# Reflectie 3 blokken ## Blok 1 In blok 1 heb ik de professionele skills Persoonlijk leiderschap en Toekomstgericht organiseren. Ik had veel moeite met documenteren en het scrumboard te gebruiken, omdat ik er nog geen ervaring mee had. Ik had op dat moment al het hele project in blokjes opgedeeld voor mezelf en keer daarna nooit meer naar het scrumboard. Door die manier van werken deed ik ook 5 dingen tegelijk waardoor ik af en toe het overzicht kwijtraakte . Ik had als doel opgesteld om in de volgende blokken meer het scrumboard te gaan gebruiken. Mijn aanpak was proberen zelf wat user story’s te maken, zodat ik ook wat meer betrokken was bij het scrumboard. Uiteindelijk heb ik daardoor wel wat meer gebruik gemaakt van het scrumboard, maar ik ging nog wel veel mijn eigen weg. Ik was niet helemaal tevreden met het resultaat, maar de aanpak werkte wel. Wat ik heb geleerd is als ik veel gebruik van iets wil maken moet ik er zelf ook bij betrokken zijn. Volgende keren zorg ik er voor dat ik betrokken ben bij het scrum board wat nu ook moet, waardoor ik meer het scrumboard gebruik. ## Blok 2 In blok 2 gingen we voor het eerst samenwerken in een duo, waarbij we ook deels onze eigen user story’s moesten maken, dat heeft me ook geholpen om door het hele blok heen het scrumboard meer te gebruiken. Communicatie ging over het algemeen in dat blok redelijk goed. Als we vragen aan elkaar hadden werden die gewoon gesteld en als een van ons vastliep hielpen we elkaar. In sprint 2 werden classes aan ons geïntroduceerd waarbij ik best wat moeite had om dat te begrijpen. Dus ik had maar 1 class gemaakt en verder alles in functies gestopt. Pas eind sprint 2 probeerde ik de feedback te verwerken om alles in classes te stoppen, maar omdat je code uiteindelijk zo complex is. Is het bijna onmogelijk om het in classes te stoppen. Waarbij het resultaat was een heel lastig leesbaar programma. Ik was niet tevreden of over het resultaat aan het einde van het blok. Mijn aanpak was bij het volgende blok. Meteen alles in classes maken. Wat uiteindelijk wel goed heeft gewerkt. Ben daardoor ook achter gekomen hoe handig classes zijn en dat ze enorm veel overzicht geven van wat je aan het maken bent. ## Blok 3 In blok 3 stond doelgericht interacteren en persoonlijke leiderschap centraal. Het groepje in blok 3 was te gezellig waardoor we vaak meer zaten te lollen dan we aan het werk waren. Ik had mezelf de taak gegeven om proberen om meer gefocust te werken zonder dat ik afgeleid raakte door mijn groepje. Mijn aanpak was door mezelf af te schermen met een koptelefoon of eventjes ergens anders te gaan zitten, wat ook goed hielp was even een rondje lopen. Op die manier kon ik de laatste sprint heel efficiënt werken en in blok 4 merk ik ook dat die techniek enorm erg helpt met meer gefocust en productief blijven op een dag. Dit resultaat was eigenlijk een beetje laat het liefst deed ik dit al eind sprint 1, zodat ik heel het blok beter kon doorwerken.