt met een database.
Voor het maken van object georiënteerde software die samenwerkt met een database ben ik nog niet ver genoeg. Ik ben bezig geweest met het maken van OOP software, maar ik ben nog niet begonnen met het maken van een database. Ik ben wel van plan om dit te gaan doen in de volgende sprint. Door een verandering in ons product zal de database anders ingericht worden dan eerder gedacht. Daarom zal ik in deze expert laten zien wat ik al wel heb kunnen doen en wat ik van plan ben om te gaan doen.
### Database
De database moet nog worden opgezet. Het idee is om dit te doen met behulp van: NodeJs, MariaDB en Apache. De database zal worden opgezet op een Raspberry Pi.
De database zou eerder worden gebruik voor gegevens van de gebruiker en veel andere data. Dit is veranderd na de feedback van de sprint review, de feedback die wij kregen was om het project/product veel simpeler te houden en aan te passen op onze doelgroep. De database zal nu worden gebruikt voor opslaan van bepaalde oefeningen en de bijbehorende data.
### OOP
Object Oriented Programming is een programmeermethode dat gebruik maakt van objecten en classes. Het doel van OOP is om de code beter te structureren en te hergebruiken. Omdat wij gebruik maken van java voor het maken van de software, is het makkelijk om gebruik te maken van OOP. Java is een object georiënteerde programmeertaal en maakt het makkelijk om gebruik te maken van OOP sinds het een van de belangrijkste concepten is van Java.
#### Inheritance
Inheritance is een princiepe waarbij een nieuwe class wordt gemaakt met behulp van eigenschappen van een bestaande class. De nieuwe class wordt afgeleid van de bestaande class.
Voorbeeld: Een olifant is een dier. Een olifant heeft alle eigenschappen van een dier, zoals ademhalen, eten, slapen, enz. Een olifant heeft ook enkele specifieke eigenschappen, zoals grootte, gewicht, slurf, enz.
Use case:
```java
public class MainActivity extends RobotActivity implements RobotLifecycleCallbacks {
@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
// Register the RobotLifecycleCallbacks to this Activity.
QiSDK.register(this, this);
}
@Override
protected void onDestroy() {
// Unregister the RobotLifecycleCallbacks for this Activity.
QiSDK.unregister(this, this);
super.onDestroy();
}
@Override
public void onRobotFocusGained(QiContext qiContext) {
// The robot focus is gained.
}
@Override
public void onRobotFocusLost() {
// The robot focus is lost.
}
@Override
public void onRobotFocusRefused(String reason) {
// The robot focus is refused.
}
}
```
De MainActivity class erft van RobotActivity, dit zorgt ervoor dat MainActivity properties en methods kan gebruiken van RobotActivity.
#### Abstraction
Abstraction is een princiepe om de complexiteit van een object te verbergen en alleen de nodige kenmerken weer te geven.
Voorbeeld: Een auto bestaat uit verschillende onderdelen, zoals motor, versnellingsbak, wielen, enz. Maar we hoeven niet te weten hoe deze onderdelen werken om een auto te besturen. We moeten alleen weten hoe we de auto moeten besturen, zoals hoe we gas moeten geven, remmen, sturen, enz.
Use case:
```java
@Override
public void onRobotFocusGained(QiContext qiContext) {
Say say = SayBuilder.with(qiContext) // Create a new Say action.
.withText("Hello world!")
.build();
say.run(); // Execute the Say action.
}
```
In de method `onRobotFocusGained` wordt een `Say` actie gemaakt en uitgevoerd. De gebruiker hoeft niet te weten hoe de `Say` method werkt, maar kan deze gewoon gebruiken.
#### Encapsulation
Encapsulation is een princiepe om de interne gegevens van een object te verbergen en alleen toegang te geven via methods.
Voorbeeld: Een bank heeft verschillende methods om geld te storten, geld op te nemen, saldo te controleren, enz. We kunnen niet rechtstreeks toegang krijgen tot de interne gegevens van de bank, zoals de balans, de rekeningnummers, enz. We moeten de methods van de bank gebruiken om deze gegevens te krijgen.
p
Use case:
```java
To be added
```
In de `MainActivity` class worden de methods `onCreate`, `onDestroy`, `onRobotFocusGained`, `onRobotFocusLost` en `onRobotFocusRefused` gebruikt om pepper te kunnen besturen. De gebruiker hoeft niet te weten hoe deze methods werken, maar kan deze gewoon gebruiken.
#### Polymorphism
Polymorfism is een princiepe waarmee een class verschillende vormen kan hebben. Het kan worden bereikt door methods te hebben met dezelfde naam, maar met verschillende parameters.
Voorbeeld: Een dier kan verschillende geluiden maken, zoals een hond kan blaffen, een kat kan miauwen, enz. Maar we kunnen een algemene method maken die `makeSound` heet en deze method in de dierclass implementeren. De hondclass kan deze method overschrijven en blaffen implementeren, en de katclass kan deze method overschrijven en miauwen implementeren.
Use case:
```java
To be added
```
---
## K2: Je hebt de wensen en behoeften van gebruikers verwerkt in een goed doordacht prototype.
De wensen en behoeften van de gebruikers zijn op dit moment nog niet verwerkt in een prototype. Dit is omdat er nog niet genoeg informatie hebben over de wensen en behoeften van de gebruikers. In sprint 2 zal er een prototype worden gemaakt waarin de wensen en behoeften van de gebruikers zijn verwerkt.
De manier waarop ik de wensen en behoeften van de gebruikers wil gaan verwerken in het prototype is door middel van Test/Learning cards. Dit is een manier om de gebruikerservaring te testen en te verbeteren.
---
### ISO
Voor het testen van de gebruikerservaring wordt de ISO (International Standard Organization) definitie van kwaliteit in gebruik gebruikt.
“Qualiteit in gebruik is de mate waarin een product of systeem door specifieke gebruikers kan worden gebruikt om aan hun behoeften te voldoen om specifieke doelen te bereiken met effectiviteit, efficiëntie, vrijheid van risico en tevredenheid in specifieke gebruiksomstandigheden.”
#### Effectiviteit
Effectiviteit is de mate waarin gebruikers specifieke doelen kunnen bereiken met nauwkeurigheid en volledigheid.
##### Test Card
In de test card wordt de test beschreven die wordt uitgevoerd. De test card bestaat uit de volgende onderdelen:
Hypothese:
Test:
Meetmethode:
Criteria:
##### Resulaat
In `Resultaat` worden de resultaten van de test beschreven. De resultaten worden beschreven aan de hand van de hypothese, test, meetmethode en criteria.
##### Learning Card
In de learning card wordt beschreven wat er is geleerd van de test. De learning card bestaat uit de volgende onderdelen:
Hypothese:
Observatie:
Leerpunt en inzicht:
Advies:
---
De effectiviteit en tevredenheid worden op gelijke manieren getest. Zodra de test is uitgevoerd en de resultaten zijn geanalyseerd, wordt er een learning card gemaakt. In de learning card wordt beschreven wat er is geleerd van de test en wat er kan worden verbeterd. Na alle resultaten te hebben geanalyseerd, wordt er een prototype gemaakt waarin de wensen en behoeften van de gebruikers zijn verwerkt.
---
## K3: Je hebt een infrastructuur ontworpen en gebouwd volgens zelf-gedefinieerde vereisten.
Op dit moment is de infrastructuur nog niet ontworpen. Dit is omdat wij nog niet toegekomen zijn aan het opzetten van de vereisten. In sprint 2 zal er een infrastructuur worden ontworpen en gebouwd volgens zelf-gedefinieerde vereisten.
Hoe dit er uit kan gaan zien:
![alt text](../../../documentation/diagrams/assets/appDiagram.png)
Ik ben van plan te gaan werken met NodeJs en MariaDB. Dit is iets wat ik eerder nog niet heb gedaan en waar ik nog niet veel ervaring mee heb. Ik ben van plan om dit te gaan doen omdat het mij een leuke uitdaging lijkt en omdat ik denk dat ik hier veel van kan leren.
## K4: Je ontwerpt een embedded systeem op basis van gegeven hardware.
Nog niet aan begonnen.
Hoe ik dit ga doen:
1. Bepalen van de hardware
2. BOM maken
3. Aansluit diagram van de hardware maken
4. Plan van aanpak maken
---
## K5: Je kan software schrijven voor een intelligente controller voorzien van actuatoren en sensoren.
Nog niet aan begonnen.
Hoe ik dit ga doen:
1. K4 afronden
2. Software schrijven voor de intelligente controller
3. Testen van de software

View File

@@ -0,0 +1,165 @@
# Expert 2 Sprint 2
# User Testing
## Table of Contents
## Introduction
This is a user test document for the occupation page. The occupation page allows users to view the occupation of the silent booth.
---
## ISO
For testing user experience, the ISO (International Standard Organization) definition of quality in use is used.
“Quality in use is the degree to which a product or system can be used by specific users to meet their needs to achieve specific goals with effectiveness, efficiency, freedom from risk and satisfaction in specific contexts of use.”
---
### Effectiveness
#### Test Card
Hypothesis: I think the page is very effective because it is easy to use and the user can easily find the information they are looking for.
Test: Ask the user to find the last use of the a silent booth.
Metrics: How long does it take for the user to find the information?
Criteria: The user should be able to find the information within 10 seconds.
#### Results
Harrald: The user was able to find the information within 10 seconds.
Olivier: The user was able to find the information within 10 seconds.
Sietse: The user was able to find the information within 10 seconds.
Dano: The user was able to find the information within 10 seconds.
Bram: The user was able to find the information within 10 seconds.
#### Learning Card
Hypothesis: I think the page is very effective because it is easy to use and the user can easily find the information they are looking for.
Observation: The user was able to find the information within 10 seconds.
Learning point & insight: The page is effective.
Advice: None
---
### Efficiency
#### Test Card
Hypothesis: I think the efficiency of the page can be improved beacuse there is a lot of text on the page.
Test: Ask the user to find a cretain time and day on the heatmap of the silent booth.
Metrics: How long does it take for the user to understand the heatmap? How many clicks does the user need to understand the heatmap?
Criteria: The user should be able to understand the heatmap within 30 seconds and with a maximum of 3 clicks.
#### Results
Harrald: The user was able to understand the heatmap within 30 seconds and 3 clicks.
Olivier: The user was able to understand the heatmap within 30 seconds and 3 clicks.
Sietse: The user was not able to understand the heatmap within 30 seconds and 3 clicks.
Dano: The user was able to understand the heatmap within 30 seconds and 3 clicks.
Bram: The user was not able to understand the heatmap within 30 seconds and 3 clicks.
#### Learning Card
Hypothesis: I think the efficiency of the page can be improved beacuse there is a lot of text on the page.
Observation: Some users could not find the history. Most user found the legenda confusing.
Learning point & insight: Imrpove the legenda and make the history more visible.
Advice: Make the history a button and make the legenda more clear. Less text should be needed to understand the heatmap.
---
### Satisfaction
#### Test Card
Hypothesis: I think the satisfaction of the page can be improved because the page is not very attractive.
Test: Ask the user to give their opinion on the page (this will be done in a form).
Metrics: What is the user's opinion on the page?
Criteria: The user should give a opinion on the page.
#### Participants
- Harrald
- Olivier
- Sietse
- Dano
- Bram
#### Questions and Results
1. **What is your first impression of the page?**
Harrald: Duidelijk en overzichtelijk.
Olivier: Simpel.
Sietse: Ziet er prima uit, goed overzichtelijk.
Dano: Ziet er strak uit, minimalisties design en duidelijk waar het over ging.
Bram: Eerste pagina was relatief duidelijk, alleen de history pagina was ietwat lastig te overzien en te veel gevuld met tekst met uitleg in plaats van voorbeelden, verder goed uitgewerkt.
2. **Is the information on the page clear?**
Harrald: Prima.
Olivier: Ja, last update zou last use moeten zijn.
Sietse: Ja.
Dano: Ja, er staat kort en bondig waar het over gaat.
Bram: Na wat moeite met het overzicht was het goed beschikbaar.
3. **Is the history easy to find?**
Harrald: Ja.
Olivier: Ja heel duidelijk.
Sietse: Ja behalve dat je niet super snel ziet dat het een knop is.
Dano: Ja, fijn dat er een feedback kwam toen de muis er overheen ging
Bram: Jazeker, alleen inplaats van een knop er voor zou ik op het vakje zelf klikken in plaats van het tekstje.
4. **Is the history easy to understand?**
Harrald: Even wennen, uitlijning kan duidelijker en tijden niet schuin.
Olivier: Ja alleen wel veel kleur door elkaar.
Sietse: Na een uitleg wel, maar wat de waardes zelf betekenen is een beetje onduidelijk.
Dano: Het kan beter, beetje onduidelijk waar de tijd bij hoordt.
Bram: Net iets te lastig, persoonlijk.
5. **Do you miss any features on the page?**
Harrald: Nee.
Olivier: Nee.
Sietse: Het is moeilijk te zien wat booth 1 of 2 is.
Dano: Nee.
Bram: Niet dat ik zou weten.
#### Learning Card
Hypothesis: I think the satisfaction of the page can be improved because the page is not very attractive.
Observation: All users gave a positive opinion on the page.
Learning point & insight: The page is attractive because it is clear and easy to use. The heatmap can be improved.
Advice: Improve the heatmap and make the history a button.
---
## Conclusion
The occupation page is effective, efficient and satisfying. The page is easy to use and the user can easily find the information they are looking for. The efficiency of the page can be improved by making the legenda more clear and the history more visible. The satisfaction of the page can be improved by improving the heatmap and making the history a button.

View File

@@ -0,0 +1,31 @@
# Deelvragen
Hoofdvraag: In hoeverre is het etisch verantwoord om robots in te zetten in de ouderenzorg om ouderen te helpen met fitness?
Deelvragen:
1. Wat kunnen de voor en nadelen zijn van het inzetten van robots in de ouderenzorg wat fitness betreft?
2. Hoe ervaren ouderen het om geholpen te worden door robots bij fitness?
3. Wat is het limiet van de inzet van robots in de zorg voor ouderen wat fitness betreft?
Bronnen:
The Image Processing Using Soft Robot Technology in Fitness Motion Detection under the Internet of Things (Vraag 3):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_journals_2734392799&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,robots%20in%20fitness&offset=0
A Socially Assistive Robot for Elderly Exercise Promotion (Vraag 1):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_journals_2455606148&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,fitness%20robots%20elderly&offset=0
Designing Robots for Elderly from the Perspective of Potential End-Users: A Sociological Approach (Vraag 2):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_pubmedcentral_primary_oai_pubmedcentral_nih_gov_8948980&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,fitness%20robots%20elderly&offset=0
Older adults' acceptance of a robot for partner dance-based exercise (Vraag 2):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_gale_healthsolutions_A510237592&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,fitness%20robots%20elderly&offset=0
Robot-assisted movement training for the stroke-impaired arm: Does it matter what the robot does (Vraag 3)?
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_miscellaneous_68177256&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,limit%20robot%20fitness&offset=0

View File

@@ -0,0 +1,111 @@
# Probleembeschrijving en hoofdvraag en deelvragen
Naam Student: Sebastiaan Koedam Datum: 21-04-2024
**Criteria onderzoeksthema:**
1. Het thema/vraagstuk sluit aan bij de technische opdracht van de leerroute
2. Het thema/vraagstuk omvat een ethisch en/of maatschappelijk issue
**Resultaat:**
Betoog op basis van literatuuronderzoek van minimaal 1000 tot maximaal 1500 woorden, gericht op een publiek met beperkte ICT-kennis.
**A. ONDERWERP** Het thema/vraagstuk van het onderzoek is:
Waar gaat je betoog over?
Hoe ethisch verantwoord is het om robots in te zetten in de ouderenzorg om ouderen te helpen met fitness?
**B. AANLEIDING** De aanleiding en/of context van het thema/vraagstuk is:
Waarom is het op dit moment in de tijd nuttig om over dit vraagstuk na te denken?
Ouderenzorg is een steeds groter wordend probleem in Nederland. De vergrijzing neemt toe, zorgkosten stijgen en steeds minder mensen willen in de zorg werken. Door ouderen te helpen met fitness kunnen we de zorgkosten verlagen en de ouderen een betere levenskwaliteit geven. Het inzetten van robots kan hierbij helpen. Het is daarnaast belangrijk om te weten hoe ouderen dit ervaren en wat hun wensen zijn.
**C. AFBAKENING** Binnen dit thema beperk ik mij tot het aspect:
Waar leg je de focus op?
In hoeverre robots kunnen worden ingezet om ouderen te helpen met fitness. Het onderzoek richt zich op de ervaringen van ouderen met deze vorm van zorg.
**D. DOELSTELLING** Het onderzoek levert het volgende op:
Wat bereik je met je onderzoek?
Het onderzoek levert inzicht op in hoe ouderen het ervaren om geholpen te worden door robots bij fitness. Dit inzicht kan gebruikt worden om de zorg voor ouderen te verbeteren.
**E. ETHISCH/MAATSCHAPPELIJK ISSUE** Het voor mijn publiek interessante issue dat op het gebied van het afgebakende thema speelt is:
Welke ethische kwestie kaart je aan in je betoog?
Waar liggen de grenzen van de inzet van robots in de zorg voor ouderen wat fitness betreft?
**G. VRAAGSTELLING 1*** - De Hoofdvraag van mijn onderzoek is:
Welke vraag ga je beantwoorden in je betoog?
In hoeverre is het etisch verantwoord om robots in te zetten in de ouderenzorg om ouderen te helpen met fitness?
**H. BEGRIPSOMSCHRIJVING** De volgende begrippen uit mijn vraagstelling definieer ik als:
Licht begrippen uit je vraag toe.
**I. VRAAGSTELLING 2** - De deelvragen van mijn onderzoek zijn:
Welke logische stappen ga je zetten om je vraag te beantwoorden?
*Nb: je hoofdvraag is de rode draad van je onderzoek en stuurt de verwachting van je publiek. Je hoofdvraag kan beeldvormend, verklaringsgericht, adviesgericht, uitvoeringsgericht of evaluatief zijn. Bepaal welk type onderzoek je doet (beschrijvend of verklarend) en formuleer de hoofdvraag. Hieronder een paar voorbeelden.
Beschrijvende hoofdvraag:
Wat zijn de kenmerken …?
Welke eigenschappen heeft …..?
Waaruit bestaat ….?
Wat zijn de mogelijkheden …?
Wat gebeurt er …?
Hoe zit het met …?
Wat zijn de drie voornaamste ontwikkelingen op het gebied van ….?
Verklarende hoofdvraag:
Waarom is <het zo> ..?
Hoe komt het dat …?
Wat zijn de drie voornaamste oorzaken ..?
Voorschrijvende / Adviesgerichte hoofdvraag
Hoe kan....?
Welke methode ...?
Welke maatregelen...?
Uitvoeringsgerichte hoofdvraag
Welke aanpak..?
Evaluatieve hoofdvraag
Wat zijn de voor- en nadelen...?
Wat zijn de ervaringen van ... met...?
Wat zijn de resultaten van ...?
*Nb: de deelvragen bepalen de hoofdstukstructuur van je onderzoek. De deelvragen sluiten aan bij het type hoofdvraag: heb je dus een beeldvormende hoofdvraag dan moet je ook beeldvormende deelvragen formuleren.
Controleer het type hoofdvraag dat je hebt geformuleerd en formuleer hetzelfde type deelvragen. Hieronder een paar voorbeelden hoe de vraag te beginnen:
Beschrijvende deelvragen:
Waaruit bestaat ….?
Wat zijn de kenmerken van ..?
Welke eigenschappen heeft...?
Verklarende deelvraag:
Waarom is x het geval..?
Hoe komt het dat …?
Wat is de oorzaak van ..?
Voorschrijvende / adviesgerichte deelvraag
Hoe kan....?
Welke methode ...?
Welke maatregel ....?
Welke oplossing biedt..?
Uitvoeringsgerichte deelvraag
Welke aanpak..?
Evaluatieve deelvraag
Wat zijn de nadelen...?
Wat zijn de voordelen...?
Wat is de waarde van ...?

View File

@@ -0,0 +1,121 @@
# Onderzoek Ethiek
## Inhoudsopgave
- [Inleiding](#inleiding)
- [Probleemstelling](#probleemstelling)
- [Onderzoeksvraag](#onderzoeksvraag)
* [Deelvragen](#deelvragen)
+ [Vraag 1](#vraag-1)
+ [Vraag 2](#vraag-2)
+ [Vraag 3](#vraag-3)
+ [Vraag 4](#vraag-4)
- [Conclusie](#conclusie)
- [Bronnen](#bronnen)
## Inleiding
In dit onderzoek wordt er gekeken naar de ethische kant van het inzetten van robots in de ouderenzorg om ouderen te helpen met fitness. Hierbij wordt er gekeken naar de ervaing van ouderen, de voor en nadelen van het inzetten van robots en het limiet van de inzet van robots in de zorg voor ouderen wat fitness betreft.
## Probleemstelling
Het inzetten van robots in de ouderenzorg om ouderen te helpen met fitness kan een oplossing zijn voor het tekort aan personeel in de zorg. Echter kan het ook een negatieve impact hebben op de ouderen. In dit onderzoek wordt er gekeken naar de ethische kant van het inzetten van robots in de ouderenzorg om ouderen te helpen met fitness.
## Onderzoeksvraag
Hoofdvraag: In hoeverre is het etisch verantwoord om robots in te zetten in de ouderenzorg om ouderen te helpen met fitness?
### Deelvragen
Deelvragen:
1. Hoe ervaren ouderen het om geholpen te worden door robots bij fitness?
2. Wat kunnen nadelen zijn van het inzetten van robots in de ouderenzorg wat fitness betreft?
3. Wat kunnen voordelen zijn van het inzetten van robots in de ouderenzorg wat fitness betreft?
4. Wat is het limiet van de inzet van robots in de zorg voor ouderen wat fitness betreft?
#### Vraag 1
Hoe ervaren ouderen het om geholpen te worden door robots bij fitness?
De ervaring van ouderen die geholpen worden door robots bij fitness is een belanrijk aspect van het inzetten bij robots in de ouderenzorg wat fitness betreft. Het is belangrijk dat ouderen zich op hun gemak voelen bij het gebruik van robots. Uit onderzoek blijkt dat ouderen in het algemeen positief staan tegenover het gebruik van robots in de ouderenzorg. `The interviews provide a number of conclusions, such as: the elderly had positive attitudes toward humanoid robots and electronic devices whose shapes resembled things they knew (humans, animals, smartphones, healthcare equipment)` en `The 16 older adults in our study were generally accepting of robots for partner dance-based exercise, tending to perceive it as useful, easy to use, and enjoyable. Notably, participants perceived the robot as being easier to use after dancing with it. These results suggest that older adults are open to partner dancing with a robot to improve their health.`.
Niet alle ouderen zijn even positief over het gebruik van robots in de ouderenzorg. Sommige ouderen vinden het gebruik van robots in de ouderenzorg niet prettig. `However, some participants were not positive about the robot in terms of exercise and health, finding the activity to be too easy, boring, or lacking in physical exertion.`. Hier uit blijkt wel dat het mogelijk zou kunnen zijn voor deze ouderen om gebruik te maken van robots in de ouderenzorg, maar dat er nog wel verbeteringen nodig zijn. Een aantal verbeteringen die genoemd worden zijn `Participants suggested that a robot could actively encourage them to exercise and teach them dances.` en `Future robots for partner dance-based exercise could potentially be more engaging by increasing the complexity and variety of dances.`. Ook wordt er aangegeven dat er voorkeur is naar een robot die `voice-activated, a motion-activated and touch responsive robot with nice voices/sounds.`.
Bronnen:
Designing Robots for Elderly from the Perspective of Potential End-Users: A Sociological Approach (Vraag 1):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_pubmedcentral_primary_oai_pubmedcentral_nih_gov_8948980&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,fitness%20robots%20elderly&offset=0
Older adults' acceptance of a robot for partner dance-based exercise (Vraag 1):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_gale_healthsolutions_A510237592&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,fitness%20robots%20elderly&offset=0
#### Vraag 2
Wat kunnen nadelen zijn van het inzetten van robots in de ouderenzorg wat fitness betreft?
Bronnen:
A Socially Assistive Robot for Elderly Exercise Promotion (Vraag 2-3):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_journals_2455606148&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,fitness%20robots%20elderly&offset=0
#### Vraag 3
Wat kunnen voordelen zijn van het inzetten van robots in de ouderenzorg wat fitness betreft?
Bronnen:
A Socially Assistive Robot for Elderly Exercise Promotion (Vraag 2-3):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_journals_2455606148&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,fitness%20robots%20elderly&offset=0
#### Vraag 4
Wat is het limiet van de inzet van robots in de zorg voor ouderen wat fitness betreft?
Bronnen:
Robot-assisted movement training for the stroke-impaired arm: Does it matter what the robot does (Vraag 4)?
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_miscellaneous_68177256&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,limit%20robot%20fitness&offset=0
The Image Processing Using Soft Robot Technology in Fitness Motion Detection under the Internet of Things (Vraag 4):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_journals_2734392799&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl
## Conclusie
## Bronnen
Bronnen:
Designing Robots for Elderly from the Perspective of Potential End-Users: A Sociological Approach (Vraag 1):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_pubmedcentral_primary_oai_pubmedcentral_nih_gov_8948980&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,fitness%20robots%20elderly&offset=0
Older adults' acceptance of a robot for partner dance-based exercise (Vraag 1):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_gale_healthsolutions_A510237592&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,fitness%20robots%20elderly&offset=0
A Socially Assistive Robot for Elderly Exercise Promotion (Vraag 2-3):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_journals_2455606148&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,fitness%20robots%20elderly&offset=0
Robot-assisted movement training for the stroke-impaired arm: Does it matter what the robot does (Vraag 4)?
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_miscellaneous_68177256&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,limit%20robot%20fitness&offset=0
The Image Processing Using Soft Robot Technology in Fitness Motion Detection under the Internet of Things (Vraag 4):
https://lib.hva.nl/discovery/fulldisplay?docid=cdi_proquest_journals_2734392799&context=PC&vid=31UKB_UAM2_INST:HVA&lang=nl&search_scope=DN_and_CI_and_EXT&adaptor=Primo%20Central&tab=Everything&query=any,contains,robots%20in%20fitness&offset=0