diff --git a/docs/personal-documentation/Niels/Persoonlijke reflectie.md b/docs/personal-documentation/Niels/Persoonlijke reflectie.md index b505f99..7bb0df8 100644 --- a/docs/personal-documentation/Niels/Persoonlijke reflectie.md +++ b/docs/personal-documentation/Niels/Persoonlijke reflectie.md @@ -1,12 +1,88 @@ -# climate measering box (blok 1) +# Inleiding -In blok 1 kwam zonder enige codeer ervaring. Ik wist amper hoe ik extra html-pagina maakte. Naarmate ik doorgroeide in het blok kwamen die skills langzaam van zelf. Hierdoor zou ik zeggen dat ik veel zwakke punten had en niet veel sterke. Ondanks mijn lage niveau op dat moment ben ik toch goed door gegroeid en heb ik het blok gehaald. Ik heb ook veel van mijn klas genoten geleerd. Zonder mijn klasgenoten zou ik zeggen dat ik veel meer moeite zou krijgen met het eerste blok omdat er niet zoveel ondersteuning is wat ik vaak wel nodig heb als ik met iets nieuws begin. Ik documenteerde weinig omdat ik het eerst niet leuk vond, maar ook omdat ik het nut er niet van inzag in het begin. In blok 2 kwam ik er achter dat het toch belangrijker is dan gedacht. +Hier zal ik mijn skills ontwikkelingsplan schrijven voor mijn persoonlijk leiderschap (G1). Dit plan bestaat uit een reflectie van de afgelopen blokken, mijn sterke en zwakke punten en mijn smart leerdoelen voor de komende blokken. -Sterke punten -Snel lerend. Gemotiveerd. Niet verlegen om vragen te stellen +De vier professional skills: -Zwakke punten -Weinig ervaring met coderen. Geen scrum ervaring. Weinig documentatie. +- Toekomstgericht organiseren +- Onderzoekend probleemoplossen +- Persoonlijk leiderschap +- Doelgericht interacteren + +# Reflectie + +Hieronder vind je mijn reflectie over de afgelopen blokken. In deze reflectie beschrijf ik mijn obstakels en leerpunten. Na mijn reflectie schrijf ik mijn sterke en zwaktepunten op. Ook ga ik de professional skills gebruiken als lijn om mijn reflectie te schrijven. + + +## climate measuring box (blok 1) + +In blok 1 heb ik me georiƫnteerd op de opleiding. Het was even wennen het verschil tussen deze opleiding en mijn middelbare school, maar ik wende vrij snel mede door mijn fijne klas. Ik heb goed mezelf leren kennen in de eerste weken, alleen kwam ik stroef op stap omdat ik geen codeer ervaring had gelukkig had ik mijn klasgenoten om mij heen die me konden helpen. Helaas kwam ik daardoor wel tekort in andere aspecten naast coderen. Mijn documentatie liep achter en ik werkte niet goed met scrum. + +Door dat ik achterliep met documenteren was het moeilijk om mij progressie te volgen. Dit zorgde niet voor vertraging in mijn werk. Wat wel voor vertraging zorgde was mijn planning en scrum skills. Doordat ik geen planning maakte en niet altijd mijn issue bord bijwerkte was mijn werksnelheid niet optimaal en was ik niet helemaal tevreden met hoe ik mijn eindproduct er uitzag. Ik had wel al mijn issues afgekregen, dus het was wel een volledig product. + +Mijn sterke en zwakke punten van blok 1 waren dan ook: + +- Niet bang zijn om hulp te vragen +- Snel opstap komen in een nieuwe omgeving +- Snel ontwikkelen van skills die ik miste + +Zwakke punten: +- Weinig gebruik van de scrum methode +- Het documenteren van mijn werk +- planning maken voor de sprint + +In blok 1 heb ik enorm veel kunnen leren over de IT-wereld en heb ik snelle progressie gemaakt in het vakgebied. Ik ben enorm tevreden met mijn persoonlijke groei als persoon en student. + +![Feedback blok 1](../Niels/assets/feedbackblok1.png) + + +## TI game controller (blok 2) +In blok 2 hadden we een nieuw project. Dit was ook het project dat ik met een klasgenoot aan het maken was. De overgang naar scrum en de noodzaak voor uitgebreide documentatie waren nieuw en waren mijn zwakke punten uit blok 1. Dit was een lastig blok door deze punten. Gelukkig kon ik snel aan de bel trekken en was mijn teamgenoot hier van op de hoogte. Dankzij mijn sterke communicatieve vaardigheden die ik tijdens mijn middelbareschooltijd had ontwikkeld. Konden we snel naar elkaar toestappen met problemen en een oplossing zoeken. Dankzij dit hebben we geen conflicten gehad in onze samenwerking. Toen we verder in het blok gingen kwamen mijn scrum skills en documentatie tevoorschijn. Ik werkte bijna dagelijks het scrumbord bij en ik documenteerde mijn werk. + +Helaas was er een nieuwe zwakte ontdekt bij mij. Mijn commit gedrag was niet goed. Ik maakte hele grote commits wat ervoor zorgde dat het heel onduidelijk werd. Dit zorgde er ook voor dat ik slechte commit messages schreef. Dit maakte het onduidelijk waar ik aan gewerkt had en ik moest dus elke keer gaan uitleggen wat ik gedaan had. Mijn teamgenoot had hier geen probleem mee, maar ik wist dat als ik in een grotere groep ging werken dat ik niet elke keer alles kon gaan uitleggen dus moest ik dit gaan veranderen. + +Mijn sterke en zwakke punten van blok 2 waren dan ook: + +Sterke punten: +- Goede communicatie +- Oplossingsgericht +- Snel aan de bel trekken als er iets mis kan gaan + +Zwakke punten: +- Gebruik maken van UML +- Commit gedrag + +In blok 2 heb ik veel kunnen leren over het samenwerken in een team, scrum werken en documenteren. Ik ben enorm tevreden over dat ik mijn zwakte punten van blok 1 heb kunnen verbeteren in blok 2 en ik was zeker tevreden over de samenwerking met mijn teamgenoot. + +![Feedback blok 2](../Niels/assets/feedbackblok2.png) + +## Verbetering leer omgeving (blok 3) + +In blok moesten we in een team van 4 werken. Deze moesten we zelf samenstellen, alleen hingen er eisen aan dat er mensen van je nieuwe klas bij moesten zitten. Ik vond dit jammer omdat ik graag met de mensen die ook goed kende en waarmee ik hetzelfde niveau deelde. Door die eisen werd bijna ons team uit elkaar gehaald, maar was er uiteindelijk besloten dat we toch verder mochten gaan, omdat het anders niet aan de andere eisen voldeed. Dit was voor mij enorm fijn omdat ik beter leer in een team waarmee ik dezelfde problemen deel. We hadden een team van 4 dit was wel een stuk fijner dan 2 omdat je dan met een groep dingen kan bepalen. Wij hadden in het begin problemen met een goed idee te verzinnen voor het blok. Dit kwam voor mij door een tekort aan creativiteit bij mij en het inbeelden van tekorten op de school omdat ik er nog niet zo vaak en lang ben. Maar wij hebben ons hierdoorheen gewerkt en wij konden aan de slag. + +Tijdens blok 3 kwam ik er achter dat ik vrij ontevreden was met de huidige staat van de opleiding. Hierdoor wist ik niet zeker of ik wel verder wou gaan met de opleiding. Dit zorgde voor een tekort aan motivatie bij mij voor een tijd. Ik ging ook meer kijken naar andere studies wat zorgde voor minder tijd voor mijn project. In sprint 3 had ik besloten om in ieder geval mijn propedeuse te halen. Ik ben aan de ene kant blij dat ik in de situatie kwam zodat goed kon nadenken over wat ik wil gaan doen in de toekomst, maar helaas zorgt dit voor hindernis in het werk. + +Mijn sterke en zwakke punten van blok 3 waren dan ook: + +Sterke punten: + +- Sterke communicatie +- Doorzettingsvermogen +- Goed te werk in een fijne omgeving + +Zwakke punten: + +- Motivatie +- Creativiteit +- Kennis over Back-end + +In blok 3 heb ik veel kunnen leren over mijzelf, ik kwam te leren over mijn tekorten aan kennis binnen IT en mijn toekomst. Ik heb een lang gesprek gehouden met een studiebegeleider en ik heb gekeerd dat ik dit zeker vaker moet gaan doen om te kijken wat ik wil en wat de alternatieven zijn. + +!![Feedback blok 3](../Niels/assets/feedbackblok3.png) + +# Sterke en zwakke punten (Profesional skills) + +# Smart leerdoelen **Situatie** **Taak/Opgave** @@ -16,38 +92,15 @@ Weinig ervaring met coderen. Geen scrum ervaring. Weinig documentatie. **Transfer** -# TI game controller (blok 2) +# Conclusie -In blok 2 leerde ik samenwerken samen met 1 teamgenoot. Dit was wel in het begin lastig omdat je dan echt met scrum moet werken en ook veel documentatie moet schrijven. ALs je alleen werkt, is dit niet per se heel belangrijk, maar in een team wel. Ik had wel veel samenwerkingsproject op mijn middelbare school, hierdoor ben ik wel goed in het communiceren naar elkaar. Helaas waren er wat mankementen met mijn commits. Ik commiten heel veel tegelijk waardoor dingen onoverzichtelijk werden. Ik was enorm tevreden met mijn teamgenoot en heb veel ervan kunnen leren. +# Profesional skills -Sterke punten -Goede communicatie. Oplossingen zoeken. +https://www.hva.nl/binaries/content/assets/serviceplein-a-z/media-creatie-en-informatie/hbo-ict/competenties/professional-skills-hbo-ict-2023-2024.pdf -Zwakke punten -Coding conventions. Scrum werken. Commits van code. +De vier profesional skills: -**Situatie** -**Taak/Opgave** -**Aanpak en activiteiten** -**Resultaat** -**Reflectie** -**Transfer** - - - -# Verbetering leer omgeving (blok 3) -In blok moesten we in een team van 4 werken. Dit was wel een stuk fijner dan 2 omdat je dan met een groep dingen kan bepalen. Wij hadden in het begin problemen met een goed idee te verzinnen voor het blok. Dit kwam voor mij door een tekort aan creativiteit bij mij en het inbeelden van tekorten op de school omdat ik er nog niet zo vaak en lang ben. Maar wij hebben ons hierdoorheen gewerkt en wij konden aan de slag. Tijdens blok 3 kwam ik er achter dat ik vrij ontevreden was met de huidige staat van de opleiding. Hierdoor wist ik niet zeker of ik wel verder wou gaan met de opleiding. Dit zorgde voor een tekort aan motivatie bij mij voor een tijd. In sprint 3 had ik besloten om in ieder geval mijn propedeuse te halen. - - -Sterke punten -Goede communicatie. Soepel te werk. Taak gericht. - -Zwakke punten -Vertical Slice, Het werken naar MVP, Weinig verstand van Back-end, creativiteit en motivatie. - -**Situatie** -**Taak/Opgave** -**Aanpak en activiteiten** -**Resultaat** -**Reflectie** -**Transfer** +- Toekomstgericht organiseren +- Onderzoekend probleemoplossen +- Persoonlijk leiderschap +- Doelgericht interacteren \ No newline at end of file diff --git a/docs/personal-documentation/Niels/Learningcardempty.png b/docs/personal-documentation/Niels/assets/Learningcardempty.png similarity index 100% rename from docs/personal-documentation/Niels/Learningcardempty.png rename to docs/personal-documentation/Niels/assets/Learningcardempty.png diff --git a/docs/personal-documentation/Niels/TESTCARD28.png b/docs/personal-documentation/Niels/assets/TESTCARD28.png similarity index 100% rename from docs/personal-documentation/Niels/TESTCARD28.png rename to docs/personal-documentation/Niels/assets/TESTCARD28.png diff --git a/docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok1.png b/docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok1.png new file mode 100644 index 0000000..0e705e1 Binary files /dev/null and b/docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok1.png differ diff --git a/docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok2.png b/docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok2.png new file mode 100644 index 0000000..1d841a6 Binary files /dev/null and b/docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok2.png differ diff --git a/docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok3.png b/docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok3.png new file mode 100644 index 0000000..144a844 Binary files /dev/null and b/docs/personal-documentation/Niels/assets/feedbackblok3.png differ