Added 'onderzoek.md' & 'onderzoek-formulier.md'
This commit is contained in:
@@ -0,0 +1,105 @@
|
||||
# Probleembeschrijving en hoofdvraag en deelvragen
|
||||
|
||||
| Naam | Luca Warmenhoven |
|
||||
|-------|-------------------|
|
||||
| Datum | 22 / 04 / 2024 |
|
||||
|
||||
**Criteria onderzoeksthema:**
|
||||
1. Het thema/vraagstuk sluit aan bij de technische opdracht van de leerroute
|
||||
2. Het thema/vraagstuk omvat een ethisch en/of maatschappelijk issue
|
||||
|
||||
**Resultaat:**
|
||||
Betoog op basis van literatuuronderzoek van minimaal 1000 tot maximaal 1500 woorden, gericht op een publiek met beperkte ICT-kennis.
|
||||
|
||||
<style>
|
||||
.title{width:100%;text-align:center;color:#fff}
|
||||
.content{border-radius:5px;background-color: #456;border:1px solid #fff;margin:10px; max-width:500px}
|
||||
.content p{padding:10px; color: #fff; }
|
||||
</style>
|
||||
<div class="content">
|
||||
<h3 class="title">1. Onderwerp</h3>
|
||||
<p>Mijn onderwerp gaat over wat de positieve manieren zijn waarop kunstmatige intelligentie kan worden toegepast
|
||||
in de ouderen zorg, zowel in de vorm van robots als software in hedendaagse apparatuur.</p>
|
||||
</div>
|
||||
<div class="content">
|
||||
<h3 class="title">2. Aanleiding</h3>
|
||||
<p>Na mate de populariteit van het gebruik van kunstmatige intelligentie is toegenomen in de maatschappij
|
||||
is het ook relevant om te kijken wat de mogelijkheden zijn om deze toe te kunnen passen in de zorg,
|
||||
maar ook of hier mogelijke nadelen achter kunnen zitten, en zoja, wat deze zijn.</p>
|
||||
</div>
|
||||
<div class="content">
|
||||
<h3 class="title">3. Afbakening</h3>
|
||||
<p>In mijn onderzoek zal ik mezelf beperken tot de (positieve) toepassingen van kunstmatige
|
||||
intelligentie bij de ouderenzorg. Hierin zal ik onderzoek doen naar welke mogelijkheden er zijn
|
||||
om het hedendaagse leven van ouderen te kunnen verbeteren d.m.v. het gebruik van kunstmatige intelligentie.</p>
|
||||
</div>
|
||||
<div class="content">
|
||||
<h3 class="title">4. Doelstelling</h3>
|
||||
<p>Het onderzoek zal de lezer het inzicht bieden om meerdere postieve toepassingen te
|
||||
overzien omtrend de vele mogelijke toepassingen van kunstmatige intelligentie in de zorg.</p>
|
||||
</div>
|
||||
<div class="content">
|
||||
<h3 class="title">5. Ethisch/maatschappelijke issue</h3>
|
||||
<p>Het voor mijn publiek interessante issue dat op het gebied van het afgebakende thema speelt is:</p>
|
||||
</div>
|
||||
<div class="content">
|
||||
<h3 class="title">6. Vraagstelling - De hoofdvraag.</h3>
|
||||
<p></p>
|
||||
</div>
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Beschrijvende hoofdvraag:
|
||||
Wat zijn de kenmerken …?
|
||||
Welke eigenschappen heeft …..?
|
||||
Waaruit bestaat ….?
|
||||
Wat zijn de mogelijkheden …?
|
||||
Wat gebeurt er …?
|
||||
Hoe zit het met …?
|
||||
Wat zijn de drie voornaamste ontwikkelingen op het gebied van ….?
|
||||
|
||||
Verklarende hoofdvraag:
|
||||
Waarom is <het zo> ..?
|
||||
Hoe komt het dat …?
|
||||
Wat zijn de drie voornaamste oorzaken ..?
|
||||
|
||||
Voorschrijvende / Adviesgerichte hoofdvraag
|
||||
Hoe kan....?
|
||||
Welke methode ...?
|
||||
Welke maatregelen...?
|
||||
|
||||
Uitvoeringsgerichte hoofdvraag
|
||||
Welke aanpak..?
|
||||
|
||||
Evaluatieve hoofdvraag
|
||||
Wat zijn de voor- en nadelen...?
|
||||
Wat zijn de ervaringen van ... met...?
|
||||
Wat zijn de resultaten van ...?
|
||||
|
||||
*Nb: de deelvragen bepalen de hoofdstukstructuur van je onderzoek. De deelvragen sluiten aan bij het type hoofdvraag: heb je dus een beeldvormende hoofdvraag dan moet je ook beeldvormende deelvragen formuleren.
|
||||
|
||||
Controleer het type hoofdvraag dat je hebt geformuleerd en formuleer hetzelfde type deelvragen. Hieronder een paar voorbeelden hoe de vraag te beginnen:
|
||||
|
||||
Beschrijvende deelvragen:
|
||||
Waaruit bestaat ….?
|
||||
Wat zijn de kenmerken van ..?
|
||||
Welke eigenschappen heeft...?
|
||||
|
||||
Verklarende deelvraag:
|
||||
Waarom is x het geval..?
|
||||
Hoe komt het dat …?
|
||||
Wat is de oorzaak van ..?
|
||||
|
||||
Voorschrijvende / adviesgerichte deelvraag
|
||||
Hoe kan....?
|
||||
Welke methode ...?
|
||||
Welke maatregel ....?
|
||||
Welke oplossing biedt..?
|
||||
|
||||
Uitvoeringsgerichte deelvraag
|
||||
Welke aanpak..?
|
||||
|
||||
Evaluatieve deelvraag
|
||||
Wat zijn de nadelen...?
|
||||
Wat zijn de voordelen...?
|
||||
Wat is de waarde van ...?
|
Reference in New Issue
Block a user