7.6 KiB
SKill ontwikkelplan (Persoonlijk leiderschap)
Inhoudsopgave
Inleiding
In dit document zal ik een skill ontwikkelplan schrijven voor mijn persoonlijk leiderschap. Dit plan zal bestaan uit een reflectie van de afgelopen blokken, mijn sterke en zwakke punten en mijn smart leerdoelen voor de komende blokken.
De vier professional skills:
- Toekomstgericht organiseren
- Onderzoekend probleemoplossen
- Persoonlijk leiderschap
- Doelgericht interacteren
Reflectie
In het volgende stuk zal ik reflecteren op de afgelopen blokken. Hierbij kijk ik naar de feedback die ik heb gekregen, waar ik op dat moment stond en wat ik heb geleerd. Bij het reflecteren zal ik de vier professional skills gebruiken als leidraad.
Blok 1
In het eerste blok heb ik op veel verschillende vlakken geleerd wat mijn sterke en zwakke punten zijn. Groot en deels van de eerste periode in blok 1 heb ik gespendeerd aan mezelf leren kennen binnen de opleiding. Het werken binnen een nieuwe omgeving en met nieuwe mensen was voor mij goed te doen. Ik heb de leeromgeving snel leren kennen en heb geen moeite gehad met het communiceren met mijn medestudenten en docenten. Enekele problemen die ik tijdens dit blok tegen kwam heb ik snel kunnen oplossen door vragen te stellen aan de docenten.
Door dagelijks mijn bezigheden te documenteren heb ik een goed overzicht kunnen houden van mijn werkzaamheden dit heeft mij geholpen om snel te kunnen schakelen tussen verschillende taken. Aan het begin van de sprints plannde ik mijn werkzaamheden in en zorgde ik ervoor dat ik mijn werkzaamheden op tijd af had. Ik heb in blok 1 veel tijd gestoken in het voorbereiden en het documenteren van mijn werk. Dit heeft mij geholpen om het beste uit mezelf te halen.
Als ik een aantal sterke en zwakke punten moet noemen van blok 1 dan zijn dat:
Sterke punten: - Goed kunnen communiceren - Snel kunnen schakelen tussen verschillende taken - Snelle ontwikkeling in nieuwe omgevingen - Voorbereiden en documenteren van werkzaamheden - Goed kunnen plannen - Het meeste uit mezelf halen
Zwakke punten: - Meer gebruik maken van coding conventions - Het noteren en verwerken van feedback
Ik heb in blok 1 enorm veel kunnen leren en heb echt het meeste uit mezelf kunnen halen. Ik ben erg tevreden met de resultaten die ik heb behaald en ben blij met de manier waarop ik mezelf heb kunnen ontwikkelen.
Blok 2
In blok 2 heb ik voor het eerst moeten samenwerken met een teamgenoot. Aan het begin heb ik veel moeite gehad met het toe vertrouwen van werk aan mijn teamgenoot. Ik heb hier veel van kunnen leren en gerealiseerd dat ik te perfectionistisch aan het werk was. Ik heb in blok 2 veel tijd gestoken in het leren vertrouwen van mijn teamgenoot en het loslaten van de controle. Dit heeft mij geholpen om beter te kunnen samenwerken en om meer te kunnen focussen op mijn eigen werkzaamheden. Een voordeel van deze perfectionistische houding was dat ik de werkzaamheden van het project goed kon overzien en kon bijsturen waar nodig. Door dagelijks eerder aanwezig te zijn heb ik met mijn teamgenoot de tijd kunnen nemen om de werkzaamheden te bespreken en te plannen.
De eerste 2 weken (sprint 1) van blok 2 hebben ik en mijn teamgenoot aan een game gewerkt voor ons project. We hebben uiteindelijk besloten om deze game niet voor te zetten en zijn overgestapt naar een nieuwe game. We hebben allebei de realisatie gehad dat de gekozen game te hoog gegrepen was en dat we beter een andere game konden kiezen. Dit was een goede keuze en heeft ons geholpen om de rest van het project goed te kunnen afronden.
Als ik een aantal sterke en zwakke punten moet noemen van blok 2 dan zijn dat:
Sterke punten: - Goed kunnen communiceren - Snel kunnen schakelen tussen verschillende taken - Snelle ontwikkeling in nieuwe omgevingen - Inzicht om problemen te voorkomen
Zwakke punten: - Gebruik maken van UML - Te perfectionistisch aan het werk
Ik heb in blok 2 veel kunnen leren over het samenwerken met een teamgenoot en het loslaten van de controle. In het begin was dit erg lastig maar naarmate de weken vorderde heb ik hier veel van kunnen leren. De behaalde resultaten in blok 2 zijn goed en ik ben tevreden dat ik controle heb kunnen loslaten en heb kunnen samenwerken met mijn teamgenoot.
Blok 3
Blok 3 is voor mij het blok geweest met de meeste leer punten. Het blok is begonnen met het leren van je nieuwe klas, er is door de opleiding een keuze gemaakt op klassen te vormen met leerlingen van de zelfde richting. Dit hield in dat ik in een nieuwe klas terecht kwam met nieuwe mensen. Dit was voor mij een grote verandering omdat ik gewend was geraakt aan mijn oude klas. Ik hierdoor ook kunnen ontdekken dat ik moeite heb met grote veranderingen. Het onbekende en niet wetende is voor mij een grote uitdaging.
In blok 3 zijn we gaan werken in teams van 4, aan het begin was ik hier erg enthousiast over omdat je met een groter team een beter product neer zou kunnen zetten. Dit bleek in de praktijk toch lastiger dan gedacht. De teams van blok 3 moest je zelf maken en binnen het team moesten leerlingen van de verschillende klassen zitten. Helaas zat niet iedereen binnen het team op het zelfde niveau. Ik heb in de eerste sprint de rol van scrum master op mij genomen. Hierdoor heb ik het project kunnen uitplannen en heb ik een werk structuur voor het team opgezet.
Naarmate het project zich vorderede werdt duidelijk dat het niveau verschil een probleem begon te worden. Halverwege sprint 2 heb ik met een docent gesproken over de problemen binnen het team. Hier uit kwam voort dat een spoed overleg met het team nodig was. Een week later vond dit overleg plaats. Hier uit bleek dat door het niveau verschil maakte dat sommige teamleden niet mee konden komen. Deze leerlingen gingen met hun problemen niet naar de docenten maar vroegen dit aan de andere teamleden. Dit heeft er voor gezorgd dat de andere teamleden niet aan hun eigen werkzaamheden toe kwamen. De uitkomst van dit overleg was de teamleden die niet mee konden komen met hun problemen naar docenten zouden gaan. Als binnen 1 week geen verbetering zou zijn dan zou het team uit elkaar worden gehaald. Na dit overleg is de samenwerking verbeterd maar het niveau verschil bleef een probleem. Dit heeft er voor gezorgd dat het project niet op het gewenste niveau is afgerond.
Als ik een aantal sterke en zwakke punten moet noemen van blok 3 dan zijn dat:
Sterke punten: - Leiderschap nemen - Doorzettingsvermogen - Doelgericht werken
Zwakke punten: - Moeite met grote veranderingen - Moeite met onbekende situaties - Te laat aan de bel trekken bij problemen
In blok 3 heb ik veel kunnen leren over het samenwerken in een team waar niveau verschil is. Ik heb geleerd dat ik eerder deze problemen moet aangeven bij de docenten en niet moet wachten tot het te laat is. Ik heb in blok 3 veel tijd gestoken in het leren van het leiden van een team en het nemen van leiderschap.
Sterke en zwakke punten (Profesional skills)
Smart leerdoelen
Conclusie
Profesional skills
De vier professional skills:
- Toekomstgericht organiseren
- Onderzoekend probleemoplossen
- Persoonlijk leiderschap
- Doelgericht interacteren