Files
J1B4-Fitbot/docs/personalDocs/sebas/onderzoekEthiek/formulier.md

4.2 KiB
Raw Blame History

Probleembeschrijving en hoofdvraag en deelvragen

Naam Student: Sebastiaan Koedam Datum: 21-04-2024

Criteria onderzoeksthema:

  1. Het thema/vraagstuk sluit aan bij de technische opdracht van de leerroute
  2. Het thema/vraagstuk omvat een ethisch en/of maatschappelijk issue

Resultaat: Betoog op basis van literatuuronderzoek van minimaal 1000 tot maximaal 1500 woorden, gericht op een publiek met beperkte ICT-kennis.

A. ONDERWERP Het thema/vraagstuk van het onderzoek is:

Waar gaat je betoog over?

Hoe ethisch verantwoord is het om robots in te zetten in de ouderenzorg om ouderen te helpen met fitness?

B. AANLEIDING De aanleiding en/of context van het thema/vraagstuk is:

Waarom is het op dit moment in de tijd nuttig om over dit vraagstuk na te denken?

Ouderenzorg is een steeds groter wordend probleem in Nederland. De vergrijzing neemt toe, zorgkosten stijgen en steeds minder mensen willen in de zorg werken. Door ouderen te helpen met fitness kunnen we de zorgkosten verlagen en de ouderen een betere levenskwaliteit geven. Het inzetten van robots kan hierbij helpen. Het is daarnaast belangrijk om te weten hoe ouderen dit ervaren en wat hun wensen zijn.

C. AFBAKENING Binnen dit thema beperk ik mij tot het aspect:

Waar leg je de focus op?

In hoeverre robots kunnen worden ingezet om ouderen te helpen met fitness. Het onderzoek richt zich op de ervaringen van ouderen met deze vorm van zorg.

D. DOELSTELLING Het onderzoek levert het volgende op:

Wat bereik je met je onderzoek?

Het onderzoek levert inzicht op in hoe ouderen het ervaren om geholpen te worden door robots bij fitness. Dit inzicht kan gebruikt worden om de zorg voor ouderen te verbeteren.

E. ETHISCH/MAATSCHAPPELIJK ISSUE Het voor mijn publiek interessante issue dat op het gebied van het afgebakende thema speelt is:

Welke ethische kwestie kaart je aan in je betoog?

Waar liggen de grenzen van de inzet van robots in de zorg voor ouderen wat fitness betreft?

G. VRAAGSTELLING 1* - De Hoofdvraag van mijn onderzoek is:

Welke vraag ga je beantwoorden in je betoog?

In hoeverre is het etisch verantwoord om robots in te zetten in de ouderenzorg om ouderen te helpen met fitness?

H. BEGRIPSOMSCHRIJVING De volgende begrippen uit mijn vraagstelling definieer ik als:

Licht begrippen uit je vraag toe.

I. VRAAGSTELLING 2 - De deelvragen van mijn onderzoek zijn:

Welke logische stappen ga je zetten om je vraag te beantwoorden?

*Nb: je hoofdvraag is de rode draad van je onderzoek en stuurt de verwachting van je publiek. Je hoofdvraag kan beeldvormend, verklaringsgericht, adviesgericht, uitvoeringsgericht of evaluatief zijn. Bepaal welk type onderzoek je doet (beschrijvend of verklarend) en formuleer de hoofdvraag. Hieronder een paar voorbeelden.

Beschrijvende hoofdvraag: Wat zijn de kenmerken …? Welke eigenschappen heeft …..? Waaruit bestaat ….? Wat zijn de mogelijkheden …? Wat gebeurt er …? Hoe zit het met …? Wat zijn de drie voornaamste ontwikkelingen op het gebied van ….?

Verklarende hoofdvraag: Waarom is ..? Hoe komt het dat …? Wat zijn de drie voornaamste oorzaken ..?

Voorschrijvende / Adviesgerichte hoofdvraag Hoe kan....? Welke methode ...? Welke maatregelen...?

Uitvoeringsgerichte hoofdvraag Welke aanpak..?

Evaluatieve hoofdvraag Wat zijn de voor- en nadelen...? Wat zijn de ervaringen van ... met...? Wat zijn de resultaten van ...?

*Nb: de deelvragen bepalen de hoofdstukstructuur van je onderzoek. De deelvragen sluiten aan bij het type hoofdvraag: heb je dus een beeldvormende hoofdvraag dan moet je ook beeldvormende deelvragen formuleren.

Controleer het type hoofdvraag dat je hebt geformuleerd en formuleer hetzelfde type deelvragen. Hieronder een paar voorbeelden hoe de vraag te beginnen:

Beschrijvende deelvragen: Waaruit bestaat ….? Wat zijn de kenmerken van ..? Welke eigenschappen heeft...?

Verklarende deelvraag: Waarom is x het geval..? Hoe komt het dat …? Wat is de oorzaak van ..?

Voorschrijvende / adviesgerichte deelvraag Hoe kan....? Welke methode ...? Welke maatregel ....? Welke oplossing biedt..?

Uitvoeringsgerichte deelvraag Welke aanpak..?

Evaluatieve deelvraag Wat zijn de nadelen...? Wat zijn de voordelen...? Wat is de waarde van ...?