Files
J1B4-Fitbot/docs/personal-documentation/Sam/Betoog.md
2024-06-13 11:32:19 +02:00

5.6 KiB

Zijn robots in de ouderenzorg wel verantwoord en effectief?

De ouderenzorg staat onder druk door de vergrijzing en het tekort aan zorgpersoneel. Robots worden steeds vaker ingezet om deze problemen aan te pakken. Dit literatuuronderzoek onderzoekt de invloed van robots op de ervaringen en de ethische kwestie of het verantwoord is voor ouderen in de ouderenzorg. De hoofdvraag is: "Hoe beïnvloedt de opkomst van robots in de ouderenzorg de kwaliteit van leven en menselijke interactie van ouderen”. De deelvragen zijn:

  1. Wat zijn de taken die robots kunnen overnemen in de ouderenzorg, en hoe verschilt dat met menselijke interactie?
  2. Hoe ervaren ouderen communicatie en interactie met robots en wat zijn de voor en nadelen?
  3. Welke ethische vragen komen naar boven bij het vervangen van menselijke interactie door robots in de ouderenzorg?

Dit onderzoek biedt inzichten voor ouderenzorg over de inzet van robots. Het literatuuronderzoek bespreekt de taken van robots, de ervaringen van ouderen en de ethische kwesties, en concludeert of het verantwoord is om robots in te zetten.

De taken van robots in de ouderenzorg en hoe verschilt het met menselijke interactie.

Robots kunnen ouderen helpen bij hun dagelijkse activiteiten. Dat blijkt uit het literatuurverslag van (Asgharian et al., 2022). Volgens de schrijvers kunnen deze robots met herinneringen, huishoudelijke taken, veiligheid en gezondheidsmonitoring ondersteunen. Dit laat zien dat robots een deel van de last kunnen overnemen van het zorgpersoneel. De robot heeft volgens (Asgharian et al., 2022) wel een aantal limitaties, bijvoorbeeld dat de robot niet even flexibel genoeg is als een mens en niet bij moeilijke plekjes kan komen. Dus het is mogelijk om robots te gebruiken om ouderen te assisteren met verschillende taken, maar er zijn wel limitaties aan welke taken het kan uitvoeren. Aan de andere kant, zoals beschreven in het artikel van (Yuan et al. (2021), is de natuurlijke interactie tussen mens en robot complex. Robots moeten niet alleen in staat zijn om de intenties, gevoelens en persoonlijkheden van gebruikers te begrijpen, maar ze moeten ook in staat zijn om op een natuurlijke en medelevende manier te reageren. Dit vereist cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden, geavanceerde argumentatie- en perceptie- voor robots. Zo zeggen de auteurs van (Yuan et al. (2021) dat interactie trainen voor de robot enorm lastig is en dat er nog onderzoek nodig is om dit te verbeteren. Samengevat is het nog enorm lastig voor robots om het sociale aspect te vervangen van de zorg.

Ervaring van ouderen met robots

Bij de introductie van robots in de ouderenzorg zijn de ervaringen van de ouderen verdeeld. Volgens (Helinä Melkas, 2016) zijn er positieve en negatieve ervaringen met robots in de ouderenzorg. De positieve ervaringen zijn bijvoorbeeld dat de robot altijd beschikbaar is en niet boos of geïrriteerd raakt als iets herhaald moet worden. Ouderen ervaren ook negatieven ervaringen met robots. Bijvoorbeeld dat ze de robots verwarrend vinden, niet wisten wat ze van de robots moesten verwachten en het was allemaal te technisch. Ook vinden sommigen ouderen dat ze het menselijk contact missen. (Helinä Melkas, 2016). Uiteindelijk verschilt het per ouder wat ze vinden van de robot en of ze er positieve of negatieve ervaringen er uit halen.

Welke ethische vragen komen er naar boven?

Het gebruik van robots in de ouderenzorg brengt ethische vraagstukken op, zoals wat voor impact heeft het op de zorg en wat voor sociale impact heeft dit op ouderen. Robots kunnen het menselijk contact verminderen, wat kan leiden tot gevoelens van eenzaamheid bij ouderen. Ook privacy speelt een grote rol volgens (Poulsen et al. 2018) is een goed maatregel is beperken wat de robot kan doen, zodat er minder ethische vraagstukken naar voren komen en dus ook privacy beter beschermt kan worden. Ook word er in het artikel gezegd dat er met de ouderen overlegd moet worden wat ze van de robot verwachten en wat ze wel en niet willen van de robot. Daarop kan afgestemd worden welke gegevens er nodig zijn en daardoor kan de privacy van de persoon beter gewaarborgd blijven. Kortom het is belangrijk om de ouderen te betrekken bij de beslissingen die gemaakt worden en de robot te limiteren in wat het kan doen.

Conclusie

De inzet van robots in de ouderenzorg kan veel hulp bieden bij dagelijkse taken, maar er zijn limitaties wat de robot kan doen. Bovendien blijven de interactie tussen mens en robot ingewikkeld. Ouderen hebben gemengde ervaringen, waarbij sommigen de hulp van robots fijn vinden en anderen het menselijke contact missen. Het is belangrijk om robots te beperken in hun mogelijkheden en ouderen te betrekken bij de besluitvorming om hun privacy te waarborgen en hun wensen te respecteren. Het is verantwoord om robots in te zetten, als de wensen van ouderen en de privacy van de ouderen centraal staat. Uiteindelijk moet er gekeken worden of de ouderen een robot willen en wat de wensen er van zijn.

bronnen