Project-bestanden van TI blok 4 gekopieerd
1
.gitignore
vendored
Normal file
@@ -0,0 +1 @@
|
||||
.DS_Store
|
25
.gitlab-ci.yml
Normal file
@@ -0,0 +1,25 @@
|
||||
image: python:3.9-slim
|
||||
|
||||
before_script:
|
||||
- time apt update
|
||||
- time pip install -r requirements.txt
|
||||
- time cd mdocotion && python setup.py install && cd ..
|
||||
|
||||
pages:
|
||||
stage: deploy
|
||||
tags:
|
||||
- hva
|
||||
script:
|
||||
- time mkdocs build --site-dir public
|
||||
artifacts:
|
||||
paths:
|
||||
- public
|
||||
rules:
|
||||
- if: $CI_COMMIT_BRANCH == $CI_DEFAULT_BRANCH
|
||||
changes:
|
||||
- "docs/**/*"
|
||||
- "mkdocs.yml"
|
||||
- ".gitmodules"
|
||||
|
||||
variables:
|
||||
GIT_SUBMODULE_STRATEGY: recursive
|
21
.gitlab/issue_templates/Learning Story.md
Normal file
@@ -0,0 +1,21 @@
|
||||
```
|
||||
Inleiding van de learning story:
|
||||
Vul hier een korte beschrijving in van de learning story.
|
||||
Probeer dit direct te koppelen aan het project wat studenten gaan doen.
|
||||
```
|
||||
|
||||
**Wat ga ik leren?**
|
||||
|
||||
```
|
||||
Zet hier een overzicht van de vaardigheden die een student gaat leren.
|
||||
Als de student alle vinkjes heeft afgevinkt, dan hebben ze dit onderwerp goed begrepen.
|
||||
```
|
||||
|
||||
- [ ] <- Maak op deze manier afvinklijstjes
|
||||
|
||||
**Hoe ga ik dit leren?**
|
||||
|
||||
```
|
||||
Zet hier de bronnenlijst.
|
||||
```
|
||||
- [ ] <- Maak op deze manier afvinklijstjes
|
32
.gitlab/issue_templates/User Story.md
Normal file
@@ -0,0 +1,32 @@
|
||||
Als gebruiker wil ik ..., zodat ... (verwijder deze regel, plaats de tekst in de titel)
|
||||
|
||||
|
||||
[beschrijving van de user story en context]
|
||||
|
||||
**Taken**
|
||||
|
||||
Deze user story is opgedeeld in een aantal taken. Vul onderstaande lijst zelf aan.
|
||||
|
||||
- [ ] Taak 1.
|
||||
- [ ] Taak 2.
|
||||
- [ ] ...
|
||||
|
||||
**Acceptatie criteria**
|
||||
|
||||
Acceptatie criteria zijn specifieke eisen waaraan de User Story moet voldoen. Deze zijn meestal uniek per User Story.
|
||||
|
||||
- [ ] Acceptatiecriterium 1
|
||||
- [ ] Acceptatiecriterium 2
|
||||
- [ ] ...
|
||||
|
||||
**Definition of Done**
|
||||
|
||||
- [ ] Alle acceptatiecriteria van de user story zijn afgevinkt.
|
||||
- [ ] Je hebt volgens de HBO-ICT werkstandaarden gewerkt (Agile, GitLab, sprint boards, sprint planning, HBO-ICT conventions etc.)
|
||||
- [ ] Het werk is technisch gedocumenteerd in het Engels en relevant voor collega-ontwikkelaars. Denk o.a. aan ERD, UML, testen en testresultaten.
|
||||
- [ ] Het leerproces is beschreven in Standaardnederlands.
|
||||
- [ ] Het werk is gereviewd door een peer.
|
||||
- [ ] Het UX/UI gedeelte van de applicatie voldoet aan het Think-Make-Check (TMC) principe.
|
||||
- [ ] De code is functioneel getest op fouten.
|
||||
- [ ] De code werkt zonder fouten bij normaal gebruik.
|
||||
- [ ] De webapplicatie dient zowel op mobiele- als desktop-apparaten gebruikt te kunnen worden.
|
0
.gitmodules
vendored
Normal file
0
arduino/.gitkeep
Normal file
BIN
docs/assets/amstelhuis.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 63 KiB |
BIN
docs/assets/choregraphe.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 71 KiB |
BIN
docs/assets/little-endian.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 280 KiB |
BIN
docs/assets/nao-robots.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 1.0 MiB |
BIN
docs/assets/nao.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 397 KiB |
BIN
docs/assets/oba-buurtcampus.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 61 KiB |
BIN
docs/assets/pepper_banner.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 539 KiB |
BIN
docs/assets/pepper_whole.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 469 KiB |
34
docs/assets/robot.svg
Normal file
@@ -0,0 +1,34 @@
|
||||
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
|
||||
<!-- Uploaded to: SVG Repo, www.svgrepo.com, Generator: SVG Repo Mixer Tools -->
|
||||
<svg version="1.1" id="Layer_1" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink"
|
||||
viewBox="-150 0 800 600" xml:space="preserve">
|
||||
<rect x="398.851" y="174.74" transform="matrix(0.704 -0.7102 0.7102 0.704 -42.2075 363.9888)" style="fill:#D7D7D7;" width="33.417" height="115.779"/>
|
||||
<path style="fill:#B0B0B0;" d="M466.776,328.709l5.13-33.022c-0.903-0.14-2.228-0.555-3.405-1.732c-2.41-2.41-2.412-6.335,0-8.745
|
||||
c2.412-2.41,6.335-2.412,8.746,0c1.177,1.177,1.592,2.502,1.732,3.405L512,283.487c-1.298-8.351-5.144-15.925-11.123-21.905
|
||||
c-15.44-15.44-40.564-15.441-56.005,0s-15.44,40.565,0,56.005C450.852,323.566,458.426,327.412,466.776,328.709z"/>
|
||||
<rect x="79.733" y="174.756" transform="matrix(-0.704 -0.7102 0.7102 -0.704 -0.8879 464.9204)" style="fill:#ECECED;" width="33.417" height="115.779"/>
|
||||
<path style="fill:#92E5EA;" d="M360.457,182.403H151.542v-61.667c0-57.594,46.86-104.451,104.457-104.451
|
||||
s104.457,46.856,104.457,104.451L360.457,182.403L360.457,182.403z"/>
|
||||
<path style="fill:#79BBBC;" d="M360.457,182.403H255.999c0,0,0-143.614,0-166.119c57.598,0,104.457,46.856,104.457,104.451V182.403z
|
||||
"/>
|
||||
<rect x="120.836" y="165.694" style="fill:#D7D7D7;" width="270.333" height="253.625"/>
|
||||
<rect x="255.997" y="165.694" style="fill:#B0B0B0;" width="135.161" height="253.625"/>
|
||||
<path style="fill:#C8F9FA;" d="M255.999,130.196c-17.012,0-30.853-13.84-30.853-30.852s13.84-30.852,30.853-30.852
|
||||
c17.013,0,30.853,13.84,30.853,30.852S273.012,130.196,255.999,130.196z"/>
|
||||
<path style="fill:#92E5EA;" d="M255.999,130.196V68.493c17.012,0,30.853,13.84,30.853,30.852S273.012,130.196,255.999,130.196z"/>
|
||||
<path style="fill:#C8F9FA;" d="M334.663,309.217H177.337V218.35h157.327L334.663,309.217L334.663,309.217z"/>
|
||||
<path style="fill:#92E5EA;" d="M334.663,309.217h-78.664V218.35h78.664V309.217z"/>
|
||||
<path style="fill:#8B8B8B;" d="M189.799,495.715H85.288V322.484h104.511L189.799,495.715L189.799,495.715z"/>
|
||||
<g>
|
||||
<rect x="85.292" y="358.065" style="fill:#6F6F6F;" width="104.506" height="33.417"/>
|
||||
<rect x="85.292" y="426.781" style="fill:#6F6F6F;" width="104.506" height="33.417"/>
|
||||
<path style="fill:#6F6F6F;" d="M322.2,322.484h104.511v173.231H322.2V322.484z"/>
|
||||
</g>
|
||||
<g>
|
||||
<rect x="322.197" y="358.065" style="fill:#444444;" width="104.506" height="33.417"/>
|
||||
<rect x="322.197" y="426.781" style="fill:#444444;" width="104.506" height="33.417"/>
|
||||
</g>
|
||||
<path style="fill:#D7D7D7;" d="M45.224,328.709l-5.13-33.022c0.903-0.14,2.228-0.555,3.405-1.732c2.41-2.41,2.412-6.335,0-8.745
|
||||
s-6.335-2.412-8.746,0c-1.177,1.177-1.592,2.502-1.732,3.405L0,283.487c1.298-8.351,5.144-15.925,11.123-21.905
|
||||
c15.44-15.44,40.564-15.441,56.005,0s15.44,40.565,0,56.005C61.148,323.566,53.573,327.412,45.224,328.709z"/>
|
||||
</svg>
|
After Width: | Height: | Size: 2.8 KiB |
BIN
docs/assets/supported_language.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 8.2 KiB |
7
docs/index.md
Normal file
@@ -0,0 +1,7 @@
|
||||
# TI Portfolio Website
|
||||
|
||||
Welkom op jullie portfolio website! Hier kunnen jullie documentatie kwijt
|
||||
die jullie gaan schrijven voor jullie project.
|
||||
|
||||
|
||||
{{ mdocotion_header('https://images.unsplash.com/photo-1498050108023-c5249f4df085?q=80&w=2072&auto=format&fit=crop&ixlib=rb-4.0.3&ixid=M3wxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8fA%3D%3D') }}
|
7
docs/opdracht/.pages
Normal file
@@ -0,0 +1,7 @@
|
||||
nav:
|
||||
- Omschrijving: assignment.md
|
||||
- Planning: planning.md
|
||||
- Opdrachtgevers: clients.md
|
||||
- Betoog: research.md
|
||||
- Criteria: criteria.md
|
||||
- Links: links.md
|
48
docs/opdracht/assignment.md
Normal file
@@ -0,0 +1,48 @@
|
||||
# Opdrachtomschrijving
|
||||
|
||||
Dit project ga je aan de slag met robots :material-robot: !
|
||||
|
||||
## Aanleiding
|
||||
|
||||
Wanneer je denkt aan robots zal je vaker denken aan een high-tech omgeving, maar robots kunnen ook een educatief, zorg of entertainment toepassing hebben. In dit project ga je aan de slag met het ontwikkelen van een robot-toepassing voor het Amstelhuis of de Buurtcampus. De robot-toepassing moet een educatief / entertainment karakter hebben en laagdrempelig zijn voor mensen die geen technische achtergrond hebben.
|
||||
|
||||
## Doelgroep
|
||||
|
||||
Voor jullie project zijn er twee doelgroepen waar jullie rekening mee moeten houden:
|
||||
|
||||
- Bewoners van het Amstelhuis.
|
||||
- Buurtbewoners van de Buurtcampus.
|
||||
|
||||
Over het algemeen houdt dit in dat de doelgroep vaak wat ouder is, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Onderdeel van het project is om zelf erachter te komen waar jullie rekening mee moeten houden bij het ontwikkelen van jullie robot-toepassing.
|
||||
|
||||
## Welke robot?
|
||||
|
||||
Je projectgroep zal moeten kiezen met welke robot jullie aan de slag zullen gaan:
|
||||
|
||||
- De [Pepper](pepper.md) is een humanoïde robot die is ontworpen om te communiceren met mensen.
|
||||
- De [Nao](nao.md) is een humanoïde robot die is ontworpen om te leren programmeren.
|
||||
- De [Little Endian](little-endian.md) is een kleine "rover" robot die is ontworpen door studenten van de Hogeschool van Amsterdam. De Little Endian is een robot die kan rijden en tekenen.
|
||||
|
||||
## Embedded onderdeel
|
||||
|
||||
De hardware voor de [Pepper](pepper.md) en de [Nao](nao.md) robots zijn al kant en klaar maar het is belangrijk en leuk om ook zelf te werken aan hardware. In dit project ga je dat doen door met behulp van sensoren en actuatoren de robot-toepassing te ondersteunen. Denk daarbij aan:
|
||||
|
||||
- Een doelpuntensysteem voor een voetbalrobot.
|
||||
- Een set sensoren die de robot kunnen laten weten wat het klimaat is in een bepaalde ruimte.
|
||||
- Een indoor-navigatie systeem op basis van iBeacons
|
||||
|
||||
## Vereisten
|
||||
|
||||
De volgende functionele-vereisten zijn van toepassing op dit project:
|
||||
|
||||
- Het product moet een educatief / entertainment karakter hebben.
|
||||
- Het product moet laagdrempelig zijn voor ouderen.
|
||||
- Het product moet een fysieke component hebben.
|
||||
|
||||
## Oplevering
|
||||
|
||||
Het opleveren van dit project zal in het begin op de HvA campus gebeuren, op een later moment zal dit op locatie gebeuren bij het Amstelhuis en de Buurtcampus.
|
||||
|
||||
Elk project moet dus rekening houden met het feit dat het verplaatst moet kunnen worden, en dat het op beide locaties moet kunnen werken.
|
||||
|
||||
{{ mdocotion_header('https://images.unsplash.com/photo-1525338078858-d762b5e32f2c?q=80&w=2340&auto=format&fit=crop&ixlib=rb-4.0.3&ixid=M3wxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8fA%3D%3D') }}
|
39
docs/opdracht/clients.md
Normal file
@@ -0,0 +1,39 @@
|
||||
# Opdrachtgevers
|
||||
|
||||
Het project van dit blok wordt uitgevoerd in samenwerking met twee opdrachtgevers. De opdrachtgevers zijn het Amstelhuis en de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA). Jullie project zal zich richten op het ontwikkelen van een product waarmee bezoekers/bewoners op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met robotica.
|
||||
|
||||
## Amstelhuis
|
||||
|
||||
Het Amstelhuis is zowel een woonvoorziening voor ouderen in Amsterdam als een mooie praktijkomgeving voor studenten, docenten en onderzoekers van de HvA.
|
||||
|
||||

|
||||
|
||||
Het Amstelhuis is een Amsterdamse woonvoorziening met 120 sociale huurwoningen voor 70-plussers met een lichte zorgvraag. Zij wonen hier zelfstandig en kunnen gebruik maken van de sociëteit op de begane grond. Met een bar, restaurant en bibliotheek biedt de sociëteit een ontmoetingsplek voor de bewoners onderling als met de ouderen uit de buurt. Hiermee komt het Amstelhuis tegemoet aan de toenemende behoefte van ouderen aan gezelschap en steun. Dankzij de aanwezige steunstructuur en de dynamische woonomgeving, wonen en leven bewoners zo lang mogelijk vitaal, actief en zelfstandig.
|
||||
|
||||
Aanspreekpunt voor het Amstelhuis is **Annemarie Hulst-Waal**, zij is Docent/Onderzoeker bij de HvA faculteit Gezondheid en is betrokken geweest bij verschillende onderzoeken die hebben plaatsgevonden in het Amstelhuis.
|
||||
|
||||
In de ouderenzorg worden steeds vaker robots ingezet, als één van de oplossingen om de toenemende vergrijzing op te vangen. Helaas blijkt dat de zogenoemde zorgrobots niet altijd volledig worden benut, bijvoorbeeld doordat ze in een hoek van de kamer worden gezet en daar vervolgens blijven staan.
|
||||
|
||||
Een aantal grote barrières staat de implementatie van digitale technologie in de gezondheidszorg in de weg. Volgens [Ben Allouch (2020)](/assets/allouch-en-vanVelsen-2020-social-robots-for-elderly-care.pdf) ontstaan barrières
|
||||
onder andere door:
|
||||
|
||||
1. de technologie zelf en of deze wel goed functioneert, en
|
||||
2. de gebruikers en of zij de technologie accepteren in hun dagelijkse (werk-)activiteiten.
|
||||
|
||||
Meer informatie: [Het Amstelhuis](https://www.hva.nl/urban-vitality/onderzoek/living-labs/amstelhuis/het-amstelhuis.html)
|
||||
|
||||
## Buurtcampus (Oost) & Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA)
|
||||
|
||||
De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) heeft met 26 locaties in Amsterdam een groot bereik. De OBA is een laagdrempelige plek waar iedereen welkom is om kennis op te doen, te ontwikkelen en te delen. Buurtcampus bundelt projecten van HvA, OBA en kennispartners en maakt ze zichtbaar voor de buurt. Een deel van de onderwijs- en onderzoeksactiviteiten van de HvA vinden ook plaats in de Buurtcampus. Zo ontstaat er niet alleen een rijke leeromgeving, maar ook een voedingsbodem voor kennisuitwisseling met de buurt.
|
||||
|
||||

|
||||
|
||||
De OBA is dus dé onmoetingsplek voor bewoners uit de buurt, de bedoeling is om deze kennis te laten maken met robotica en de mogelijkheden die dit biedt.
|
||||
|
||||
Bij Buurtcampus Oost, één van de Living Labs van de HvA, werkt **Melanie Verhoef** samen met bewoners en studenten aan verschillende onderwerpen vanuit de OBA Linnaeus. De OBA is zo ingericht dat het buiten een bibliotheek ook een ontmoetingsplek is voor bewoners.
|
||||
|
||||
Er worden gezamenlijk (OBA en HvA) allerlei activiteiten georganiseerd door te werken aan uitdagingen rondom vitaliteit en duurzaamheid.
|
||||
|
||||
Meer informatie: [Buurtcampus Oost](https://www.buurtcampusoost.nl)
|
||||
|
||||
{{ mdocotion_header('https://images.unsplash.com/photo-1485182708500-e8f1f318ba72?q=80&w=3910&auto=format&fit=crop&ixlib=rb-4.0.3&ixid=M3wxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8fA%3D%3D') }}
|
207
docs/opdracht/criteria.md
Normal file
@@ -0,0 +1,207 @@
|
||||
# Criteria
|
||||
|
||||
Net als in de opdrachten van de eerste drie blokken, is ook deze opdracht opgedeeld in een aantal criteria. Deze criteria zijn opgedeeld in kwaliteitscriteria en gedragscriteria. De kwaliteitscriteria zijn de criteria die je project moet bevatten, de gedragscriteria zijn de criteria die je gedrag beschrijven.
|
||||
|
||||
## Kwaliteitscriteria
|
||||
|
||||
Voor het bouwen van deze opdracht heb je 3 sprints de tijd. Aan het einde van die periode moet je applicatie aan een aantal verwachtingen voldoen. We noemen dit de kwaliteitscriteria. Elk teamlid moet aan deze criteria voldoen.
|
||||
|
||||
Voor dit blok zien de kwaliteitscriteria er als volgt uit:
|
||||
|
||||
<table style="width: 100%;">
|
||||
<thead>
|
||||
<tr>
|
||||
<th style="width: 10%; min-width: 10px;">Nr</th>
|
||||
<th style="width: 30%;">Kwaliteitscriteria</th>
|
||||
<th style="width: 60%;">Tips</th>
|
||||
</tr>
|
||||
</thead>
|
||||
<tbody>
|
||||
<tr>
|
||||
<td>K1</td>
|
||||
<td>Je hebt object georiënteerde software gemaakt die samenwerkt met een database.</td>
|
||||
<td>
|
||||
<ul style="margin: 0;">
|
||||
<li>Zorg ervoor dat je goede User Stories maakt waarmee je een deel van het database ontwerpt.</li>
|
||||
<li>OOP programmeren kan in C++, Python, Javascript, PHP: Zoek de uitdaging op.</li>
|
||||
<li>In Arduino code (C++) kan je jouw werk omzetten in OOP en er meteen een library van maken.</li>
|
||||
</ul>
|
||||
</td>
|
||||
</tr>
|
||||
<tr>
|
||||
<td>K2</td>
|
||||
<td>Je hebt de wensen en behoeften van gebruikers verwerkt in een goed doordacht prototype.</td>
|
||||
<td>
|
||||
<ul style="margin: 0;">
|
||||
<li>Ga aan de slag met wat je hebt geleerd uit blok 2: Behoefte onderzoek, User Stories maken, Testplan en gebruikerstesten.</li>
|
||||
<li>Ontwerp, bouw en test; Ontwerp, bouw en test; Ontwerp, bouw en test ...</li>
|
||||
<li>Schrijf een gedetailleerd Sprint Report waaruit blijkt dat je de gebruiker goed kent.</li>
|
||||
</ul>
|
||||
</td>
|
||||
</tr>
|
||||
<tr>
|
||||
<td>K3</td>
|
||||
<td>Je hebt een infrastructuur ontworpen en gebouwd volgens zelf-gedefinieerde vereisten.</td>
|
||||
<td>
|
||||
<ul style="margin: 0;">
|
||||
<li>Laat niet één teamgenoot de Raspberry Pi beheren.</li>
|
||||
<li>Kies een onderdeel uit om te onderzoeken, maak niet alleen de keuze omdat een teamgenoot daar ervaring mee heeft: maak een goede afweging.</li>
|
||||
<li>Gebruik bronnen om je verhaal te onderbouwen: Laat zien dat je weet waar je over praat.</li>
|
||||
</ul>
|
||||
</td>
|
||||
</tr>
|
||||
<tr>
|
||||
<td>K4</td>
|
||||
<td>Je ontwerpt een embedded systeem op basis van gegeven hardware.</td>
|
||||
<td>
|
||||
<ul style="margin: 0;">
|
||||
<li>Kies een klein probleem in jullie project: ga daarvoor afwegingen maken wat de beste (sensor/actuator) oplossing daarvoor is.</li>
|
||||
<li>Maak een schema (BOM, UML) van de hardware die je wilt gebruiken.</li>
|
||||
<li>Maak een plan van aanpak hoe je de hardware gaat gebruiken, aansluiten (aansluitschema!) en testen.</li>
|
||||
</ul>
|
||||
</td>
|
||||
</tr>
|
||||
<tr>
|
||||
<td>K5</td>
|
||||
<td>Je kan software schrijven voor een intelligente controller voorzien van actuatoren en sensoren.</td>
|
||||
<td>
|
||||
<ul style="margin: 0;">
|
||||
<li>Zorg voor een eigen bijdragen; sluit zelf een nieuwe sensor aan en schrijf hier onderhoudbare code voor.</li>
|
||||
<li>Maak een volledige implementatie: Van het uitlezen/aansturen tot het verder verwerken van de data.</li>
|
||||
<li>Documenteer hoe je te werk bent gegaan: stap-voor-stap, gebruik ook UML om je daarmee te helpen.</li>
|
||||
</ul>
|
||||
</td>
|
||||
</tr>
|
||||
</tbody>
|
||||
</table>
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
## Gedragscriteria
|
||||
|
||||
Om een IT-project succesvol op te leveren, is het noodzakelijk dat je leert om je als een professional te gedragen. Je hebt hiervoor vaardigheden nodig, die we binnen het hbo professional skills noemen. Voor dit project dient je gedrag aan de volgende criteria te voldoen:
|
||||
|
||||
<table style="width: 100%;">
|
||||
<thead>
|
||||
<tr>
|
||||
<th style="width: 10%; min-width: 10px;">Nr</th>
|
||||
<th style="width: 30%;">Gedragscriteria</th>
|
||||
<th style="width: 60%;">Tips</th>
|
||||
</tr>
|
||||
</thead>
|
||||
<tbody>
|
||||
<tr>
|
||||
<td>G1</td>
|
||||
<td>
|
||||
Je blijft leren en werkt doelgericht.
|
||||
<br /><br />
|
||||
<span style="color: #e5e7eb;">Persoonlijk leiderschap</span>
|
||||
</td>
|
||||
<td>
|
||||
<ul style="margin: 0;">
|
||||
<li>Skillsontwikkelplan (SOP) waarmee je aantoont waar je staat en waarmee je nog aan de slag gaat.</li>
|
||||
</ul>
|
||||
</td>
|
||||
</tr>
|
||||
<tr>
|
||||
<td>G2</td>
|
||||
<td>
|
||||
Je werkt constructief en doelgericht samen en stemt je mondelinge- en schriftelijke communicatie af op je doelgroep.
|
||||
<br /><br />
|
||||
<span style="color: #e5e7eb;">Doelgericht interacteren</span>
|
||||
</td>
|
||||
<td>
|
||||
<ul style="margin: 0;">
|
||||
<li>Schrijf een gedetailleerd Sprint Report waaruit blijkt je constructief en doelgericht samenwerkt in de groep, maar ook met de opdrachtgever.</li>
|
||||
<li>Je betoog stem je af op de doelgroep en het doel ervan.</li>
|
||||
</ul>
|
||||
</td>
|
||||
</tr>
|
||||
<tr>
|
||||
<td>G3</td>
|
||||
<td>
|
||||
Je herkent ethische aspecten en maatschappelijke gevolgen van de opdracht en maakt hierin bewuste keuzes.
|
||||
<br /><br />
|
||||
<span style="color: #e5e7eb;">Toekomstgericht organiseren</span>
|
||||
</td>
|
||||
<td>
|
||||
<ul style="margin: 0;">
|
||||
<li>Het project en het betoog kan je goed verbinden door te kijken naar de ethische en maatschappelijke aspecten.</li>
|
||||
</ul>
|
||||
</td>
|
||||
</tr>
|
||||
<tr>
|
||||
<td>G4</td>
|
||||
<td>
|
||||
Je doet methodisch onderzoek en analyseert de uitkomsten. Vanuit deze analyse concludeer je wat de beste oplossing van een probleem is.
|
||||
<br /><br />
|
||||
<span style="color: #e5e7eb;">Onderzoekend probleemoplossen</span>
|
||||
</td>
|
||||
<td>
|
||||
<ul style="margin: 0;">
|
||||
<li>Je laat wekelijkse progressie zien door feedback op te halen over je betoog.</li>
|
||||
</ul>
|
||||
</td>
|
||||
</tr>
|
||||
|
||||
</tbody>
|
||||
</table>
|
||||
|
||||
## HBO-I
|
||||
|
||||
??? note "Binnen deze opdracht ligt de focus op de volgende beroepstaken"
|
||||
|
||||
### K1. OOP & database
|
||||
|
||||
- Software ontwerpen (S-O) : niveau 1
|
||||
- Software realiseren (S-R) : niveau 1
|
||||
- Software manage & control (S-MC) : niveau 1
|
||||
|
||||
### K2. User Experience Design
|
||||
|
||||
- Gebruikersinteractie analyseren (G-A) : niveau 1
|
||||
- Gebruikersinteractie ontwerpen (G-O) : niveau 1
|
||||
- Gebruikersinteractie realiseren (G-R) : niveau 1
|
||||
|
||||
### K3. Infrastructuur
|
||||
|
||||
- Infrastructuur ontwerpen (I-O): niveau 1
|
||||
- Infrastructuur realiseren (I-R): niveau 1
|
||||
- Infrastructuur manage & control (I-MC): niveau 1
|
||||
|
||||
### K4. Embedded Systeem Ontwerpen
|
||||
|
||||
- Hardwareinterfacing - Ontwerpen (H-O): niveau 1
|
||||
|
||||
### K.5 Software Schrijven Intelligente Controller
|
||||
|
||||
- Hardwareinterfacing - Realiseren (H-R): niveau 1
|
||||
|
||||
??? note "Binnen deze opdracht ligt de focus op de volgende professional skills"
|
||||
|
||||
### G1 Ontwikkelen
|
||||
|
||||
- Persoonlijk leiderschap (PL) :
|
||||
- Ondernemend zijn (PL-O) : niveau 1
|
||||
- Persoonlijke ontwikkeling (PL-PO): niveau 1
|
||||
|
||||
### G2 Samenwerken
|
||||
|
||||
- Doelgericht interacteren (DI)
|
||||
- Communiceren (DI-C) : niveau 1
|
||||
- Samenwerken (DI-S): niveau 1
|
||||
|
||||
### G3 Ethiek
|
||||
|
||||
- Toekomstgericht organiseren (TO)
|
||||
- Ethiek (TO-E) : niveau 1
|
||||
- Organisatorisxche Context (TO-OC): niveau 1
|
||||
|
||||
### G4 Onderzoeken
|
||||
|
||||
- Onderzoekend probleemoplossen (OP)
|
||||
- Probleem (OP-P) : niveau 1
|
||||
- Onderzoeken (OP-O): niveau 1
|
||||
- Oplossing (OP-OP): niveau 1
|
||||
|
||||
{{ mdocotion_header('https://images.unsplash.com/photo-1484480974693-6ca0a78fb36b?q=80&w=2072&auto=format&fit=crop&ixlib=rb-4.0.3&ixid=M3wxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8fA%3D%3D') }}
|
5
docs/opdracht/links.md
Normal file
@@ -0,0 +1,5 @@
|
||||
# Links
|
||||
|
||||
Voor de NAO robot zijn de volgende links relevant:
|
||||
|
||||
- Fix voor wanneer je VCOMPxxx.dll mist: [VCOMPxxx.dll fix](https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=40784)
|
19
docs/opdracht/planning.md
Normal file
@@ -0,0 +1,19 @@
|
||||
# Planning
|
||||
|
||||
Het project is opgedeeld in 3 sprints.
|
||||
|
||||
| Week | Datum | Activiteit(en) |
|
||||
|---------|-----------------|-------------------------------------------|
|
||||
| Week 1 | 15 apr - 19 apr | Start Sprint 1 |
|
||||
| Week 2 | 22 apr - 26 apr | Sprint 1 - Sprint Review & retrospective |
|
||||
| Week - | 29 apr - 3 mei | Meireces |
|
||||
| Week 3 | 6 mei - 10 mei | Start Sprint 2 |
|
||||
| Week 4 | 13 mei - 17 mei | |
|
||||
| Week 5 | 20 mei - 24 mei | Sprint 2 - Sprint Review & retrospective |
|
||||
| Week 6 | 27 mei - 31 mei | Start Sprint 3 |
|
||||
| Week 7 | 3 jun - 7 jun | |
|
||||
| Week 8 | 10 jun - 14 jun | Sprint 3 - Sprint Review & retrospective |
|
||||
| Week 9 | 17 jun - 21 jun | Besliscommissie |
|
||||
| Week 10 | 24 jun - 28 jun | |
|
||||
|
||||
{{ mdocotion_header('https://images.unsplash.com/photo-1506784983877-45594efa4cbe?q=80&w=1168&auto=format&fit=crop&ixlib=rb-4.0.3&ixid=M3wxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8fA%3D%3D') }}
|
26
docs/opdracht/research.md
Normal file
@@ -0,0 +1,26 @@
|
||||
# Betoog
|
||||
|
||||
Voor de gedragscriteria (de professional skills) gaan jullie dit blok aan de slag met jullie persoonlijke ontwikkeling (G1), onderzoek doen en daarover schrijven (G2 en G4) en ethiek G3.
|
||||
|
||||
Tijdens de lessen worden workshops gegeven over de professional skills. In deze workshops hoor je ook wat je per keer moet doen om een gedragscriterium aan te tonen. Zorg ervoor dat je op tijd in het lokaal aanwezig bent.
|
||||
|
||||
Daarnaast krijgt iedereen in week 2 een training over samenwerken en kun je G1 gewaardeerd krijgen door een expertreview te doen voor je Nederlands en/of schrijfvaardigheid met Erik Nieuwenhuis in de international lounge.
|
||||
|
||||
|
||||
Wat moet je doen?
|
||||
|
||||
- Skillsontwikkelplan:
|
||||
|
||||
Voor G1 maak je een begin aan het skillsontwikkelplan waar je volgend jaar verder mee aan de slag gaat. Dit blok blik je daarvoor terug op de afgelopen drie blokken, maak je een persoonlijke sterkte-zwakteanalyse op basis van de professional skills en formuleer je vier leerdoelen waarmee je komend jaar aan de slag wilt. In de loop van het blok krijg je een workshop over het skillsontwikkelplan en toelichting op de opdrachten.
|
||||
|
||||
- Betoog op basis van literatuuronderzoek:
|
||||
|
||||
Voor G2, G3 en G4 schrijf je een betoog op basis van literatuuronderzoek. Het betoog is 1000 á 1500 woorden lang. Tijdens de workshops word je uitgelegd hoe je dit stap voor stap aanpakt. Het doel van het betoog is dat je de basisvaardigheden van onderzoek doen en een onderzoeksverslag schrijven leert. Later in je opleiding leer je hier meer over.
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
{{ mdocotion_header('https://images.unsplash.com/photo-1588600878108-578307a3cc9d?q=80&w=2076&auto=format&fit=crop&ixlib=rb-4.0.3&ixid=M3wxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8fA%3D%3D') }}
|
4
docs/robots/.pages
Normal file
@@ -0,0 +1,4 @@
|
||||
nav:
|
||||
- NAO: nao.md
|
||||
- Pepper: pepper.md
|
||||
- Little Endian: little-endian.md
|
53
docs/robots/little-endian.md
Normal file
@@ -0,0 +1,53 @@
|
||||
# Little Endian
|
||||
|
||||
De [Pepper](../robots/pepper.md) en de [Nao](../robots/nao.md) robots zijn ontworpen om te lijken op mensen en voldoen daarmee aan een klassiek beeld van een robot. Echter hoeft een robot niet per se op een mens te lijken.
|
||||
|
||||
Waar de [Pepper](../robots/pepper.md) en de [Nao](../robots/nao.md) al kant en klaar zijn is de "Little Endian" geen product dat te koop is. Het is een concept dat is bedacht door studenten van de Hogeschool van Amsterdam.
|
||||
|
||||
??? note "Wat is de "Little Endian"?"
|
||||
|
||||
De `Little Endian` is een kleine "rover" robot die is ontworpen door studenten HBO-ICT om gebruikt te worden door kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. De robot is ontworpen om kinderen te leren programmeren en om ze te laten zien hoe leuk techniek kan zijn. In het originele project is de `Little Endian` te besturen met een op blockly gebaseerde programmeeromgeving.
|
||||
|
||||
Bij het ontwerpen van de `Little Endian` stond toegankelijkheid voorop. Kinderen kunnen hem zelf in elkaar zetten en de onderdelen zijn allemaal zo goedkoop mogelijk gekozen.
|
||||
|
||||
De basis van de Little Endian is een ESP gebaseerde microcontroller die twee motoren aanstuurt waaraan wielen zijn bevestigd, zodat deze robot kan rijden. De robot is voorzien van een pen waarmee hij kan tekenen.
|
||||
|
||||
Op dit moment is de "Little Endian" meer een idee dan een product. Het is een concept dat nog verder uitgewerkt moet worden.
|
||||
|
||||
> **Je kiest deze opdracht als je echt een technische uitdaging zoekt en het leuk vindt om een robot helemaal vanaf de grond op te bouwen.**
|
||||
|
||||
## Toepassingen
|
||||
|
||||
De "Little Endian" is een robot die kan tekenen. Dit kan je op verschillende manieren inzetten. Denk bijvoorbeeld aan:
|
||||
|
||||
- Kinderen leren om te gaan met robots en techniek
|
||||
- [Little Endian Kit](https://iot.dev.hihva.nl/2021-2022-feb-jun/group-project/coderdojo-little-endian/little_endian/)
|
||||
- Ouderen interactief laten tekenen met robots
|
||||
- [Drawing together](https://iot.dev.hihva.nl/2022-2023-sep-jan/group-project/vitalityandaging-drawing-together/)
|
||||
- [Collaborative drawing](https://human-robot-collaborative-drawing-iot-2023-2024--c1298d6f5160f3.dev.hihva.nl/)
|
||||
|
||||
## Materialen
|
||||
|
||||
- ESP32-C3 microcontroller
|
||||
- 2x [DC motor](https://www.aliexpress.com/item/1005005605678253.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.15.7fb41802Ks66YR) of stappenmotor ([28BY-J](https://www.aliexpress.com/item/1005005486356862.html?spm=a2g0o.productlist.main.5.7af74c4fjmXmL4&algo_pvid=4a73c262-c568-4247-91f5-193df0b9b11c&algo_exp_id=4a73c262-c568-4247-91f5-193df0b9b11c-2&pdp_npi=4%40dis%21EUR%214.14%212.11%21%21%2131.22%2115.92%21%40211b600817131850149845758ec081%2112000033273129748%21sea%21NL%21162207786%21&curPageLogUid=A9oOY2vnrfav&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A))
|
||||
- Dual channel DC motor controller ([HW-627](https://www.aliexpress.com/item/1005006158100008.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.30.7fb41802Ks66YR))
|
||||
- [Wielen](https://www.aliexpress.com/item/1005005962566462.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.25.7fb41802Ks66YR)
|
||||
- Raspberry Pi
|
||||
|
||||
Uiteraard ben je niet gebonden aan deze onderdelen en is het mogelijk om andere onderdelen te gebruiken.
|
||||
|
||||
## Uitdagingen
|
||||
|
||||
Om de Little Endian te realiseren zijn er een aantal uitdagingen die je moet overwinnen:
|
||||
|
||||
- **Motion control:** Hoe weet je waar de robot is en hoe kan je de robot precies laten tekenen wat je wilt?
|
||||
- **energie:** De robot moet gevoed worden door een batterij. Hoe zorg je voor goede energievoorziening?
|
||||
- **communicatie:** Hoe communiceert de robot met de gebruiker en met andere systemen?
|
||||
|
||||
Veel van deze uitdagingen zijn al in voorgaande projecten aangegaan door andere studenten. Leer vooral van wat je voorgangers hebben opgeleverd.
|
||||
|
||||
## Documentatie
|
||||
|
||||
Je zal toegang krijgen tot relevante gitlab repositories van vorige studententeams.
|
||||
|
||||
{{ mdocotion_header('/assets/little-endian.jpg') }}
|
90
docs/robots/nao.md
Normal file
@@ -0,0 +1,90 @@
|
||||
# NAO Robot
|
||||
|
||||
De NAO robot is een humanoïde robot die wordt gebruikt voor onderzoek en educatie. De robot is ontwikkeld door het Franse bedrijf Aldebaran Robotics, dat in 2015 is overgenomen door het Japanse Softbank Robotics. De robot is ongeveer 58 cm hoog en weegt ongeveer 5 kg. De NAO robot is een van de meest gebruikte robots in onderzoek en onderwijs. De robot is uitgerust met verschillende sensoren, waaronder camera's, microfoons, een gyroscoop en een accelerometer. De robot kan worden geprogrammeerd met behulp van verschillende programmeertalen, waaronder Python en C++.
|
||||
|
||||

|
||||
|
||||
## Mogelijkheden
|
||||
|
||||
Wanneer je gebruik wilt maken van deze robot zou je aan het volgende toepassingen kunnen denken:
|
||||
|
||||
- Je wilt een toepassing maken waarmee de robot een interactie aan gaat met de gebruiker.
|
||||
- Je wilt een toepassing waarbij bewegingen en omgang met de robot centraal staan, maar geen grote afstanden aflegt.
|
||||
- Je wilt de robot laten communiceren met de gebruiker door audio en beweging.
|
||||
- Je wilt vooral gebruik maken van sensoren/actuatoren die in de robot aanwezig zijn.
|
||||
|
||||
Met deze robot zijn er ook beperkingen, zoals:
|
||||
|
||||
- De robot is niet geschikt voor het afleggen van grote afstanden.
|
||||
- De robot is al gebouwd: Er is weinig speelruimte voor het aanpassen van de hardware op de robot zelf.
|
||||
- Audiofuncties zijn beperkt: De robot heeft moeite met het verstaan van spraak in een rumoerige omgeving.
|
||||
|
||||
## Documentatie
|
||||
|
||||
Voor de NAO-robot heeft de fabrikant, Softbank Robotics / Aldebaran, documentatie beschikbaar gesteld in de vorm van verschillende handleidingen.
|
||||
|
||||
### NAO - User Guide
|
||||
|
||||
Deze handleiding gaat in op het gebruik van de NAO-robot voor de eerste keer. De robot die jullie gebruiken is echter al geconfigureerd, dat hoeven jullie dus niet meer te doen, maar deze pagina geeft ook goede informatie over het dagelijks gebruik van de robot. Lees dit goed door voordat je met de robot aan de slag gaat.
|
||||
|
||||
➤ [NAO - User Guide](http://doc.aldebaran.com/2-8/family/nao_user_guide/index.html)
|
||||
|
||||
|
||||
### NAO - Developer Guide
|
||||
|
||||
Deze pagina is bedoeld voor technische ondersteuning. Je kan hier informatie vinden over de specificaties van bijvoorbeeld de aanwezige hardware of over de kinematica.
|
||||
|
||||
➤ [NAO - Developer Guide](http://doc.aldebaran.com/2-8/family/nao_technical/index_naov6.html)
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
### NAOqi - Developer guide
|
||||
|
||||
NAOqi is de naam van het software platform wat op de robot draait en wat wordt gebruikt om de robot te besturen. Het 'NAOqi Framework' is het programmeer framework om de NAO te programmeren.
|
||||
|
||||
Er zijn Software Development-Kits (SDK) beschikbaar voor de volgende programmeertalen:
|
||||
|
||||

|
||||
|
||||
- Python
|
||||
- C++
|
||||
- Javascript
|
||||
- ROS
|
||||
|
||||
➤ [NAOqi - developer guide](http://doc.aldebaran.com/2-8/index_dev_guide.html)
|
||||
|
||||
|
||||
## Programmeren van de NAO
|
||||
|
||||
De NAO-robot moet je zien als één grote API (Application Programming Interface). Op de robot draaien allemaal verschillende services, deze zijn allemaal verantwoordelijk voor hun eigen taken. Zo is er een service voor het praten, bewegen, geluid opnemen, ... !
|
||||
|
||||
➤ [Overzicht van API's](http://doc.aldebaran.com/2-8/naoqi/index.html)
|
||||
|
||||
De software die jullie ontwikkelen zal voornamelijk bestaan uit het aanroepen van deze services. Dit kan in verschillende programmeertalen, zoals Python, C++, Javascript of ROS.
|
||||
Om je daarmee te helpen maak je gebruik van de SDK's die beschikbaar zijn voor deze talen.
|
||||
|
||||
|
||||
## Choregraphe
|
||||
|
||||
Choregraphe is een software programma waarmee je de NAO-robot kan programmeren. Het is een visuele programmeeromgeving waarbij je blokken aan elkaar kan koppelen om zo een programma te maken. Het is een handige tool om snel en eenvoudig een programma te maken voor de NAO-robot.
|
||||
|
||||

|
||||
|
||||
Het is niet de bedoeling om jullie software te ontwikkelen met of voor Choregraphe, maar het is wel een handige tool om snel en eenvoudig een beeld te krijgen van wat de robot doet. Handig dus voor het debuggen.
|
||||
|
||||
➤ [Choregraphe](https://www.aldebaran.com/en/support/nao-6/downloads-softwares)
|
||||
|
||||
|
||||
## Oudere instructie video's
|
||||
|
||||
In het verleden zijn er veel instructie video's gemaakt over het programmeren van de NAO-robot. Deze video's zijn nog steeds relevant en kunnen jullie helpen bij het programmeren van de robot. Let er wel op dat er in deze video's gebruik wordt gemaakt van de programmeertaal Java, terwijl deze niet meer wordt ondersteund door de fabrikant.
|
||||
|
||||
➤ [Hello World](https://youtu.be/9mculonRz2Y)
|
||||
|
||||
➤ [Posture](https://youtu.be/yrUKAk0nAQw)
|
||||
|
||||
➤ [Events](https://youtu.be/We7gP1_CSLU)
|
||||
|
||||
➤ [Camerabeelden & OpenCV](https://youtu.be/2K6w8tfPEOQ)
|
||||
|
||||
{{ mdocotion_header('/assets/nao.png') }}
|
40
docs/robots/pepper.md
Normal file
@@ -0,0 +1,40 @@
|
||||
# Pepper Robot
|
||||
|
||||
De Pepper robot is een humanoïde robot die ontwikkeld is door het Japanse bedrijf Softbank Robotics. De robot is ontworpen om te communiceren met mensen en kan dit doen door middel van spraak, gezichtsherkenning en beweging. Pepper is een sociale robot en wordt vaak ingezet in de retail, zorg en educatie.
|
||||
|
||||

|
||||
|
||||
## Mogelijkheden
|
||||
|
||||
Wanneer je gebruik wilt maken van deze robot zou je aan het volgende toepassingen kunnen denken:
|
||||
|
||||
- Je wilt een toepassing maken waarmee de robot een interactie aan gaat met de gebruiker in bredere ruimtes.
|
||||
- Je wilt een toepassing waarbij interactie met een tablet of scherm een grote rol speelt.
|
||||
- Je wilt een toepassing waarbij de robot zich beweegt in een beperkte omgeving.
|
||||
|
||||
Met deze robot zijn er ook beperkingen, zoals:
|
||||
|
||||
- De robot is niet geschikt voor het afleggen van grote afstanden.
|
||||
- De robot is al gebouwd: Er is weinig speelruimte voor het aanpassen van de hardware op de robot zelf.
|
||||
- De robot kan moeilijk omgaan met drukke omgevingen.
|
||||
|
||||
## Documentatie
|
||||
|
||||
Voor de Pepper robot is soortgelijke documentatie beschikbaar als voor de NAO robot alleen is deze niet meer relevant. Onze Pepper robots draaien namelijk software op twee lagen:
|
||||
|
||||
- Pepper robot: De robot zelf, met de hardware en de software die de robot bestuurt.
|
||||
- Android tablet: De tablet die op de borst van de robot is gemonteerd, waarop de applicaties draaien.
|
||||
|
||||
De robot wordt aangestuurd door de tablet die op de borst van de robot is gemonteerd. De tablet draait Android en de applicaties die op de robot draaien zijn Android applicaties. De robot zelf is een black box, waarbij de software niet toegankelijk is voor de gebruiker. Er zijn wel API's beschikbaar om de robot aan te kunnen sturen vanuit de Android applicaties.
|
||||
|
||||
### Android development
|
||||
|
||||
Je moet dus een Android Applicatie ontwikkelen om de robot aan te sturen. Om de robot aan te sturen gebruik je de qiSDK, hiervoor is informatie beschikbaar via:
|
||||
|
||||
- [qiSDK](https://qisdk.softbankrobotics.com/sdk/doc/pepper-sdk/index.html)
|
||||
- [Android Development](https://developer.android.com/)
|
||||
|
||||
Android applicaties kan je ontwikkelen in Java of Kotlin. De qiSDK is een library die je kan toevoegen aan je Android project om de robot aan te sturen. Je kan dus goed bronnen van internet gebruiken over Android development om je project te realiseren.
|
||||
|
||||
|
||||
{{ mdocotion_header('/assets/pepper_banner.png') }}
|
52
mkdocs.yml
Normal file
@@ -0,0 +1,52 @@
|
||||
site_name: TI Portfolio
|
||||
site_description: HBO-ICT Technische Informatica Portfolio
|
||||
site_author: HBO-ICT
|
||||
copyright: Copyright 2023 Hogeschool van Amsterdam
|
||||
|
||||
theme:
|
||||
name: material
|
||||
custom_dir: mdocotion/
|
||||
logo: assets/robot.svg
|
||||
sidebar_color: 'rgb(250, 240, 230)'
|
||||
favicon: assets/robot.svg
|
||||
features:
|
||||
- navigation.sections
|
||||
- content.tabs.link
|
||||
|
||||
plugins:
|
||||
- search
|
||||
- mermaid2
|
||||
- awesome-pages
|
||||
- mkdocs-video:
|
||||
video_autoplay: False
|
||||
css_style:
|
||||
is_video: True
|
||||
min-width: "640px"
|
||||
max-width: "900px"
|
||||
min-height: "360px"
|
||||
- section-index
|
||||
- autolinks
|
||||
- macros:
|
||||
modules: [mkdocs_macros_mdocotion]
|
||||
|
||||
markdown_extensions:
|
||||
- attr_list
|
||||
- admonition
|
||||
- md_in_html
|
||||
- fenced_code
|
||||
- pymdownx.highlight:
|
||||
linenums: true
|
||||
use_pygments: true
|
||||
- pymdownx.inlinehilite
|
||||
- pymdownx.snippets
|
||||
- pymdownx.superfences:
|
||||
custom_fences:
|
||||
- name: mermaid
|
||||
class: mermaid
|
||||
format: !!python/name:pymdownx.superfences.fence_code_format
|
||||
- pymdownx.emoji:
|
||||
emoji_index: !!python/name:material.extensions.emoji.twemoji
|
||||
emoji_generator: !!python/name:material.extensions.emoji.to_svg
|
||||
- toc:
|
||||
permalink: true
|
||||
- pymdownx.details
|
11
requirements.txt
Normal file
@@ -0,0 +1,11 @@
|
||||
mkdocs ~= 1.5.3
|
||||
Jinja2==3.1.0
|
||||
mkdocs-material ~= 9.5.14
|
||||
mkdocs-video ~= 1.5
|
||||
mkdocs-mermaid2-plugin ~= 0.6.0
|
||||
mkdocs-macros-plugin ~= 0.7.0
|
||||
mkdocs-awesome-pages-plugin ~= 2.8.0
|
||||
mkdocs-autolinks-plugin ~= 0.6.0
|
||||
mkdocs-section-index ~= 0.3.5
|
||||
gitpython ~= 3.1.27
|
||||
mkdocs-material-extensions
|
0
server/.gitkeep
Normal file
0
teamdocumentatie/.gitkeep
Normal file
37
teamdocumentatie/template_onderzoeksverslag.md
Normal file
@@ -0,0 +1,37 @@
|
||||
# Onderzoektitel
|
||||
**Auteur**: Naam \
|
||||
**Datum**: Datum \
|
||||
**Versie**: Versie
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
## Samenvatting
|
||||
|
||||
[^1]
|
||||
|
||||
<!-- Zie https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/2_professional_skills/doelgericht_interacteren/communiceren/onderzoeksverslag/2_samenvatting/ -->
|
||||
|
||||
## Inleiding
|
||||
|
||||
<!-- https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/2_professional_skills/doelgericht_interacteren/communiceren/onderzoeksverslag/4_inleiding/ -->
|
||||
|
||||
## Onderzoeksvraag
|
||||
|
||||
<!-- https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/2_professional_skills/onderzoekend_probleemoplossen/probleemaanpak/onderzoeksvraag/ -->
|
||||
|
||||
## Onderzoeksmethode
|
||||
|
||||
<!-- https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/2_professional_skills/onderzoekend_probleemoplossen/onderzoeken/ictresearchmethods/ -->
|
||||
|
||||
## Kerntekst (verander deze titel)
|
||||
|
||||
<!-- https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/2_professional_skills/doelgericht_interacteren/communiceren/onderzoeksverslag/5_kerntekst/ -->
|
||||
|
||||
## Conclusie / aanbevelingen / discussie
|
||||
|
||||
<!-- https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/2_professional_skills/doelgericht_interacteren/communiceren/onderzoeksverslag/6_conclusie/ -->
|
||||
|
||||
## Referenties
|
||||
|
||||
[^1]: Hogeschool van Amsterdam (2024, April) *HBO-ICT Voltijd*.\
|
||||
[https://www.hva.nl/opleidingen/hbo-ict](https://www.hva.nl/opleidingen/hbo-ict)
|
45
teamdocumentatie/template_probleemdefinitie.md
Normal file
@@ -0,0 +1,45 @@
|
||||
# Probleemstelling en Onderzoeksvragen
|
||||
|
||||
Naam Student: _______________________
|
||||
Datum: _______________________
|
||||
|
||||
## Criteria onderzoeksthema:
|
||||
|
||||
1. Het thema/vraagstuk sluit aan bij de technische opdracht
|
||||
van de leerroute
|
||||
2. Het thema/vraagstuk omvat een ethisch en/of maatschappelijk
|
||||
issue
|
||||
|
||||
**Resultaat:** Rapportage van minimaal 1300 tot maximaal 2000 woorden (excl. voorblad, samenvatting, inhoudsopgave literatuurlijst en bijlagen) gericht op een publiek met beperkte ICT-kennis.
|
||||
|
||||
## A. ONDERWERP
|
||||
|
||||
Het thema/vraagstuk van het onderzoek is:
|
||||
|
||||
## B. AANLEIDING
|
||||
|
||||
De aanleiding en/of context van het thema/vraagstuk is:
|
||||
|
||||
## C. AFBAKENING
|
||||
|
||||
Binnen dit thema beperk ik mij tot het aspect:
|
||||
|
||||
## D. DOELSTELLING
|
||||
|
||||
Het onderzoek levert het volgende op (bijv. kennis die er nu nog niet is in de vorm van een voorstel/ontwerp, of een diagnose van het probleem):
|
||||
|
||||
## E. ETHISCH/MAATSCHAPPELIJK ISSUE
|
||||
|
||||
Het voor mijn publiek interessante issue dat op het gebied van het afgebakende thema speelt is:
|
||||
|
||||
## G. VRAAGSTELLING 1*
|
||||
|
||||
De Hoofdvraag van mijn onderzoek is:
|
||||
|
||||
## H. BEGRIPSOMSCHRIJVING
|
||||
|
||||
De volgende begrippen uit mijn vraagstelling definieer ik als:
|
||||
|
||||
## I. VRAAGSTELLING 2**
|
||||
|
||||
De deelvragen van mijn onderzoek zijn:
|
41
teamdocumentatie/template_sprint_report.md
Normal file
@@ -0,0 +1,41 @@
|
||||
# Sprint Report - Sprint X
|
||||
**Opdracht**: \
|
||||
**Sprint**: Sprint X \
|
||||
**Team**: \
|
||||
**Auteurs**: \
|
||||
**Datum**: \
|
||||
**Versie**:
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
## Inleiding
|
||||
|
||||
Schrijf hier een inleiding voor het sprint report. Wat is jullie opgevallen tijdens deze sprint?
|
||||
|
||||
## Feedback opdrachtgever
|
||||
|
||||
Wat vond de opdrachtgever van wat jullie gepresenteerd hebben tijdens de Sprint Review? Wat waren de positieve punten (tops) en wat waren de verbeterpunten (tips)?
|
||||
|
||||
## Sprint behaalde doelen
|
||||
|
||||
Welke User Stories hebben jullie af kunnen ronden tijdens deze sprint? Geef een overzicht.
|
||||
|
||||
## User Stories die niet afgerond zijn
|
||||
|
||||
Welke User Stories hebben jullie niet af kunnen ronden tijdens deze sprint? Geef een overzicht, geef ook aan welke aanpassingen jullie hier nog aan moeten maken.
|
||||
|
||||
## Nieuwe User Stories
|
||||
|
||||
Welke nieuwe User Stories hebben jullie opgesteld voor de volgende sprint?
|
||||
|
||||
## Prioriteiten
|
||||
|
||||
Wat is belangrijk geweest afgelopen sprint, wat is belangrijk voor de volgende sprint?
|
||||
|
||||
## Retrospective
|
||||
|
||||
Voeg hier een afbeelding toe van jullie retrospective. Beschrijf wat jullie hebben besproken en wat jullie gaan aanpassen voor de volgende sprint.
|
||||
|
||||
Wat moet er beter? Wat ging er goed? Welke SMART leerdoelen hebben jullie voor de volgende sprint?
|
||||
|
||||
Hebben jullie nog vragen?
|