Files
J1B4-Fitbot/docs/personalDocs/Luca/literatuuronderzoek/onderzoek-formulier.md
2024-04-22 23:05:16 +02:00

3.7 KiB

Probleembeschrijving en hoofdvraag en deelvragen

Naam Luca Warmenhoven
Datum 22 / 04 / 2024

Criteria onderzoeksthema:

  1. Het thema/vraagstuk sluit aan bij de technische opdracht van de leerroute
  2. Het thema/vraagstuk omvat een ethisch en/of maatschappelijk issue

Resultaat: Betoog op basis van literatuuronderzoek van minimaal 1000 tot maximaal 1500 woorden, gericht op een publiek met beperkte ICT-kennis.

<style> .title{width:100%;text-align:center;color:#fff} .content{border-radius:5px;background-color: #456;border:1px solid #fff;margin:10px; max-width:500px} .content p{padding:10px; color: #fff; } </style>

1. Onderwerp

Mijn onderwerp gaat over wat de positieve manieren zijn waarop kunstmatige intelligentie kan worden toegepast in de ouderen zorg, zowel in de vorm van robots als software in hedendaagse apparatuur.

2. Aanleiding

Na mate de populariteit van het gebruik van kunstmatige intelligentie is toegenomen in de maatschappij is het ook relevant om te kijken wat de mogelijkheden zijn om deze toe te kunnen passen in de zorg, maar ook of hier mogelijke nadelen achter kunnen zitten, en zoja, wat deze zijn.

3. Afbakening

In mijn onderzoek zal ik mezelf beperken tot de (positieve) toepassingen van kunstmatige intelligentie bij de ouderenzorg. Hierin zal ik onderzoek doen naar welke mogelijkheden er zijn om het hedendaagse leven van ouderen te kunnen verbeteren d.m.v. het gebruik van kunstmatige intelligentie.

4. Doelstelling

Het onderzoek zal de lezer het inzicht bieden om meerdere postieve toepassingen te overzien omtrend de vele mogelijke toepassingen van kunstmatige intelligentie in de zorg.

5. Ethisch/maatschappelijke issue

Het voor mijn publiek interessante issue dat op het gebied van het afgebakende thema speelt is:

6. Vraagstelling - De hoofdvraag.

Beschrijvende hoofdvraag: Wat zijn de kenmerken …? Welke eigenschappen heeft …..? Waaruit bestaat ….? Wat zijn de mogelijkheden …? Wat gebeurt er …? Hoe zit het met …? Wat zijn de drie voornaamste ontwikkelingen op het gebied van ….?

Verklarende hoofdvraag: Waarom is ..? Hoe komt het dat …? Wat zijn de drie voornaamste oorzaken ..?

Voorschrijvende / Adviesgerichte hoofdvraag Hoe kan....? Welke methode ...? Welke maatregelen...?

Uitvoeringsgerichte hoofdvraag Welke aanpak..?

Evaluatieve hoofdvraag Wat zijn de voor- en nadelen...? Wat zijn de ervaringen van ... met...? Wat zijn de resultaten van ...?

*Nb: de deelvragen bepalen de hoofdstukstructuur van je onderzoek. De deelvragen sluiten aan bij het type hoofdvraag: heb je dus een beeldvormende hoofdvraag dan moet je ook beeldvormende deelvragen formuleren.

Controleer het type hoofdvraag dat je hebt geformuleerd en formuleer hetzelfde type deelvragen. Hieronder een paar voorbeelden hoe de vraag te beginnen:

Beschrijvende deelvragen: Waaruit bestaat ….? Wat zijn de kenmerken van ..? Welke eigenschappen heeft...?

Verklarende deelvraag: Waarom is x het geval..? Hoe komt het dat …? Wat is de oorzaak van ..?

Voorschrijvende / adviesgerichte deelvraag Hoe kan....? Welke methode ...? Welke maatregel ....? Welke oplossing biedt..?

Uitvoeringsgerichte deelvraag Welke aanpak..?

Evaluatieve deelvraag Wat zijn de nadelen...? Wat zijn de voordelen...? Wat is de waarde van ...?